Menneskene på NooA.

NooA er en nettskole og alle menneskene som jobber og studerer ved skolen møter hverandre på nettet og på skolens møteplasser. Klikk på en av kategoriene nedenfor for å bli bedre kjent med noen av dem.

Menneskene på NooA

Administrasjonen

Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen

Morten Flate Paulsen er rektor og daglig leder for Campus NooA. Han er sivilingeniør fra NTH, har en doktorgrad i voksenpedagogikk fra Penn State University og er professor i nettbasert utdanning. Han har vært engasjert som professor II ved Høgskolen i Gjøvik (2012-2013), Høgskolen i Sør-Trøndelag (2013-2016) og Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU (2016-).

Paulsen er en av pionerene innen internasjonal nettbasert utdanning. I 1987 var han antakelig Europas første nettlærer da han ledet an i utviklingen av NKI fra brevskole til nettskole. Han arbeidet for NKI i 30 år og det meste av tiden var han utviklingsleder for NKIs nettstudier. Han har deltatt i et dusin EU-prosjekter om nettbasert utdanning, holdt mer enn 100 foredrag på nasjonale og internasjonale konferanser og publisert mer enn 100 fagartikler, rapporter og bøker om nettbasert utdanning.

Han har sittet i redaksjonsrådene for de internasjonale fagtidsskriftene IRRODL, EURODL, the Asian Journal of Distance Education og seminar.net.

Han har erfaringer med Moodle som Adjunct Professor ved Athabasca University i Canada (1999-2005) og Professor associado ved Universidade Aberta i Portugal (2009-2010).

Han har vært President i EDEN – European Distance and E-Learning Network (2010-2013) og medlem av forskningskommiteen til EADL – European Association for Distance Learning (2004-2010). Han har sittet i styret for Studiesenteret.no (2011-2015) og vært ansattrepresentant i styret for NKI Nettstudier (2007-2011).

I 2016 ble han valgt inn i styret for FUN – Fleksibel utdanning Norge og i 2017 ble han utnevnt som Vice Chair i ICDEs Board of Trustees og medlem av referansegruppen til ICDE Global Doctoral Consortium.

Les mer i Abelias intervju med Morten Flate Paulsen.

 

Short CV in English

Education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

Part time engagements

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

Full time positions

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen

Studentene

Uttalelser fra noen av våre studenter

Scott Evans received his GCSM Trading Diploma as an online student in Denmark

I am very happy to have found the online GCSM trading Diploma course to give me the possibility to learn how to trade. I did want to sign up for the actual classes but this was not a possibility for me at this time, so it was great to be able to do it online from home. It has been great to learn about trading and Wayne has been very good in responding and giving more advice by email. I would certainly recommend this course to someone interested in learning to trade.

 

Scott Evans
Berardino Raimondo is an Italian online student

Berardino Raimondo completed the GCMS Trading Diploma in Italy

Hi guys! I’m Be, an Italian student.

Did you know: the word «student» comes from the latin verb «studeo», which means ‘to desire something’, ‘to aspire to something’, ‘to be passionate about something’..

What surprised me here at NooA was this passion: you can breath it everywhere. And I felt immediately ‘at home’.

NooA has given me the privilege to study the GCMS Trading Diploma with Wayne Walker. This man is one of my best preferred heroes of all times. I can say many great things about him. If you read his book, «Trading Reality», you’ll see by yourself how in just one paragraph he could get to the heart of decades of academic studies on momentum strategies.

When I enrolled in the course, I overloaded him with a lot of questions. And he patiently answered them all, in a matter of few minutes. He furthered my learning with a lot of additional material. And he reviewed my final assignment during his free-time in the week-end. I’ve never seen a person such sincerely and altruistically committed to teaching.

All my final compliments to Morten, CEO of NooA. An extraordinary personality: keen, humble, rigorous and patient. But most of all I appreciated his visions and his efforts toward cooperative learning.

Additional reading: Forex online course: Interview with Wayne Walker

Berardino Raimondo
Marit Fuglaas - nettstudent på Forfatterskolen NooA

Marit Fuglaas

På skrivekursene til Campus NooA får man utvikle sine skriveferdigheter. Man lærer å skrive litterært. Når man sender inn en oppgave, får man en grundig tilbakemelding. Tilbakemeldingen består av både ris og ros. Der fremheves det som er positivt med oppgaven, og man får beskjed om svakheter som bør forbedres. De tekstene som er knyttet til hver oppgave er også lærerike. De inneholder råd og tips om hvordan man skal utvikle skriveferdighetene.

Det som også er positivt med skrivekursene er at man kan bruke den tiden man behøver. Derfor kan man fint kombinere kursene med andre ting i hverdagen som f.eks jobb.

Marit Fuglaas
Silje Mykkeltvedt - nettstudent på NooA videregående skole

Silje Mykkeltvedt

Jeg bor for tiden i Norge, men bodde i Bremen i Tyskland da jeg startet med studiene i august i fjor. Måtte flytte hjem fordi studiene tok mer av tid og penger enn jeg hadde regnet med, noe som for så vidt ikke var negativt men noe som jeg prioriterte mer enn jobb. Jeg har siden august tatt påbyggingsfag som jeg mangler for å få studiekompetanse, det vil si Norsk, Naturfag, Historie og Matte 2P-Y.

Jeg har hatt en positiv opplevelse og læring med NooA. Jeg synes lærerne er veldig flinke med å hjelpe til hvis det skulle være noe man står fast med. Jeg har alltid fått svar innen et par timer til en dag på mailene som jeg har sendt.

Det å studere på nettet i utlandet synes jeg var helt supert, for det første er det flott at det er mulig også fra andre land enn Norge og det andre at man har mulighet til å få støtte fra Lånekassen når man studerer i utlandet. Jeg vil absolutt anbefale NooA for andre som vil ta opp noen fag, forbedre karakterene eller lære noe helt nytt. Lærerne er flinke med å komme med konstruktiv kritikk, noe som gir meg motivasjon til å bli bedre og yte mitt beste.

