Øistein Gjøvik - nettlærer i matematikk på Campus NooA

Campus Øistein

Intervju med nettlærer i matematikk

Øistein Gjøvik underviser i matematikk på NooA Videregående skole. Han har mange års erfaring som nettlærer i matematikk, og jobber til daglig på lærerutdanningen ved høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST).


Si litt om hvilke NooA-kurs du underviser i og hvilken bakgrunn du har for dette.

På NooA underviser jeg nå i VG1P (men kanskje det blir flere kurs etter hvert?) Dette kurset har jeg faktisk drevet nettundervisning i helt siden det ble lansert med Kunnskapsløftet i 2006. Da jeg jobbet i videregående skole het matematikkfagene i første klasse på videregående skole for 1MX og 1MY og VG1P likner nok mest på 1MY. Til daglig jobber jeg på lærerutdanningen ved høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) og mange av studentene som begynner hos oss har nettopp VG1P og VG2P fra videregående skole som utgangspunkt.

Hvilke læringsressurser er spesielt interessante eller nyttige i kursene dine?

VG1P er i første rekke et praktisk kurs. Det skal være et kurs som er nyttig for de fleste, nyttig for mange yrker og i tillegg introdusere oss for noen nye temaer i matematikken. F.eks. er sammenhengen mellom kunst, kultur og matematikk et tema selv om det er mange som ikke vil få bruk for dette i hverdagen. Siden kurset er mer praktisk rettet vil det bli mange forskjellige typer læringsressurser som det blir viktig å sette seg inn i. Her kan vi nevne spesiell programvare som er spesifikt til matematikkrelaterte fag. For eksempel vil geometri- og algebraprogrammet GeoGebra stå sentralt. Det kommer også til å handle om økonomi i dette kurset og da er regneark og nettsteder som inneholder lånekalkulator o.l. viktig.

Selve lærestoffet, «læreboka», valgte vi NDLA til. Dette er et gratis læremiddel for mange kurs i videregående skole. Her er finner du en variert meny med ressurser, blant annet videoer, quizer, lesestoff og oppgaver.

På hvilken måte inkluderer du sosiale medier i kursene?

Det blir et eget forum i kurset hvor vi kan hjelpe elevene og de kan hjelpe hverandre. Hovedfokuset skal alltid være på læring, det har f.eks. ingen hensikt å legge ut ferdige løsningsforslag i et slikt forum. De blir slettet raskt, og vil uansett bare ødelegge for læringseffekten. VG1P på NooA skal hjelpe elevene til å lære og til å ta eksamen i kurset. Det kan også gis drøftingsoppgaver i matematikk, og det er kanskje en uvant sjanger for mange! Her er et eksempel fra en tidlig studieenhet:

Se på dette regnestykket. 6:2(1+2). Dette leser vi «seks delt på to ganger en pluss to». Men hva blir svaret? Her er det mange som får enten 9 eller 1. Hva kan være grunnen til at vi får akkurat disse to svarene? Ved å dele tankene om en slik oppgave vil man hjelpe både seg selv og andre til å lære mer!

Jeg kommer også til å gjøre tilgjengelig min egen blogg (Med det utrolig lite bra navnet http://mattegreier.blogspot.no ) og jeg twitrer også ofte om matematikk og matematikklæring (@oisteing).

Fortell litt om noen av oppgavetypene du bruker i kursene.

Man kommer ikke utenom at mange oppgaver i matematikk dreier seg om å finne ut et rett svar. Men det er en myte at matematikk _bare_ består av slike type oppgaver. Ofte må man tolke både oppgave og løsning, f.eks. om man skal skissere økonomiske løsninger eller løse likninger. For eksempel kan det bli et avrundet svar i en likning. Da må man vurdere om det er nødvendig å oppgi mange desimaler eller ikke. Når det nærmer seg eksamen er det lurt å løse en del gamle eksamensoppgaver. Det er jo ikke slik at man vil finte ut elevene med helt nye typer oppgaver på en eksamen så man vil få mye informasjon om hva man kan vente seg ved å se på gamle oppgaver. Men noen forskjeller blir det nok, så man kan ikke belage seg bare på å løse eksamensoppgaver!

Hva gjør du for å skape et aktivt studentmiljø i kursene?

Som lærer skal jeg prøve å være til stede på de digitale fora så ofte som mulig, spesielt i starten. Det kan være frustrerende om man ikke får hjelp på lang tid, så det må vi prøve å unngå! Vi må oppfordre til at alle deler og hjelper hverandre, her ligger det store muligheter for utvikling og læring!

Til slutt, hvordan vil du sette ditt personlige preg på Campus NooA?

