Nettlærere på NooA.

NooA er en nettskole og alle nettlærere og studenter møter hverandre på nettet og på skolens møteplasser.

Pedagogen er NooAs elektroniske lærerværelse der nettlærere og kursutviklere kan få tips og råd fra skolens administrasjon i tillegg til å utveksle erfaringer om nettpedagogikk og andre spørsmål som opptar dem.

To av rådene vi gir til våre nettlærere er:

  • Husk at studentene ønsker raskegode og personlige tilbakemeldinger og veiledninger på sine oppgavebesvarelser.
  • Presenter deg selv i profilen på læringsplattformen. Skriv gjerne også litt om dine arbeidsrutiner og hvordan studentene kan kontakte deg.

Klikk på en av kategoriene nedenfor for å bli bedre kjent med NooAs nettlærere.

Les intervjuer med noen av NooAs nettlærere.

Menneskene på NooA

Administrasjonen

Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen

Morten Flate Paulsen er rektor og daglig leder for Campus NooA. Han er sivilingeniør fra NTH, har en doktorgrad i voksenpedagogikk fra Penn State University og er professor i nettbasert utdanning. Han har vært engasjert som professor II ved Høgskolen i Gjøvik (2012-2013), Høgskolen i Sør-Trøndelag (2013-2016) og Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU (2016-).

Paulsen er en av pionerene innen internasjonal nettbasert utdanning. I 1987 var han antakelig Europas første nettlærer da han ledet an i utviklingen av NKI fra brevskole til nettskole. Han arbeidet for NKI i 30 år og det meste av tiden var han utviklingsleder for NKIs nettstudier. Han har deltatt i et dusin EU-prosjekter om nettbasert utdanning, holdt mer enn 100 foredrag på nasjonale og internasjonale konferanser og publisert mer enn 100 fagartikler, rapporter og bøker om nettbasert utdanning.

Han har sittet i redaksjonsrådene for de internasjonale fagtidsskriftene IRRODL, EURODL, the Asian Journal of Distance Education og seminar.net.

Han har erfaringer med Moodle som Adjunct Professor ved Athabasca University i Canada (1999-2005) og Professor associado ved Universidade Aberta i Portugal (2009-2010).

Han har vært President i EDEN – European Distance and E-Learning Network (2010-2013) og medlem av forskningskommiteen til EADL – European Association for Distance Learning (2004-2010). Han har sittet i styret for Studiesenteret.no (2011-2015) og vært ansattrepresentant i styret for NKI Nettstudier (2007-2011).

I 2016 ble han valgt inn i styret for FUN – Fleksibel utdanning Norge og i 2017 ble han utnevnt som Vice Chair i ICDEs Board of Trustees og medlem av referansegruppen til ICDE Global Doctoral Consortium.

Les mer i Abelias intervju med Morten Flate Paulsen.

 

Short CV in English

Education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

Part time engagements

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

Full time positions

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen

Nettlærere på Reiselivsskolen

Nettlærerne på Reiselivsskolen gir deg personlig oppfølging

Anne Anmarkrud Lier - nettlærer på Campus NooA

Anne Anmarkrud Lier

Anne Anmarkrud Lier er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no). Hun har utdanning innen reiseliv, økonomi og geografi fra Høgskolen i Lillehammer. Hun har utviklet reiselivsrettede kurs og veiledningsmateriell. Fagområdet hennes er allsidig innen reiseliv, med erfaring fra markedsanalyser, markedsundersøkelser, nettverksprosjekter og forretningsplaner. Hun er videre engasjert i områdeanalyser og ulike reiselivsrelaterte prosjekter for bedrifter og destinasjoner. Hun er opptatt av kunnskapsdeling, at norsk reiselivsnæring skal lykkes og at de gode eksemplene blir løftet frem.

Les også dette intervjuet der hun forteller om de nye kursene fra NooAs reiselivsskole.

Anne Anmarkrud Lier
Torhild Jørgensen Solbakken - nettlærer ved Campus NooA

Torhild Jørgensen Solbakken

Torhild Jørgensen Solbakken er lærer og kursutvikler på Reiselivsskolen.