Silje Mykkeltvedt
Ana Gonçalves

Ana Gonçalves recommends NooA’s online drawing course

As a Portuguese artist and student, I see Bodil Eide as one of the best teachers I have ever had. I absolutely trust her and trust the exercises. The Drawing course is wonderfully crafted and Bodil’s language is simple and clear, yet rich and full of (pertinent) content.

As for my own progression, I just wish I had more time to devote to the marvellous practice of Drawing. There’s no end for what one can learn and discover with the exercises and tools of this Drawing course. They can be practiced forever, their range of possibilities and applications is immense.

The pedagogical materials (videos with demonstrations, images, introductory lectures) are the most appropriate and resonant. (One of them has changed my life!… 🙂 )

Ana Gonçalves
Eli-Anita Schøning: mine erfaringer med nettkurs i tegning

Mine første erfaringer med nettkurs i tegning

Jeg var nybegynner da jeg meldte meg på NooAs nettkurs i tegning. Jeg hadde forsøkt å lære meg å tegne ved å titte på YouTube-filmer, men videoene jeg studerte hadde en veldig «ingeniør-preget» stil, og gjorde tegning til en kjedelig og tidkrevende oppgave. Så meldte jeg meg på tegnekurset til Bodil, og allerede i første studieenhet ble jeg positivt overrasket. Her ble jeg presentert for kroki og formskisser (som jeg for øvrig ikke hadde hørt om før). Det jeg likte spesielt godt med disse øvelsene var at fokus på resultat ble borte, jeg kunne lage kruseduller – og kalle det tegning, og best av alt – øvelsene var så konkrete at de kunne gjøres overalt. Jeg, som hadde strevd med å skape en tredimensjonal følelse i mine tegninger, hadde nå fått noen enkle øvelser for dette. Bodil gir raske og fyldige kommentarer i sine tilbakemeldinger, og har gitt meg troen på at selv en nybegynner i voksen alder kan lære seg å tegne.


My first experiences with a web-based drawing course

I was a novice when I signed up for NooA’s internet drawing course. I had tried to learn drawing by watching YouTube-films, but the videos I studied had a very “engineer-like” style, and made drawing a boring and time-consuming task. So, I signed up for Bodil’s course, which already in the first lesson gave me a positive surprise. I was introduced to gesture drawing and volume sketches (which, by the way, I had not heard of before). What I liked especially about these exercises was that there was no focus on results; I could just “scribble” and call it drawing, and best of all – the exercises were so specific that they could be done anywhere. I, who always had found it difficult to acquire a sense of three-dimensionality in my drawings, now had some simple exercises for this. Bodil gives swift and extensive feedback, and has made me believe that even an adult beginner can learn how to draw.

Eli-Anita Schøning
Randi Grace Nilsberg har gjennomført kurset Reiselivsjournalist

Randi Grace Nilsberg  har sendt oss denne uttalelsen etter at hun gjennomførte kurset Reiselivsjournalist:

– Vi som liker å reise har ofte lyst til å dele opplevelsene med andre ved hjelp av tekst og bilder. Å rable ned noen ord for seg selv og vennene våre er én ting, men å skrive noe som selger er noe helt annet.  Dette kurset ga meg tips om hvordan en reiseartikkel skal bygges opp, hvordan selge den og hvordan man kan vinkle en fortelling slik at den blir interessant for flere. Dette var et kurs som ga enda mer skrivelyst!

Randi Grace Nilsberg
Siri Hjartholm anbefaler skrivekurs på nett

Siri Hjartholm anbefaler skrivekurs på nett

”Skrivekursene til Campus NooA passer meg svært godt fordi jeg kunne begynne når jeg selv ville, og fordi jeg kunne jobbe med dem når jeg hadde ledig tid. Oppgavene var inspirerende, samtidig som kommentarene og tilbakemeldingene jeg fikk fra lærerne var både nyttige og inspirerende.”

Siri Hjartholm er daglig leder i TaStyring (www.tastyring.no) der hun som coach arbeider med leder- og selvutvikling. Siri Hjartholm er glad i å skrive og er helt avhengig av skriftlig kommunikasjon i jobben sin. Derfor har hun lenge ønsket å videreutvikle sine skriveferdigheter. Utfordringen har vært å få tid til dette i en travel hverdag.

Siri Hjartholm
Herleif Håvik anbefaler Forfatterskole på det varmeste

Jeg anbefaler Forfatterskole på det varmeste

Alle reiser startet med et første skritt. Så også drømmen om å skrive. Kursene til Forfatterskole var for meg en god begynnelse og en berikende opplevelse.

Kriteriene mine for å velge kurs var like enkle som de var vanskelige å oppfylle. Det måtte passe inn i hverdagens tidsklemme og samtidig gi meg skriveerfaring, praktiske verktøy og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger –alt til en overkommelig pris.

Jeg har nå fullført grunnkursene I og II, masterklassen og fortellervinkler. Kursene bygger fint på hverandre. Oppgavene og verktøyene introduseres i et fint tempo og med stigende kompleksitet. Min stilsikkerhet har blomstret i takt med kursene. Tekstene mine er grundigere gjennomarbeidet og jeg er blitt en bedre formidler.

Språkbruk er noe svært personlig. Tilbakemeldinger blir derfor lett tatt personlig. Det var ikke et problem her. Jeg sitter igjen med en følelse av at kurslederen hadde fokus på mine tekster og ville mitt beste. Tilbakemeldingene var vennlige, konstruktive og oppmuntrende. Samtidig ble de gitt med autoritet, av personer som selv er publiserte forfattere.

Hvor min nye kunnskap og evner tar meg, vet jeg ikke. Og det er heller ikke viktig. Jeg har blitt utfordret, lært mye og hatt det morsomt underveis.

Herleif Håvik
Ekaterina Popkova anbefaler Campus NooA

Ekaterina Popkova anbefaler Campus NooA

Ekaterina Popkova jobber i reiselivsbransjen og studerer Markedsføring og salg ved NooA Videregående skole.

«Jeg anbefaler Campus NooA og kurset Markedsføring og salg – Salg, service og sikkerhet Vg2.»

«Kurset gir et godt grunnlag for videre studier og er en av tre programfag som trengs for å få fagbrev.

