NooA-nytt nr. 4, 2017

I NooA-nytt nr. 4, 2017 kan du lese om utvikling av Fransk B1, sommerrabatter, lanseringstilbud på Fysikk 1, eksamensdatoer våren 2018, internasjonalt realfagsprosjekt, Gründersjansen og den fortsatt gode utviklingen ved NooA. Fransk B1 Vi har underskrevet en intensjonsavtale om utvikling av et nettkurs i Fransk B1. Dersom dette er av interesse for deg, kan du […]

Eksamen

Eksamen V18

Eksamen V18 – våren 2018 for studenter på NooA videregående skole Se mer generell informasjon om eksamen. Du må selv melde deg opp til eksamen via PrivatistWeb, for eksamen våren 2018 er det påmelding i starten av februar. Gå til www.privatistweb.no og velg din fylkeskommune for oppdatert informasjon. Studieforberedende fag: Matematikk R1 REA3022 Tirsdag 22. mai 5 […]

Benefits of Social Clustering

  Regions of the Country will Become Aware of the Benefits of Social Clustering Social clustering is one of the key instruments in Europe, pertaining to social policy modernization and integration. In order to develop the competencies, relevant to public sector and social clustering, in 2015 the project Promotion of Sustainable Development by Strengthening the […]

Social Clustering in Public Sector

  What valuable knowledge and skills the experts of public sector gained from the training on social cluster competence development programmes? In 2015 the project Promotion of Sustainable Development by Strengthening the Social Clustering in Public Sector, financed by Norwegian Financial Mechanism 2009-2014, was launched. The aim of the project is to contribute to the […]

Mikrogjesteforelesninger

Mikrogjesteforelesninger

Mikrogjesteforelesninger – et nyord som kan berike klasserommet Av Morten Flate Paulsen Høyskoler og fagskoler kan få mer kontakt med arbeidslivet med gjesteforelesninger. Studenter kan inspireres av internasjonale eksperter og gjesteforelesere fra arbeidslivet. Vi kan enkelt øke omfanget og hyppigheten av dette med mikrogjesteforelesninger – mitt forslag til et nyord jeg ikke  har hørt før. […]

2000 brukere på Campus NooA

Nyhetsbrev februar 2017

2000 brukere på Campus NooA Den 19. februar 2017 registrerte bruker nummer 2000 seg på NooAs læringsplattform. Vi er stolte over å ha nådd denne milepælen og oppmuntret over at nye brukere registrerer seg hver dag på http://campus.nooa.no Besøk oss på NooA-KrooA NooA-KrooA er nå opprettet som en uformell, gratis møteplass for alle NooAs studenter, […]

Byggdrifterfaget - nettkurs

Byggdrifter-opplæring ved OPUS Kirkenes

Opusleder Kjetil Langseth v/Kirkenes videregående skole, har solgt inn byggdrifter-opplæring til totalt 16 deltagere fra kommune, forsvaret, fylket og andre. Målet med opplæringen er å la vaktmestre med voksenrett (over 25 år og minimum 5 års relevant praksis) få øve seg opp til å bestå den 5 timers skriftlige teorieksamen i desember 2017. Med bestått […]

Januarnytt 2017

Januarnytt 2017

Nyttige tips og nyheter 2017 startet godt med mange påmeldinger og henvendelser til NooA. Her er noen nyttige tips og korte nyhetsoppdateringer om den siste utviklingen: Vi har allerede over 30 deltakere på vårt nye gratis minikurs i tegning. Alle interesserte kan melde seg på kurset fra https://campus.nooa.info/course/view.php?id=198 Vi får nå mange henvendelser fra studenter […]

Lykke til med eksamen

Eksamen H17

Eksamen høsten 2017 (H17) for studenter på NooA videregående skole Se mer generell informasjon om eksamen. Vi ønsker alle lykke til med eksamen og illustrerer det med to kjente symboler for lykke: firkløver og marihøner 🙂 Tabellene nedenfor viser datoene (eksamen H17) for studentene på NooAs studieforberedende fag og for praksiskandidatene og privatistene på NooAs […]

Nyttår 2017

2016 var godt år for NooA. Vi gjennomførte betydelige oppgraderinger av læringsplattformen vår, antall registrerte brukere økte med 500 til 1900 og kursinntektene steg med over 60 %. Vi fikk mange nyttig erfaringer og kontakter gjennom deltakelse i internasjonale prosjekter som Nordic Study Labs og Social Clustering in Public Sector. Selv om de fleste av NooAs kursdeltakere er nordmenn, har vi ambisjoner om […]

Gratiskurs fra NooA-nissen

Gratiskurs fra NooA-nissen

Vi ønsker alle studenter, lærere og samarbeidspartnere en riktig God Jul NooA-nissen har gratiskurs i tegning til alle denne julen. Alle som har en bruker på Campus NooA kan få gratis tilgang til Bodil Eides nye minikurs i tegning fra https://campus.nooa.info/course/view.php?id=198 Alle andre kan også få tilgang til gratiskurset ved å opprette en bruker på https://campus.nooa.info/login/signup.php *** […]

Vgs Påbygging til generell studiekompetanse

NooA Videregående skole (vgs)

Denne artikkelen om NooA Vgs sendes ut via nyhetsbrevet til Tautdanning,no i desember. Tenk deg en skole der du kan starte i dag og lære når og hvor du vil – i et sosialt miljø med gode lærere og individuell oppfølging. Forestill deg at vi utvikler en strømme-skole for alle som foretrekker strømme-TV. På NooA […]

