Kreative logoer
Kan kreative logoer bidra til å fremme merkevarer og illustrere viktige sider ved et produkt?
Sosiale medier viser mange logoer dekorert med solbriller i sommerferien, kristtorn og nisselue til jul, fyrverkeri til nyttår og kyllinger i påsken. Google har presentert mengder av logovarianter. Det kan være morsomt med kreative logoer, men kan det bidra til å fremme merkevaren og sette fokus på virksomhetens aktiviteter?
NooAs logo er inspirert av de gammeldagse byggeklossene jeg fant i en antikvitetsbutikk i New York, og dette blogginnlegget viser hvordan vi har brukt NooAs logo for å få frem noen viktige poenger om våre nettkurs. Om dette virker? Det vet jeg lite om. Jeg er på ingen måte fagmann på området, og setter derfor pris på flere ideer, eksempler og tilbakemeldinger fra legfolk og eksperter på denne samlingen av NooA-logoer:
Så er spørsmålet om dette bare er kreativ moro, eller om det har noen effekt i markedsføring. Hva har denne logo-leken gjort med ditt syn på NooA? Jeg antar at man skal være varsom og ikke overdrive dette. Men som sagt, jeg er ingen ekspert og hører gjerne fra folk som kan mer om dette.
Send meg gjerne også flere logoer og gode ideer som kan illustrere fleksible nettkurs.
Med ønske om fortsatt fin sommer fra
Morten Flate Paulsen

Det var stor spenning og interesse for sjakk da Magnus Carlsen vant sjakk-VM i New York på sin 26-årsdag.
I november er det stor fokus på prostatakreft.
Tenk miljø – velg grønne nettkurs. Bidra til mindre forurensning med digitale skoleveier, klasserom og læremidler.
NooA skrives med to o-er, noe som blant annet har sammenheng med at vi valgte Moodle som læringsplattform. Da vi oppgraderte til Moodle versjon 3.1 i august 2016, brukte vi denne logoen til å informere om oppgraderingen.
OL-logoen dukket opp før sommerolympiaden i Rio.
Fotballogoen dukket spontant opp i begeistringen rundt fotball-VM i Brasil sommeren 2014. Den ga også en aha-opplevelse rundt nytten av å ha to o-er midt i NooA navnet. Undrer meg på hvorfor ikke Coop sponser fotball – og om det er tilfeldig at NooA er basert på filosofien om CooP-erativ frihet og transparens i nettbasert utdanning.
Logovarianten med euromyntene er ment å illustrere at NooA:
To av de viktigste fordelene med nettkurs er at man kan studere når og hvor man vil. Logovarianten med klokken og globusen kom derfor av seg selv. Den skal selvfølgelig gi assosiasjoner om at NooA:
Fjernkontrollen kan brukes som metafor på fjernundervisning. Så, fjernkontroll-logoene med start, pause- og hurtigspolingsknappen er ment å illustrere hvor fleksible kursene våre er i tid. Vi håper at dette bidrar til å få frem at kursdeltakerne våre kan:
Hvordan kan vi få frem at nettkurs kan være sosiale?
Kan denne hjertelogoen indikere at man liker NooA?
Kan julelogoen brukes til å skape julestemning og advents-logoen markere andre søndag i advent?
Er vi skandinaver positive til å markere Haloween?