Som student hos Campus NooA kunne jeg selv velge tempo, sted og tid for studiene mine. Det gir andre nettstudier også, men her får du i tillegg en god start med riktig veiledning, oppfølging av lærerne under kurset og ikke minst tilbakemelding som du kan bruke videre i studiet. Fagene er bygget opp slik at det er nok å lese det stoffet som er valgt av lærerne på Campus, men du bør også bruke boken som er anbefalt av Campus for å gå dypere i faget. De faglige utfordringene er spennende, lærerike og motiverende. Situasjonene er tatt fra dagens samfunn og krever av og til kreativitet i oppgaveløsningen.

Skolen har også et godt on-line forum, hvor både lærer og studenter kan dele sine tanker og spørsmål. Du får alltid respons fra lærer og det er ekstremt viktig i fjernundervisning. Som student med utenlandsk bakgrunn fikk jeg alltid respekt og noen tips med skrivekorreksjon. Jeg var alltid takknemlig for faglige tilbakemeldinger fra læreren og inspirerende ideer som supplerte mine meninger og tanker underveis og av og til endret dem.»

Les også dette intervjuet om Ekaterinas erfaringer som nettstudent.

Ekaterina Popkova
Kristin Manger Lindner anbefaler Campus NooA på det varmeste

Kristin Manger Lindner

Jeg anbefaler Campus NooA på det varmeste, det er inspirerende å være student her!

Som selvstendig næringsdrivende er jeg i kontakt med en rekke mennesker, organisasjoner og bedrifter med jevne mellomrom. I den forbindelse er det viktig å kunne uttrykke meg troverdig, strukturert og engasjerende.

I fjor begynte jeg å skrive fortellinger og bøker, noe helt annet det jeg har jobbet med tidligere. Karakterer og historier rett og slett sloss om å få komme ut og jeg hadde behov for å finne en ny måte å uttrykke meg på. Jeg henvendte meg til Campus NooA som ikke bare svarte i løpet av få timer, men kom med en seriøs tilbakemelding til hvordan de mente at de kunne hjelpe meg i min situasjon.

Undervisningsopplegget er godt lagt opp med teori, oppgaveskriving og tankedelinger. I et on-line forum kan studenter «tenke høyt» ved å dele sin oppfatning av gitte påstander og spørsmål med andre studenter.

Min erfaring som student hos Campus NooA er at de er tilgjengelige, lydhøre og oppriktig entusiastiske på mine vegne. De faglige utfordringene er spennende, lærerike og motiverende.

Les også dette intervjuet der Kristin Manger Lindner forteller om sine erfaringer som nettstudent.

Kristin Manger Lindner
Caroline Engvik - nettstudent i reiselivsjournalistikk

Nettstudent i reiselivsjournalistikk

En nettstudents erfaringer med kurset reiselivsjournalistikk

Jeg har i rundt 1 ½ år gått på et reiselivsjournalistikkurs i regi av Per Henriksen og, etter hvert, Campus NooA. Målet har vært et ønske om å skrive reiseskildringer fra mine egne reiser, tips og nyttige råd i forbindelse med det å reise ute i den store verden.

Kurset har gitt meg en god forståelse av hva det betyr å reise og skrive, i tillegg til å gi meg et innblikk i hva som forventes i denne skrivebransjen. Jeg har fått en innføring og blitt bevisst på forskjellige sjangre.

Jeg synes det var veldig greit å gå på et nettkurs, og utnytte fleksibiliteten ved Campus NooA. Med tanke på jobb, reising og travelhet har fleksibiliteten vært passende for meg siden det har vært noen perioder hvor jeg ikke har fått skrevet noe.

Læreren i kurset har vært veldig imøtekommende når det gjelder tiden for innsendinger og kommet tilbake i grei tid etterpå med tilbakemeldinger.

Han har vært ærlig og kommet med gode tilbakemeldinger som var lett å forstå og å huske. Skrev jeg noe bra kommenterte han det i tillegg til å gi forslag til endringer. Men jeg følte noen ganger at jeg ikke fikk et svar når jeg hadde misforstått noe.

En ting jeg synes var litt synd var at jeg følte de fleste oppgavene vi fikk på dette kurset var veldig like. Den eneste forskjellen – etter å ha gått igjennom hver sjanger – var hvordan vi presenterte oss selv på starten av de artiklene vi skrev, hvordan vi solgte oss selv. Skjønner at det er viktig å ha en tydelig ”profil”, men det fikk meg til å miste litt motivasjon underveis.

Utenom dette har kurset gitt meg mye! Jeg føler meg mer sikker på hvilke sjangre jeg liker å skrive i, jeg vet mer om hvordan jeg bør uttrykke meg, og hvor tydelig og nøye jeg må være. Alt i alt har kurset gitt meg et godt inntrykk i reisejournalist-bransjen og jeg føler meg tryggere og mer sikker på hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne!

Er det noen som vurderer å gå på dette kurset som leser denne uttalelsen vil jeg anbefale dere å vurdere det nøye. Velger dere å melde dere på kurset kommer dere til å få en innføring og en forståelse av reisejournalistikk som dere ellers kanskje ikke vil få.

Caroline Engvik
Anonyme studenter anbefaler nettkurs

Anbefalinger av Reiselivsjournalist

”Kurset har lært meg å planlegge det jeg skal skrive istedenfor bare å skrive i vei og håpe det går bra.  Det har vært lærerikt å ”bli satt på plass” når jeg ikke er strukturert nok.  Det er dette som gjør at jeg utvikler meg fra å skrive godt nok for meg selv til å skrive godt nok for andre.»

«Det har også vært nyttig å lære mer om desking og oppbygging av en artikkel, samt det å skille mellom de ulike journalistiske sjangrene, og så forsøke seg på forskjellige skrivemåter.  Jeg har fått litt mer fokus på dette og en liten utfordring i det å velge en sjanger og deretter holde meg innenfor den.

En annen ting jeg likte var å få forslag til hvordan setninger og overskrifter kunne omskrives for å gjøres bedre.  Det er lett å lese seg blind på eget stoff og ikke se mulighetene for å formidle det akkurat samme, men på en bedre måte.