Torhild Jørgensen Solbakken er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no), har 25 års erfaring innen rådgivning i reiselivet, og utdanning innen reiseliv, markedsføring og pedagogikk. Hun har utarbeidet kurs og veiledningsmateriell til reiselivsnæringen og holdt kurs og foredrag. Har et engasjement for bærekraftig reiselivsutvikling, markedstilpasset produktutvikling, drift og vertskapsrolle og utvikling av reiselivsprodukter med vekt på de mer ”myke verdier”. Her er universell utforming en naturlig del av både bærekraftig utvikling og de mer ”myke verdier”.

I dette intervjuet om kursene Norsk Turistutvikling har utviklet for NooAs reiselivsskole forteller Torhild Jørgensen Solbakken blant annet:

– Vi har sett at det er både ønske og behov for mer kunnskap innen enkelte felt blant ansatte og ledere av reiselivsbedrifter. Vi har tidligere utviklet en del kursmateriell som er blitt godt mottatt, og vi ønsket derfor å videreføre noen av disse kursene som nettkurs.

– Vi mener det er en stor fordel med nettkurs, både for studentene og for oss som lærere. Studentene kan begynne på kurset når det passer dem, og kan lese både hvor som helst og i det tempo som passer dem best. Det er ikke nødvendig å følge en fast tidsplan. Studentene kan også komme i kontakt med andre kursbrukere for deling av erfaring og diskusjon av ulike problemstillinger. For oss som lærere er det å kunne nå ut til alle, uavhengig av oppholdssted eller kurssted, en veldig stor fordel. Vi kan sitte på Lillehammer, mens studenten er i Alta, Smøla, Kragerø, New York eller hvor som helst i verden – og vi kan ha kontakt online.

Torhild Jørgensen Solbakken
Lars Lundbakken - nettlærer på Campus NooA

Lars Lundbakken

Lars Lundbakken er tilknyttet Norsk Turistutvikling AS (NTU) som samarbeider med NooA om nettkurs innen reiseliv. Han er utdannet økonom og har jobbet som bedriftsrådgiver i flere tiår, i tillegg til at han driver egen reiselivsbedrift.

Lars Lundbakken

 

Kursene på Reiselivsskolen

Nettlærere på Forfatterskolen

Nettlærerne på Forfatterskolen gir deg personlig oppfølging

Annemette Fogh - nettlærer på Campus NooA

Annemette Fogh

Annemette Fogh er dansk og underviser i de engelskspråklige skrivekursene på Campus NooA. Hun er oversetter av kunstfaglige og skjønnlitterære tekster, forfatter, skribent og foreleser. Hun er cand. mag. i engelsk, italiensk og kunsthistorie.

– Jeg driver oversættelsesvirksomheden www.culturebites.dk , der oversætter kunstfaglige og skønlitterære tekster, primært dansk- engelsk, engelsk-dansk og italiensk–dansk. Jeg oversætter for en lang række danske kunst – og kulturinstitutioner, som eksempelvis Statens Museum for Kunst, Kunstakademiet, Kunsthallerne, med flere.

Annemette har også erfaring som:

  • Tidligere galleriejer, Galleri Føniks, Charlottenlund, med speciale i modernismen.
  • Underviser i italiensk i Udenrigsministeriet samt International Communications..
  • Freelance skribent for Kvinfo, KATALOG (Fotomuseet Brandts) og Kunstavisen, MAGASINET KUNST.
  • KUNSTEN PÅ REJSE, video- og lydkunst.
  • Medlem af Dansk Oversætterforbund, DOF, samt Dansk Forfatterforening
Annemette Fogh
Nina Zoë Jørstad - skrivekurs - forfatterskolen - nettlærer på Campus NooA

Nina Zoë Jørstad

Nina Zoë Jørstad startet med nettundervisning i 2008, og er nå lærer på NooAs Forfatterskole der hun underviser i de norskspråklige skrivekursene.

Nina Zoë Jørstad er skrivecoach og lærer ved www.storymaker-triangle.no. Hun har også undervist i kreativ skriving i New York og ved flere folkeuniversiteter i Norge.