Læringspartner

Læringspartner

Læringspartnere kan støtte og motivere hverandre i studiene Mange nettstudenter har nytte av læringspartnere som studerer samme kurs eller samme fagområde som en selv, men man kan også ha nytte og glede av læringspartnere som bor i nærheten eller som har samme interesser. Læringspartnere kan kommunisere med hverandre via for eksempel NooA, e-post, Skype eller Facebook. NooA-studenter som ønsker […]

Streaming education

Streaming education

By Morten Flate Paulsen I am a thinker. Often an ambivalent doubter. An ardent believer in online education – still searching for new terms, like streaming education, to extend my insufficient online education vocabulary. So, what if linear TV is geriatric, linear schools are old fashioned and digital natives prefer streaming TV and streaming education? […]

Strømmeskolen

Strømmeskolen

Strømmeskole er et nytt begrep som som kanskje fortjener plass i Ordbok for e-læring og nettbasert utdanning. Det står i kontrast til lineærskole, slik strømme-TV gjør til lineær-TV. En strømmeskole har mye til felles med en nettskole, men legger mer vekt på fleksibilitet i tid. På engelsk kan man kanskje bruke begrepet streaming education med […]

Høst

Nye profilbilder, kurs, priser og medlemmer i Alumniklubben

Høsten er over oss, studieaktiviteten er høy og her kommer NooAs nyheter fra oktober 2016 om profilbilder, kurs, priser og Alumniklubben. Nye profilbilder Vi har nå tatt i bruk Moodles mulighet for å vise automatisk genererte profilbilder fra Gravatar som vist i eksemplene nedenfor. Slike profilbilder lages for de brukerne som ikke legger inn egne […]

SPOOCS

Fra MOOCs til SPOOCs?

Av Morten Flate Paulsen Takk til Sølvi Normannsen for dagens gode MOOC-artikkel i Universitetsavisa med tittelen Mooc-enes himmelferd er over: Fra massiv til minimal interesse. Den ga meg assosiasjoner til SPOOCs, et ordspill som stemmer godt overens med mine refleksjoner i Khrono-kronikken om MOOC-utvalgets rapport der jeg blant annet skrev: «Norge trenger bærekraftig nettbasert utdanning. Vi må blant annet […]

Illustrasjon av Lene Gulbrandsen

Illustrasjon og uttalelse om tegnekurs

Lene Gulbrandsen, som begynte på NooAs tegnekurs våren 2016, har sendt oss denne uttalelsen sammen med tegningen over som illustrasjon: «Bodil Eide er en svært kunnskapsrik tegnelærer med en egen evne til å fremstille organiske og taktile ting på en måte som gjør det lett å forstå når jeg som elev skal lære meg ny […]

Progresjonsrapporter gir hjelp til fremdrift

Progresjonsrapporter

Progresjonsrapporter for bedre fremdrift Studenter og kursdeltakere på NooA bestemmer selv når de skal begynne på kurs og hvor fort de skal gå frem i studiene. Fri start og fart gir studentene stor fleksibilitet. Mange får muligheten til å kombinere studier med en travel hverdag, andre får en unnskyldning for å utsette lesingen. Vi ønsker å hjelpe alle med fremdriften […]

Karakterer

Karakterer

Moodle har svært mange muligheter til å sette og beregne karakterer på studentenes aktiviteter og vise frem resultatene i forskjellige rapporter. Den siste tiden har vi derfor jobbet med å gjøre studentenes karakterrapporter mer oversiktlig. Vi benytter oss i utgangspunktet av flere forskjellige karakterskalaer og det er mulig å lage flere karakterskalaer etter behov. Vi kan for eksempel […]

Språkpakker

Språkpakker

Nytt om språkpakker, Tysk 1, Norsk B2 og Spansk for adoptivforeldre Et dusin språkpakker I forrige uke installerte vi den islandske språkpakken slik at våre venner på Island kan få islandske menyer og hjelpetekster i læringsportalen vår. Selv om de fleste brukerne våre forstår norsk bokmål, er det mange som foretrekker et annet språk. Vi […]

Startside

Moodle 3.1

Den 28. august oppdaterte vi startsiden på NooAs læringsportal http://campus.nooa.no slik den er vist på bildet. Målet med oppdateringen har vært å gjøre den enkel å bruke både på PC, mobiltelefon og nettbrett. I tillegg skal den inneholde nyttig informasjon både for dem som har opprettet en bruker på Campus NooA og for dem som vurderer å […]

Evaluering

God evaluering av NooAs nettkurs Alle kurs ved Campus NooA inneholder en frivillig og anonym evaluering med fire spørsmål. I de to første spørsmålene krysser deltakerne av for hvor fornøyde de er med kurset og læreren sin. Så langt har ca. 80 % svart at de enten er svært fornøyd eller fornøyd. Vi spør også om deltakerne har forslag […]

Interaktive oppgaver med H5P

Interaktive oppgaver

Da vi oppgraderte til Moodle 3.1 installerte vår gode Moodle-partner eFaktor også H5P. Dette gjør det lettere å lage mange forskjellige interaktive oppgaver som vi kan bruke både i Moodle og WordPress. De to norske selskapene Amendor og Cerpus står bak H5P som er basert på åpen kildekode og Norsk digital læringsarena (NDLA) ble tidlig en viktig bruker […]

Kreative logoer for Campus NooA

Kreative logoer

Kan kreative logovarianter bidra til å fremme merkevarer og illustrere viktige sider ved et produkt? Sosiale medier viser mange logoer dekorert med solbriller i sommerferien, kristtorn og nisselue til jul, fyrverkeri til nyttår og kyllinger i påsken. Google har presentert mengder av logovarianter. Dette kan være både morsomt og kreativt, men kan det bidra til å fremme […]