Av og til kunne jeg ha lyst til å skrive om en artikkel for å få nye kommentarer helt til den ble ”perfekt”.

Kvinnelig student

Kommentar til Studieenhet 5

”Dette synes jeg var en spennende oppgave. Jeg hørte om denne nyheten i et radiointervju hos NRK Vestfoldsendingen men fant ikke noe informasjon om dette på websiden til Torp. Jeg tok dermed kontakt med serviceavdelingen og fikk veldig relevant tilbakemelding. Samtidig spurte jeg dem om hvorfor dette ikke lå som en sak på førstesiden på lufthavnens webside. Jeg antar at når jeg, som faktisk viste hva jeg lette etter, slet med å finne informasjon om ordningen antar jeg at reisende som ikke har hørt om dette dermed neppe vil finne informasjonen. De sendte kommentaren videre til markedsavdelingen så de har nå lagt dette ut.  Dermed har både de og jeg fått nytte av dette lille arbeidet. ”

Kvinnelig deltaker

Kommentar til Studieenhet 1

Kursbrevet er bra, det går gjennom grunnleggende ting som er viktige, men som sikkert er kjent for de fleste som driver med journalistikk. Men kurset er vel også for helt ukjente på området. Uansett hva slags nivå man har jobbet på tidligere, er det greit å være seg bevisst om de ulike typer saker, hva som er reportasje, feature etc – og dette var en grei øvelse å ta med seg, i hvert fall med tanke på spesifikk reisejournalistikk som jeg ikke har jobbet med tidligere. Her fikk jeg i gang en tankeprosess om hva slags type saker jeg kan skrive om fra ulike steder.”

Kvinnelig deltaker

Kommentar til Studieenhet 2
”Jeg synes tipsene om manussjekk var nyttige og det er viktig at du understreker hva slags inntrykk man gir ved å presentere en tekst med masse skrivefeil.”

Kvinnelig deltaker

Kommentar til Studieenhet 3

”Jeg syns dette brevet var morsomt å jobbe med. Selve konseptet om å skulle organisere en brødtekst fra deg, var artig. Jeg likte å jobbe med det, og jeg håper det kommer flere slike oppgaver.

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor godt jeg treffer når jeg jobber etter det du er ute etter, men jeg forsøkte i hvert fall så godt jeg kunne.

Og jeg syntes avslutningen var så bra. Den gled liksom videre inn i noe. Derfor valgte jeg å beholde den slik den var.

Grunnen til at jeg valgte den endelige tittelen slik jeg gjorde, var fordi jeg følte at hele artikkelen hele veien ga leseren et inntrykk av Jokkmokk som var eventyrlig.”

Kvinnelig deltaker

Kommentar til Studieenhet 5

”Dette synes jeg var en spennende oppgave. Jeg hørte om denne nyheten i et radiointervju hos NRK Vestfoldsendingen men fant ikke noe informasjon om dette på websiden til Torp. Jeg tok dermed kontakt med serviceavdelingen og fikk veldig relevant tilbakemelding. Samtidig spurte jeg dem om hvorfor dette ikke lå som en sak på førstesiden på lufthavnens webside. Jeg antar at når jeg, som faktisk viste hva jeg lette etter, slet med å finne informasjon om ordningen antar jeg at reisende som ikke har hørt om dette dermed neppe vil finne informasjonen. De sendte kommentaren videre til markedsavdelingen så de har nå lagt dette ut.  Dermed har både de og jeg fått nytte av dette lille arbeidet.”

Kvinnelig deltaker

Anbefalinger

Lærerne på Reiselivsskolen

Nettlærerne på Reiselivsskolen gir deg personlig oppfølging

Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød

 

Kursene på Reiselivsskolen

Lærerne på Forfatterskolen

Nettlærerne på Forfatterskolen gir deg personlig oppfølging

Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen is CEO of NooA, professor of online education, Acting Secretary General for ICDE – the International Council of Distance and Online Education and former President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network, Norway.

My four favourite online education words are flexibility, cooperation, transparency and celebration. Four words that guide my work and are central in my Theory of Cooperative Freedom and Transparency in Online Education.

I have advocated, practiced and studied online education since I started developing the EKKO learning management system in 1986. In 2012, I established NooA – the Nordic open online Academy which has given me hands on experience in most imaginable functions of online education. Besides, I work as a part-time professor of online education at the Norwegian University of Science and Technology. In 2017 I was appointed Vice Chair of the ICDE Board of Trustees and Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium. In these positions, I benefit from my time as President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network and as a member of EADL – the European Association for Distance Learning R&D committee.

For many years, I thrived as director of development at NKI Nettstudier. There, I designed the EKKO computer conferencing and LMS system for distance education and initiated the NKI Internet College in 1987. This was probably the first European online college, and I’m still proud of being a central pioneer and implementer in the period when NKI developed its unique SESAM LMS system and excelled as one of Europe’s first megaproviders of online education and Scandinavia’s largest provider of online courses.

I learned a lot from my years as a doctoral student of adult education and instructional systems at the Pennsylvania State University. My dissertation was on «Teaching Techniques for Computer-mediated Communication» and my research included a survey of 150 online teachers in 30 countries. There, I established The Distance Education Online Symposium (DEOS) in 1990, when working as a graduate assistant at the American Center for the Study of Distance Education. I’m still proud of being the founding editor of DEOSNEWS and the first moderator of DEOS-L – among the world’s very first international online journals and discussion forums.

I also appreciate the friends and colleagues I met, both face-to-face and in Moodle, when I worked part time for Universidade Aberta in Portugal and was appointed Adjunct Professor, at the Athabasca University, Centre for Distance Education in Canada.

I gained valuable experience as regional editor for IRRODL (The International Review of Research in Open and Distance Learning) and EURODL (The European Journal of Open, Distance and E-Learning). I also have some experience from the Editorial Board of the Asian Journal of Distance Education and seminar.net.

I have enjoyed sharing my views and experience in a number of Keynote presentations and probably more than 50 other presentations at international conferences. Looking back, I have also published more papers than I can remember and edited at least twenty major books and reports about online education. More than 100 of my publications are listed in Google Scholar.