Jeg har jobbet ganske mye med å bruke forskjellige digitale verktøy i matematikk. Jeg håper jeg kan bidra til at elevene ved NooA føler de behersker disse verktøyene som en viktig del av matematikken når de er ferdig med kursene sine. Videre håper jeg også at jeg kan hjelpe elevene slik at de føler de er godt rustet til å ta en eksamen – som både inneholder deler med og uten digitale verktøy.


Lærerne på NooA videregående skole

Espen Johanssen

Espen Johanssen

Espen Johanssen er lærer i realfagNooA videregående skole.

Utdannelse

Han er utdannet ved NTNU (tidligere NTH) ved linjen for fysikk og matematikk og har praktisk-pedagogisk utdanning fra Universitetet i Bergen.

Jobberfaring

Espen Johanssen har jobbet som lærer innen matematikk, naturfag og fysikk på videregående skole siden 2005. Fra 2010 jobbet jeg både innen vidergående og voksenopplæring (AOF Haugaland) før jeg i 2014 gikk helt over til voksenopplæring. Er nå rimelig fersk som nettlærer og håper du som student gjerne gir meg ris og ros, både for min og din egen del smiler

Espen Johanssen

Arnt E Jensen

Lærer på Byggdrifter

Arnt har jobbet som vaktmester siden 1976 og har derfor lang og bred erfaring fra yrket han nå underviser i! Han har fagbrev som motormekaniker og har gjennom årene tatt en lang rekke kurs som har vært av betydning for vaktmesterrollen.

«Jeg er født i Namsos det herrens år 1955. Flyttet til min fars hjemsted Vardø som ettåring, men er også trønder i hjertet. Alle sommerferiene i oppveksten ble tilbragt på Namsens bredd. Jeg er gift og har 4 barnebarn +2 bonus barnebarn. Sommeren tilbringes på hytta i Komagvær med barnebarna eller i båt i Barentshavet hvor jeg kjører turister som fisker eller vil svømme med alker Lomvi og lundefugler. I vinterhalvåret er jeg «klimaflyktning» og tilbringer tiden i vår casa i Spania.

Gikk på Vardø Yrkesskole 1972-1975 Motormekanikerlinjen og fikk godkjent på praktisk og teoretisk prøve som fagprøve, -faget lå ikke under lærlingeloven på det tidspunktet.

Begynte som vaktmester i 1976, ble raskt glad i yrket og sugde til meg alt av tekniske kunnskaper om automatikk og automasjon som de 41 årene i jobb ga meg, har derfor lang og bred erfaring fra yrket.

Samtidig har jeg hatt verv i Fagbevegelsen i til sammen 30 år. Blant annet var jeg med i faggruppen for vaktmestere som bidro til å fremme krav om fagbrev som Vaktmester. I den perioden bidro vi med innspill til både kompetanseplattform og læreplan. Jeg er også medlem i prøvenemda for Byggdriftere i Finnmark.

Nettkursene i Byggdrifter er utviklet av Wiggo Lindseth i henhold til læreplanen, BDR3-01. Oppgavene i studiet er varierte og gir studentene stor valgfrihet med hensyn til løsninger og besvarelser.

Tips til deg som er nettstudent:

  • Les og jobb med fagstoffet og løs oppgavene jevnt og trutt i et tempo som passer din livssituasjon men uten for lange avbrekk. Det kan det ofte være tungt å komme inn i rytmen igjen hvis du har for lange pauser mellom hver studieenhet/kurs.

Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan og svare på spørsmål, og du vil få tilbakemeldinger på innleverte oppgavebesvarelser i løpet av kort tid, høyst noen få dager, uansett om jeg er hjemme, på hytta eller i Spania!»

Arnt E Jensen
Allan Kristensen

Allan Kristensen

Allan Kristensen er lærer i historie og samfunnsfagNooA Videregående skole. Han er utdannet lektor med hovedfag i historie og allmennlærerutdanning.  Allan jobber til daglig som lærer på Salangen skole i Troms, men har også lang erfaring med nettstudier, også fra NKI Nettstudier der han har undervist i historie og samfunnsfag i mange år.

Allan forteller om sine erfaringer med nettstudier og undervisning i historie og samfunnsfag:

”Jeg synes det er veldig spennende med med fjernundervisning og undervisning over internett. Jeg begynte å jobbe med fjernundervisning i 1999 da denne type undervisning var fjernundervisning i form av brev som gikk med gammeldags post. Mye har forandret seg siden den gang. Nå foregår fjernundervisning i alle hovedsak over internett, og ny teknologi skaper stadig nye muligheter i forhold til læring og undervisning. Dette er kjempespennende!!!