Intervju

I et intervju om erfaringer som nettlærer ved NooAs Forfatterskole uttaler hun blant annet:

Jeg har vært kursleder i kreativ skriving i mange år, og benytter meg av kunnskap fra mitt tidligere yrke som skuespiller, egen skriving, skriveseminarer med Robert McKee og andre. I tillegg har jeg lært mye med prøve-og-feilemetoden. Digital undervisning er inspirerende, fordi det handler om å inspirere og bygge fjerntillit. Forutinntatte holdninger basert på utseende, toneleie og atferd får ingen grobunn i fjernundervisning, og det er spennende i seg selv. For meg er det vesentlig å gjøre deltakerne oppmerksomme på sine bevisste og ubevisste ferdigheter, og samtidig gi dem konkrete forslag til forbedring. Jeg håper at noe av den kunnskapen jeg har samlet i årenes løp kan være til nytte for deltakerne mine.

Nina Zoë Jørstad
Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil er dansk forfatter med doktorgrad i filosofi. Han er en av grunnleggerne bak www.forfatterskole.dk og medlem av NooAs Advisory Board. Han har arbeidet som redaktør, idéutvikler, anmelder og høgskolelærer.

Han er NooAs samarbeidspartner på Forfatterskolen.

Lars Rudolf Stadil

 

Norske skrivekurs

Engelske skrivekurs

Svenske skrivekurs

Danske skrivekurs

Lærere på Lederskolen

Nettlærerne på Lederskolen gir deg personlig oppfølging

Paul Bø - kursutvikler ved Campus NooA

Paul Bø

I have seven years experience in assisting Norwegian and International startups: Developing business support services, teaching at a multitude of startup seminars, individual counselling and mentor support to International entrepreneurs.

My key area of competence are: Assisting startups through teaching and individual support, business planning and execution, marketing and sales. Global minded, entrepreneurial.

Paul Bø
Bjørn Z. Ekelund - nettlærer på Campus NooA

Bjørn Z. Ekelund

Bjørn Z. Ekelund, cand.psychol., University of Oslo and MBA, Henley Management College, founder of Human Factors AS, Norway. He is the creator of and has been the person most central to the development of Diversity Icebreaker; he has delivered his MBA dissertation on Red, Blue and Green. He is one of the most renowned and established experts in Norway within the fields of collaboration, team development, communication and management across functional roles and cultural diversities. He is dedicated to searching for innovative solutions for how practice and theoretical understanding can feedback to each other and create new qualities. He has contributed with his professional and scientific expertise to numerous research projects, articles and books. He teaches, speaks on events and conferences and facilitates change processes throughout the world.

Bjørn Z. Ekelund
Piotr Pluta - nettlærer på Campus NooA

Piotr Pluta

Piotr Pluta, is an organizational psychologist and has been working closely with the Diversity Icebreaker ever since he became member of Human Factors in 2011. He holds an MSc degree in Psychology from the University of Wrocław, Poland. He has also studied at the University of Valencia, Spain and at the East Carolina University, NC, USA. Piotr works with the tool in his consultative practice with clients and trains other facilitators in its application. He participates in the development and research activities, including validation studies and cultural validation studies.

Piotr Pluta
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen

 

Kursene på Lederskolen

Lærere på Helseskolen

Lærerne på Helseskolen gir deg personlig oppfølging

Holistisk sundhed

Kaisa Hafredal

Kaisa Hafredal er kursforfatter og lærer i Helhetlig helsekurs på Helseskolen. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole og har en master i NLP coaching. I tillegg til en rekke ulike kurs innen kosthold/ernæring, yoga, mindfulness og meditasjon. Hun har etablert firmaet Balanse i hverdagen som tilbyr kostholdscoaching og felles aktivitetsturer i tillegg til helsebloggen www.balanseihverdagen.no. Kaisa er turleder i DNT Turistforeningen og Jomfrureiser. Hun er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og hvordan mat, aktiviteter og tanker påvirker oss!

Blogg og intervju

Les mer på bloggen til Kaisa Hafredal www.balanseihverdagen.no.  I dette intervjuet der Kaisa Hafredal deler sine erfaringer med nettkurset Helhetlig helse, sier hun dette om målet og visjonen for kurset sitt:

– Jeg ønsker å hjelpe deltakerne med å oppnå balanse i hverdagen med en sunn livsstil. De får kunnskap om hvordan de kan etablere et godt kosthold som vil gi bedre helse, mer energi og overskudd. Kurset gir også en innføring i hvordan man kan balansere aktivitet og hvile for å øke fysiske og mentale prestasjoner i hverdagen.