Finally, I want to say that I have developed a strong belief in international collaboration through participation in more than a dozen international projects related to e-learning and online education.

My education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

My part-time engagements in online education

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

My work history in online education

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil er dansk forfatter med doktorgrad i filosofi. Han er en av grunnleggerne bak www.forfatterskole.dk og medlem av NooAs Advisory Board. Han har arbeidet som redaktør, idéutvikler, anmelder og høgskolelærer.

Han er NooAs samarbeidspartner på Forfatterskolen.

Lars Rudolf Stadil

 

Norske skrivekurs

Engelske skrivekurs

Svenske skrivekurs

Danske skrivekurs

Lærerne på Lederskolen

Nettlærerne på Lederskolen gir deg personlig oppfølging

Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen is CEO of NooA, professor of online education, Acting Secretary General for ICDE – the International Council of Distance and Online Education and former President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network, Norway.

My four favourite online education words are flexibility, cooperation, transparency and celebration. Four words that guide my work and are central in my Theory of Cooperative Freedom and Transparency in Online Education.

I have advocated, practiced and studied online education since I started developing the EKKO learning management system in 1986. In 2012, I established NooA – the Nordic open online Academy which has given me hands on experience in most imaginable functions of online education. Besides, I work as a part-time professor of online education at the Norwegian University of Science and Technology. In 2017 I was appointed Vice Chair of the ICDE Board of Trustees and Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium. In these positions, I benefit from my time as President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network and as a member of EADL – the European Association for Distance Learning R&D committee.

For many years, I thrived as director of development at NKI Nettstudier. There, I designed the EKKO computer conferencing and LMS system for distance education and initiated the NKI Internet College in 1987. This was probably the first European online college, and I’m still proud of being a central pioneer and implementer in the period when NKI developed its unique SESAM LMS system and excelled as one of Europe’s first megaproviders of online education and Scandinavia’s largest provider of online courses.

I learned a lot from my years as a doctoral student of adult education and instructional systems at the Pennsylvania State University. My dissertation was on «Teaching Techniques for Computer-mediated Communication» and my research included a survey of 150 online teachers in 30 countries. There, I established The Distance Education Online Symposium (DEOS) in 1990, when working as a graduate assistant at the American Center for the Study of Distance Education. I’m still proud of being the founding editor of DEOSNEWS and the first moderator of DEOS-L – among the world’s very first international online journals and discussion forums.

I also appreciate the friends and colleagues I met, both face-to-face and in Moodle, when I worked part time for Universidade Aberta in Portugal and was appointed Adjunct Professor, at the Athabasca University, Centre for Distance Education in Canada.

I gained valuable experience as regional editor for IRRODL (The International Review of Research in Open and Distance Learning) and EURODL (The European Journal of Open, Distance and E-Learning). I also have some experience from the Editorial Board of the Asian Journal of Distance Education and seminar.net.

I have enjoyed sharing my views and experience in a number of Keynote presentations and probably more than 50 other presentations at international conferences. Looking back, I have also published more papers than I can remember and edited at least twenty major books and reports about online education. More than 100 of my publications are listed in Google Scholar.

Finally, I want to say that I have developed a strong belief in international collaboration through participation in more than a dozen international projects related to e-learning and online education.

My education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

My part-time engagements in online education

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

My work history in online education

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen

 

Kursene på Lederskolen

Lærerne på Helseskolen

Nettlærerne på Helseskolen gir deg personlig oppfølging

Marith Berg er nettlærer i portørfaget på NooA videregående skole

Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.

Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.

Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.

Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.

Marit Berg
Holistisk sundhed

Kaisa Hafredal

Kaisa Hafredal er kursforfatter og lærer i Helhetlig helsekurs på Helseskolen. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole og har en master i NLP coaching. I tillegg til en rekke ulike kurs innen kosthold/ernæring, yoga, mindfulness og meditasjon. Hun har etablert firmaet Balanse i hverdagen som tilbyr kostholdscoaching og felles aktivitetsturer i tillegg til helsebloggen www.balanseihverdagen.no. Kaisa er turleder i DNT Turistforeningen og Jomfrureiser. Hun er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og hvordan mat, aktiviteter og tanker påvirker oss!

Blogg og intervju

Les mer på bloggen til Kaisa Hafredal www.balanseihverdagen.no.  I dette intervjuet der Kaisa Hafredal deler sine erfaringer med nettkurset Helhetlig helse, sier hun dette om målet og visjonen for kurset sitt:

– Jeg ønsker å hjelpe deltakerne med å oppnå balanse i hverdagen med en sunn livsstil. De får kunnskap om hvordan de kan etablere et godt kosthold som vil gi bedre helse, mer energi og overskudd. Kurset gir også en innføring i hvordan man kan balansere aktivitet og hvile for å øke fysiske og mentale prestasjoner i hverdagen.

– Jeg vil gjerne bidra til å forebygge sykdom og oppnå god helse i samfunnet. Jeg har et ønske om å motivere og inspirere til sunn livsstil og er opptatt av helheten i mennesket. Det er viktig å legge vekt på sammenhengen mellom kosthold, aktivitet og mental innstilling. Jeg mener det er nøkkelen til god helse.

Kaisa Hafredal

 

Kursene på Helseskolen

Lærerne på Kunstskolen

Nettlærerne på Kunstskolen gir deg personlig oppfølging

Bodil Eide - nettlærer på Campus NooA

Presentasjon av Bodil Eide på norsk

Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.

Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.

Du kan se vår webside her: http://bodilandpaulo.squarespace.com/

Følg oss gjerne på Facebook også: https://www.facebook.com/bodilandpaulo

Intervju med Bodil Eide

I et intervju om sine erfaringer som nettlærer i Tegnekurset på NooA sier Bodil Eide blant annet:

– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!

– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…


Presentation in English

I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.