Når du leser samfunnsfag og historie, vil du få større forståelse for verden og det samfunn vi lever i. Kunnskap om fortiden hjelper oss til å forstå nåtiden. Ja, innsikt i historien er det beste utgangspunkt for å forstå den samtiden vi lever i, og hvordan vår verden kan kunne komme til å utvikle seg i fremtida. Historie er identitet; den sier oss noe om hvor vi kommer fra og hvor vi er på vei.

Du som studerer på en nettskole har fordelen av å legge opp ditt eget løp i forhold til når du vil lese og studere, hvor du gjør dette og hvordan du best husker pensum og lærer. Vi er alle forskjellige og erfarer at vi lærer best på litt ulike måter. Noen foretrekker å studere og drøfte sammen med medelever, andre igjen foretrekker selvstudium. På Campus NooA legger vi tilrette for forum/klasserom der en kan drøfte spørsmål med andre, og vi er fleksible for deg som liker best å studere alene i ditt eget tempo.  Og som lærer prøver jeg alltid å svare raskt på spørsmål som du måtte lure på, og gi utfyllende kommentarer på innsendingsoppgaver, slik at du skal være best mulig forberedt til eksamen og videre studier”.

Allan Kristensen
Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll er kursutvikler og nettlærer i fysikk ved NooA videregående skole.

Han er kjent av mange for sine faglige blogginnlegg www.lektorthomas.wordpress.com og Youtube presentasjoner https://www.youtube.com/c/ThomasLervikEng%C3%A5voll

Han er sivilingeniør fra NTH, har grunnfag i kjemi fra Universitetet i Oslo og kjemi med fagdidaktikk som kvalifiserer til undervisning i kjemi på videregående skole. I tillegg har han Praktisk Pedagogisk Utdanning fra NTNU, diverse fysikkfag fra UiO og IKT i læring 1, 2 og 3, videreutdanning fra Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Thomas Lervik Engåvoll har mange års erfaring som lærer og underviser nå i fysikk, kjemi, matematikk, naturfag og geografi på Røros videregående skole. Han har også to år med kjemiundervisning og et år med naturfagundervisning på Nettskolen i Sør-Trøndelag. I tillegg har han omfattende erfaring som eksaminator/sensor på muntlig privatisteksamen.

Thomas Lervik Engåvoll

Wiggo Lindseth

Wiggo Lindseth er engasjert av Fagakademiet for å utvikle våre nettkurs i Byggdrifterfaget. Han har 16 års yrkeserfaring fra videregående skole i tillegg til at han har hatt fagansvar for mange forskjellige nettkurs som fagsjef ved NKI Nettstudier.

Wiggo Lindseth
Stig Berthelsen - nettlærer på Campus NooA

Stig Berthelsen

Stig Berthelsen er kursutvikler og lærer på Helsefagarbeider og Barne- og ungdomsarbeider.

Han har utdanning fra Norges Idrettshøyskole og medisinstudiet i Oslo. Han har erfaring som lærer i både helsefagarbeider, barne- og ungdomsarbeider, helsesekretær og ved fagskole med helseadministrasjon. Stig Berthelsen har bred erfaring med trening av barn og unge og også med jobb på barneavdeling og utredningsseksjon for unge.

Stig Berthelsen
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i realfagNooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård
Øistein Gjøvik - nettlærer på Campus NooA

Øistein Gjøvik

Øistein Gjøvik er nettlærer på NooAs mattekurs.

Øistein Gjøvik er høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Han har lang erfaring som nettlærer i matematikk fra NKI Nettstudier og skriver bloggen Matematikklærer’n.

Han har også opprettet twitter.com/NooAmatematikk

Intervju

I dette intervjuet om hans erfaringer som nettlærer uttaler han blant annet:

– Jeg har jobbet ganske mye med å bruke forskjellige digitale verktøy i matematikk. Jeg håper jeg kan bidra til at elevene ved NooA føler de behersker disse verktøyene som en viktig del av matematikken når de er ferdig med kursene sine. Videre håper jeg også at jeg kan hjelpe elevene slik at de føler de er godt rustet til å ta en eksamen – som både inneholder deler med og uten digitale verktøy.

– Man kommer ikke utenom at mange oppgaver i matematikk dreier seg om å finne ut et rett svar. Men det er en myte at matematikk bare består av slike type oppgaver. Ofte må man tolke både oppgave og løsning, f.eks. om man skal skissere økonomiske løsninger eller løse likninger. For eksempel kan det bli et avrundet svar i en likning. Da må man vurdere om det er nødvendig å oppgi mange desimaler eller ikke. Når det nærmer seg eksamen er det lurt å løse en del gamle eksamensoppgaver. Det er jo ikke slik at man vil finte ut elevene med helt nye typer oppgaver på en eksamen så man vil få mye informasjon om hva man kan vente seg ved å se på gamle oppgaver. Men noen forskjeller blir det nok, så man kan ikke belage seg bare på å løse eksamensoppgaver!