Bodil Eide

 

Kursene på Kunstskolen

Lærerne på videregående skole

Nettlærerne på NooAs videregående skole gir deg personlig oppfølging

Svein Morten Sørensen

Svein Morten Sørensen

Har gått to år på yrkesskole på murerlinjen. Fikk tidlig jobb i kommunen som assistent for oppmålingsansvarlig. Var også feierassistent i en periode. Jeg jobbet to år som bygningsarbeider hos en byggentreprenør. Tok etter hvert fagbrevet som tømrer. Valgte i 2013 og begynte på en etterutdanning på Fagskolen i Porsgrunn som fagskole ingeniør – bygg. Arbeider i dag i Larvik kommune som byggforvalter.

Startet i 1990 som vaktmester i Larvik kommune. Ble tidlig engasjert i fagforeningsarbeid og valgt som tillitsvalgt i Norsk kommuneforbund. I 2003 ble Norsk kommuneforbund og Helse og sosialforbundet slått sammen og ble til Fagforbundet.

Jeg ble valgt inn til styremedlem i Seksjon samferdsel og teknisk og landsstyret i Fagforbundet. Der fikk jeg være med å fortsette arbeidet med å få godkjent vaktmesterutdanning som eget fag. Dette arbeidet startet Norsk kommuneforbund allerede i 1972.

I 2012 kom endelig meldingen fra Utdanningsdirektoratet at det var godkjent. Jeg fikk anledning til å være med på utformingen av den første læreplanen for byggdriftere som var klar høsten 2014. Var også med på fagfornyelsen i 2019/20. I 2023/2024 har jeg fått anledning til å være en av to forfattere til læremateriellet som gis ut på Fagbokforlaget – som brukes her i byggdrifterfaget på nettskolen.

Svein Morten Sørensen
Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød
Bjørn Dahl

Bjørn Dahl har lang erfaring som lærer i yrkessjåførfaget og logistikkfaget.

Bjørn Dahl
Bente Elvrum

Bente Elvrum er nettlærer i aktivitørfaget på NooA videregående skole. Hun har fagbrev som aktivitør og er utdannet adjunkt.

Bente har jobbet som lærer, både i grunnskolen og videregående skole. I tillegg har hun lang og variert erfaring fra helsevesenet. Hun har også erfaring fra arbeid med ungdom gjennom barneverntjenesten.

Til daglig underviser hun på vg 2 aktivitør ved Thora Storm videregående skole i Trondheim, og jobber i tillegg ved et sykehjem i byen.

Bente Elvrum

Andrea Kjustad er lærer i norsk på Campus NooA, og i tillegg jobber hun som nettlærer og er lærer i norsk og engelsk for voksne elever på videregående skole.

Undervisningsbakgrunnen hennes er sammensatt, og hun har undervist i alt fra musikkbarnehage, dirigert korps til å holde norskkurs. De siste 10 årene har hun i hovedsak jobbet med norskundervisning, og har undervist både ved voksenopplæring, ungdomsskole og videregående opplæring for voksne. Hun har også jobbet som norsklærer på den Internasjonale Sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Andrea har Cand. Mag som utøvende musiker fra Norges Musikkhøgskole, og har studert engelsk, spesialpedagogikk og norsk fra Universitetet i Oslo, der hun har fullført en mastergrad i norsk som andrespråk. Hun har også studert finsk.

Andrea Kjustad

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Marith Berg er nettlærer i portørfaget på NooA videregående skole

Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.

Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.

Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.

Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.

Marit Berg
Lars Erik Rørholt

Lars Erik Rørholt er nettlærer i Service- og administrasjonsfaget ved NooA videregående skole.

Han har lang undervisningserfaring og har arbeidet med nettbaserte studier og kurs i mer enn 20 år. Med bakgrunn fra IT-bransjen har han undervist innen administrasjon, kontorfag, salg og service, brukerprogrammer og IT-tekniske fag. Han er kjent som en engasjert lærer med sterk faglig bakgrunn.

Lars Erik Rørholt
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i naturfag på NooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård

 

Kursene på NooA videregående skole

Lærere på andre kurs

Våre digitale nettlærere gir deg personlig oppfølging

Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød
Tove Andersen

Tove Andersen

Tove Andersen er lærer og  på NooAs norskkurs.Hun har også utviklet nettkursene Norsk A2, Norsk B1 og Norsk B2.

Tove Andersen er lektor med mastergrad i flerkulturell og internasjonal utdanning og har mange fag i fagkretsen, bl.a. norsk/norsk som andrespråk, mediekunnskap, Afrikastudier, samt veiledning og ledelse på masternivå. Hun har mange års erfaring med opplæring i norsk og samfunnskunnskap for innvandrere; i voksenopplæring, grunnskole og videregående skole. Har vært sensor og prøveleder på norskprøver og Test i norsk – høyere nivå i flere år. Tove har arbeidet med IKT i undervisningen og nettbasert opplæring i mange år.

Tove Andersen
Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen

Morten Flate Paulsen er rektor og daglig leder for Campus NooA. Han er sivilingeniør fra NTH, har en doktorgrad i voksenpedagogikk fra Penn State University og er professor i nettbasert utdanning. Han har vært engasjert som professor II ved Høgskolen i Gjøvik (2012-2013), Høgskolen i Sør-Trøndelag (2013-2016) og Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU (2016-).

Paulsen er en av pionerene innen internasjonal nettbasert utdanning. I 1987 var han antakelig Europas første nettlærer da han ledet an i utviklingen av NKI fra brevskole til nettskole. Han arbeidet for NKI i 30 år og det meste av tiden var han utviklingsleder for NKIs nettstudier. Han har deltatt i et dusin EU-prosjekter om nettbasert utdanning, holdt mer enn 100 foredrag på nasjonale og internasjonale konferanser og publisert mer enn 100 fagartikler, rapporter og bøker om nettbasert utdanning.

Han har sittet i redaksjonsrådene for de internasjonale fagtidsskriftene IRRODL, EURODL, the Asian Journal of Distance Education og seminar.net.

Han har erfaringer med Moodle som Adjunct Professor ved Athabasca University i Canada (1999-2005) og Professor associado ved Universidade Aberta i Portugal (2009-2010).

Han har vært President i EDEN – European Distance and E-Learning Network (2010-2013) og medlem av forskningskommiteen til EADL – European Association for Distance Learning (2004-2010). Han har sittet i styret for Studiesenteret.no (2011-2015) og vært ansattrepresentant i styret for NKI Nettstudier (2007-2011).

I 2016 ble han valgt inn i styret for FUN – Fleksibel utdanning Norge og i 2017 ble han utnevnt som Vice Chair i ICDEs Board of Trustees og medlem av referansegruppen til ICDE Global Doctoral Consortium.

Les mer i Abelias intervju med Morten Flate Paulsen.

 

Short CV in English

Education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

Part time engagements

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

Full time positions

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen

 

Andre kurs

Alle lærerne

Våre digitale nettlærere gir deg personlig oppfølging

Svein Morten Sørensen

Svein Morten Sørensen

Har gått to år på yrkesskole på murerlinjen. Fikk tidlig jobb i kommunen som assistent for oppmålingsansvarlig. Var også feierassistent i en periode. Jeg jobbet to år som bygningsarbeider hos en byggentreprenør. Tok etter hvert fagbrevet som tømrer. Valgte i 2013 og begynte på en etterutdanning på Fagskolen i Porsgrunn som fagskole ingeniør – bygg. Arbeider i dag i Larvik kommune som byggforvalter.

Startet i 1990 som vaktmester i Larvik kommune. Ble tidlig engasjert i fagforeningsarbeid og valgt som tillitsvalgt i Norsk kommuneforbund. I 2003 ble Norsk kommuneforbund og Helse og sosialforbundet slått sammen og ble til Fagforbundet.

Jeg ble valgt inn til styremedlem i Seksjon samferdsel og teknisk og landsstyret i Fagforbundet. Der fikk jeg være med å fortsette arbeidet med å få godkjent vaktmesterutdanning som eget fag. Dette arbeidet startet Norsk kommuneforbund allerede i 1972.

I 2012 kom endelig meldingen fra Utdanningsdirektoratet at det var godkjent. Jeg fikk anledning til å være med på utformingen av den første læreplanen for byggdriftere som var klar høsten 2014. Var også med på fagfornyelsen i 2019/20. I 2023/2024 har jeg fått anledning til å være en av to forfattere til læremateriellet som gis ut på Fagbokforlaget – som brukes her i byggdrifterfaget på nettskolen.

Svein Morten Sørensen
Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød
Bjørn Dahl

Bjørn Dahl har lang erfaring som lærer i yrkessjåførfaget og logistikkfaget.

Bjørn Dahl
Bente Elvrum

Bente Elvrum er nettlærer i aktivitørfaget på NooA videregående skole. Hun har fagbrev som aktivitør og er utdannet adjunkt.

Bente har jobbet som lærer, både i grunnskolen og videregående skole. I tillegg har hun lang og variert erfaring fra helsevesenet. Hun har også erfaring fra arbeid med ungdom gjennom barneverntjenesten.

Til daglig underviser hun på vg 2 aktivitør ved Thora Storm videregående skole i Trondheim, og jobber i tillegg ved et sykehjem i byen.

Bente Elvrum

Andrea Kjustad er lærer i norsk på Campus NooA, og i tillegg jobber hun som nettlærer og er lærer i norsk og engelsk for voksne elever på videregående skole.

Undervisningsbakgrunnen hennes er sammensatt, og hun har undervist i alt fra musikkbarnehage, dirigert korps til å holde norskkurs. De siste 10 årene har hun i hovedsak jobbet med norskundervisning, og har undervist både ved voksenopplæring, ungdomsskole og videregående opplæring for voksne. Hun har også jobbet som norsklærer på den Internasjonale Sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Andrea har Cand. Mag som utøvende musiker fra Norges Musikkhøgskole, og har studert engelsk, spesialpedagogikk og norsk fra Universitetet i Oslo, der hun har fullført en mastergrad i norsk som andrespråk. Hun har også studert finsk.

Andrea Kjustad

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Marith Berg er nettlærer i portørfaget på NooA videregående skole

Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.

Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.

Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.

Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.

Marit Berg
Lars Erik Rørholt

Lars Erik Rørholt er nettlærer i Service- og administrasjonsfaget ved NooA videregående skole.

Han har lang undervisningserfaring og har arbeidet med nettbaserte studier og kurs i mer enn 20 år. Med bakgrunn fra IT-bransjen har han undervist innen administrasjon, kontorfag, salg og service, brukerprogrammer og IT-tekniske fag. Han er kjent som en engasjert lærer med sterk faglig bakgrunn.

Lars Erik Rørholt
Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen is CEO of NooA, professor of online education, Acting Secretary General for ICDE – the International Council of Distance and Online Education and former President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network, Norway.

My four favourite online education words are flexibility, cooperation, transparency and celebration. Four words that guide my work and are central in my Theory of Cooperative Freedom and Transparency in Online Education.

I have advocated, practiced and studied online education since I started developing the EKKO learning management system in 1986. In 2012, I established NooA – the Nordic open online Academy which has given me hands on experience in most imaginable functions of online education. Besides, I work as a part-time professor of online education at the Norwegian University of Science and Technology. In 2017 I was appointed Vice Chair of the ICDE Board of Trustees and Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium. In these positions, I benefit from my time as President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network and as a member of EADL – the European Association for Distance Learning R&D committee.

For many years, I thrived as director of development at NKI Nettstudier. There, I designed the EKKO computer conferencing and LMS system for distance education and initiated the NKI Internet College in 1987. This was probably the first European online college, and I’m still proud of being a central pioneer and implementer in the period when NKI developed its unique SESAM LMS system and excelled as one of Europe’s first megaproviders of online education and Scandinavia’s largest provider of online courses.

I learned a lot from my years as a doctoral student of adult education and instructional systems at the Pennsylvania State University. My dissertation was on «Teaching Techniques for Computer-mediated Communication» and my research included a survey of 150 online teachers in 30 countries. There, I established The Distance Education Online Symposium (DEOS) in 1990, when working as a graduate assistant at the American Center for the Study of Distance Education. I’m still proud of being the founding editor of DEOSNEWS and the first moderator of DEOS-L – among the world’s very first international online journals and discussion forums.