Øistein Gjøvik
Leif Harboe er nettlærer i norsk på Campus NooA

Leif Harboe

Leif Harboe er lærer i norsk og tyskNooA videregående skole.

Han er norsklærer på Bryne videregående skole og har også lang erfaring som nettlærer i norsk fra NKS Nettstudier. Bloggen hans heter Norsklærer med digitalt grensesnitt, og han har skrevet bøker om grunnleggende digitale ferdigheter for både lære og elever.

I dette intervju om hans erfaringer som nettlærer i norsk sier Leif Harboe blant annet:

– I kurset mitt får man tilgang til mange ressurser, men det er ikke slik at alle må lese alt. Jeg bruker ressurser fra ndla.no mye, dessuten synes jeg det er flott med den digitale bokhyllen til Nasjonalbiblioteket.

– Aktiv læring handler om å ikke bare konsumere, men å produsere. Det er veldig smart hvis man legger ut arbeidsoppgavene i kurset på en blogg. Blogg er på en måte en form for høyttekning. Jeg har blogget i mange år, og tror at det har gjort meg til en bedre skribent. Tankedelingsoppgavene handler om å begynne å tro at det man selv legger ut, kan være nyttig for andre. På samme måte vil en kunne få tips av ideer av medstudenter i kurset.

– Jeg er opptatt av digital studieteknikk, og har jobbet med dette emnet i mange år, og jeg håper jeg kan bidra i Campus NooA med mine erfaringer her.

Leif Harboe
Torunn Garder - nettlærer på Campus NooA

Torunn Garder

Torunn Garder har mange års erfaring som nettlærer hos NKI Nettstudier, bl.a. i fagene Løyvekurs (person- og godstransport), Logistikkskolen (lager og terminaldrift), Systematisk HMS arbeid, Lær å lære, Sikkerhet, Personlig utvikling, Bransjeteknikk og  Ledelse og økonomisk styring.

Torunn Garder har vært kursholder og foredragsholder i flere fag, jobbet med kvalitetssikring og internkontroll for flere bedrifter samt skrevet håndbøker for transportbransjen.

Torunn Garder har studert ved Norges Idrettshøgskole (friluftsliv), har mer enn mer enn 20 års praktisk erfaring i transportbransjen, også som selvstendig næringsdrivende og er også Life Success Consultant – utdannet i USA.

Intervju med Torunn Garder

I dette intervjuet med Torunn Garder om hennes syn på læringsressurser, sosiale medier, tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og hvordan man kan skape et godt sosialt miljø for nettstudentene – forteller hun blant annet:

– Tankedelingsoppgavene på NooA Videregående skole  fungerer slik at du får se hva andre har svart på oppgavene – etter at du selv har svart. Det øker motivasjonen både til å svare på spørsmålene og til å anstrenge seg litt ekstra for å svare godt. Dessuten er det jo flott at nye studenter på denne måten kan lære av dem som har tatt kurset tidligere.

– En engasjert lærer er ofte en inspirerende lærer. Gjennom å være opptatt av faget, interessert i temaet og oppdatert på elevens ståsted er det både lett og moro å hjelpe studentene også i det sosiale miljøet, f. eks i kursenes diskusjonsforum.

– Jeg ønsker også å skape et sosialt læringsmiljø der studentene blir kjent med hverandre og bidrar til hverandres læring. Derfor oppfordrer jeg dem for eksempel til å legge ut gode studentprofiler i NooA med bilder, Skype-adresser og litt informasjon om tidligere erfaringer fra skole og arbeidsliv. Det bidrar jo også til at jeg kan gi dem en mer personlig oppfølging.

– Jeg er opptatt av å knytte teorien opp mot praksis – hva lærer du og hva har du lært som du kan bruke ”i virkeligheten”?

– Til slutt håper jeg å bidra til at Campus NooA får mange fornøyde studenter.

Torunn Garder
Ann Michalsen er kursutvikler for Campus NooA

Ann Michaelsen

Ann Michaelsen er kursutvikler og lærer for engelsk på NooA videregående skole.

Hun arbeider som studieleder og lærer i engelsk på Sandvika videregående skole. Bloggen hennes heter Teaching using web 2.0.

Ann Michaelsen

 

Les mer om kurs for dem som vil ha studiekompetanse