I also appreciate the friends and colleagues I met, both face-to-face and in Moodle, when I worked part time for Universidade Aberta in Portugal and was appointed Adjunct Professor, at the Athabasca University, Centre for Distance Education in Canada.

I gained valuable experience as regional editor for IRRODL (The International Review of Research in Open and Distance Learning) and EURODL (The European Journal of Open, Distance and E-Learning). I also have some experience from the Editorial Board of the Asian Journal of Distance Education and seminar.net.

I have enjoyed sharing my views and experience in a number of Keynote presentations and probably more than 50 other presentations at international conferences. Looking back, I have also published more papers than I can remember and edited at least twenty major books and reports about online education. More than 100 of my publications are listed in Google Scholar.

Finally, I want to say that I have developed a strong belief in international collaboration through participation in more than a dozen international projects related to e-learning and online education.

My education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

My part-time engagements in online education

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

My work history in online education

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Tove Andersen

Tove Andersen

Tove Andersen er lærer og  på NooAs norskkurs.Hun har også utviklet nettkursene Norsk A2, Norsk B1 og Norsk B2.

Tove Andersen er lektor med mastergrad i flerkulturell og internasjonal utdanning og har mange fag i fagkretsen, bl.a. norsk/norsk som andrespråk, mediekunnskap, Afrikastudier, samt veiledning og ledelse på masternivå. Hun har mange års erfaring med opplæring i norsk og samfunnskunnskap for innvandrere; i voksenopplæring, grunnskole og videregående skole. Har vært sensor og prøveleder på norskprøver og Test i norsk – høyere nivå i flere år. Tove har arbeidet med IKT i undervisningen og nettbasert opplæring i mange år.

Tove Andersen
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Bodil Eide - nettlærer på Campus NooA

Presentasjon av Bodil Eide på norsk

Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.

Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.

Du kan se vår webside her: http://bodilandpaulo.squarespace.com/

Følg oss gjerne på Facebook også: https://www.facebook.com/bodilandpaulo

Intervju med Bodil Eide

I et intervju om sine erfaringer som nettlærer i Tegnekurset på NooA sier Bodil Eide blant annet:

– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!

– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…


Presentation in English

I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.

Bodil Eide
Holistisk sundhed

Kaisa Hafredal

Kaisa Hafredal er kursforfatter og lærer i Helhetlig helsekurs på Helseskolen. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole og har en master i NLP coaching. I tillegg til en rekke ulike kurs innen kosthold/ernæring, yoga, mindfulness og meditasjon. Hun har etablert firmaet Balanse i hverdagen som tilbyr kostholdscoaching og felles aktivitetsturer i tillegg til helsebloggen www.balanseihverdagen.no. Kaisa er turleder i DNT Turistforeningen og Jomfrureiser. Hun er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og hvordan mat, aktiviteter og tanker påvirker oss!

Blogg og intervju

Les mer på bloggen til Kaisa Hafredal www.balanseihverdagen.no.  I dette intervjuet der Kaisa Hafredal deler sine erfaringer med nettkurset Helhetlig helse, sier hun dette om målet og visjonen for kurset sitt:

– Jeg ønsker å hjelpe deltakerne med å oppnå balanse i hverdagen med en sunn livsstil. De får kunnskap om hvordan de kan etablere et godt kosthold som vil gi bedre helse, mer energi og overskudd. Kurset gir også en innføring i hvordan man kan balansere aktivitet og hvile for å øke fysiske og mentale prestasjoner i hverdagen.

– Jeg vil gjerne bidra til å forebygge sykdom og oppnå god helse i samfunnet. Jeg har et ønske om å motivere og inspirere til sunn livsstil og er opptatt av helheten i mennesket. Det er viktig å legge vekt på sammenhengen mellom kosthold, aktivitet og mental innstilling. Jeg mener det er nøkkelen til god helse.

Kaisa Hafredal
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i naturfag på NooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård
Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen

Morten Flate Paulsen er rektor og daglig leder for Campus NooA. Han er sivilingeniør fra NTH, har en doktorgrad i voksenpedagogikk fra Penn State University og er professor i nettbasert utdanning. Han har vært engasjert som professor II ved Høgskolen i Gjøvik (2012-2013), Høgskolen i Sør-Trøndelag (2013-2016) og Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU (2016-).

Paulsen er en av pionerene innen internasjonal nettbasert utdanning. I 1987 var han antakelig Europas første nettlærer da han ledet an i utviklingen av NKI fra brevskole til nettskole. Han arbeidet for NKI i 30 år og det meste av tiden var han utviklingsleder for NKIs nettstudier. Han har deltatt i et dusin EU-prosjekter om nettbasert utdanning, holdt mer enn 100 foredrag på nasjonale og internasjonale konferanser og publisert mer enn 100 fagartikler, rapporter og bøker om nettbasert utdanning.

Han har sittet i redaksjonsrådene for de internasjonale fagtidsskriftene IRRODL, EURODL, the Asian Journal of Distance Education og seminar.net.

Han har erfaringer med Moodle som Adjunct Professor ved Athabasca University i Canada (1999-2005) og Professor associado ved Universidade Aberta i Portugal (2009-2010).

Han har vært President i EDEN – European Distance and E-Learning Network (2010-2013) og medlem av forskningskommiteen til EADL – European Association for Distance Learning (2004-2010). Han har sittet i styret for Studiesenteret.no (2011-2015) og vært ansattrepresentant i styret for NKI Nettstudier (2007-2011).

I 2016 ble han valgt inn i styret for FUN – Fleksibel utdanning Norge og i 2017 ble han utnevnt som Vice Chair i ICDEs Board of Trustees og medlem av referansegruppen til ICDE Global Doctoral Consortium.

Les mer i Abelias intervju med Morten Flate Paulsen.

 

Short CV in English

Education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

Part time engagements

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

Full time positions

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil er dansk forfatter med doktorgrad i filosofi. Han er en av grunnleggerne bak www.forfatterskole.dk og medlem av NooAs Advisory Board. Han har arbeidet som redaktør, idéutvikler, anmelder og høgskolelærer.

Han er NooAs samarbeidspartner på Forfatterskolen.

Lars Rudolf Stadil