– Jeg vil gjerne bidra til å forebygge sykdom og oppnå god helse i samfunnet. Jeg har et ønske om å motivere og inspirere til sunn livsstil og er opptatt av helheten i mennesket. Det er viktig å legge vekt på sammenhengen mellom kosthold, aktivitet og mental innstilling. Jeg mener det er nøkkelen til god helse.

Kaisa Hafredal

 

Kursene på Helseskolen

Lærere på Kunstskolen

Lærerne på Kunstskolen gir deg personlig oppfølging

Bodil Eide - nettlærer på Campus NooA

Presentasjon av Bodil Eide på norsk

Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.

Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.

Du kan se vår webside her: http://bodilandpaulo.squarespace.com/

Følg oss gjerne på Facebook også: https://www.facebook.com/bodilandpaulo

Intervju med Bodil Eide

I et intervju om sine erfaringer som nettlærer i Tegnekurset på NooA sier Bodil Eide blant annet:

– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!

– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…


Presentation in English

I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.

Bodil Eide
Jeremy Roe

Jeremy Roe

Jeremy Roe is an expert in the painting of Diego Velázquez and the culture of seventeenth-century Spain. He is Honorary Research Fellow at the University of Nottingham and is currently based in Spain, where he is pursuing further research as well as teaching seminars at the Universitat de Barcelona. Amongst other recent publications he has completed a translation of the Adiciones a algunas imágines written by Velázquez’s teacher Francisco Pacheco. It will be published by St. Joseph’s University Press.

Jeremy Roe

 

Kursene på Kunstskolen

Lærere på videregående skole

Nettlærerne på NooAs videregående skole gir deg personlig oppfølging

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Arnt E Jensen

Arnt E Jensen

Lærer på Byggdrifter

Arnt har jobbet som vaktmester siden 1976 og har derfor lang og bred erfaring fra yrket han nå underviser i! Han har fagbrev som motormekaniker og har gjennom årene tatt en lang rekke kurs som har vært av betydning for vaktmesterrollen.

«Jeg er født i Namsos det herrens år 1955. Flyttet til min fars hjemsted Vardø som ettåring, men er også trønder i hjertet. Alle sommerferiene i oppveksten ble tilbragt på Namsens bredd. Jeg er gift og har 4 barnebarn +2 bonus barnebarn. Sommeren tilbringes på hytta i Komagvær med barnebarna eller i båt i Barentshavet hvor jeg kjører turister som fisker eller vil svømme med alker Lomvi og lundefugler. I vinterhalvåret er jeg «klimaflyktning» og tilbringer tiden i vår casa i Spania.

Gikk på Vardø Yrkesskole 1972-1975 Motormekanikerlinjen og fikk godkjent på praktisk og teoretisk prøve som fagprøve, -faget lå ikke under lærlingeloven på det tidspunktet.

Begynte som vaktmester i 1976, ble raskt glad i yrket og sugde til meg alt av tekniske kunnskaper om automatikk og automasjon som de 41 årene i jobb ga meg, har derfor lang og bred erfaring fra yrket.

Samtidig har jeg hatt verv i Fagbevegelsen i til sammen 30 år. Blant annet var jeg med i faggruppen for vaktmestere som bidro til å fremme krav om fagbrev som Vaktmester. I den perioden bidro vi med innspill til både kompetanseplattform og læreplan. Jeg er også medlem i prøvenemda for Byggdriftere i Finnmark.

Nettkursene i Byggdrifter er utviklet av Wiggo Lindseth i henhold til læreplanen, BDR3-01. Oppgavene i studiet er varierte og gir studentene stor valgfrihet med hensyn til løsninger og besvarelser.

Tips til deg som er nettstudent:

  • Les og jobb med fagstoffet og løs oppgavene jevnt og trutt i et tempo som passer din livssituasjon men uten for lange avbrekk. Det kan det ofte være tungt å komme inn i rytmen igjen hvis du har for lange pauser mellom hver studieenhet/kurs.

Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan og svare på spørsmål, og du vil få tilbakemeldinger på innleverte oppgavebesvarelser i løpet av kort tid, høyst noen få dager, uansett om jeg er hjemme, på hytta eller i Spania!»

Arnt E Jensen
Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll er kursutvikler og nettlærer i fysikk ved NooA videregående skole.

Han er kjent av mange for sine faglige blogginnlegg www.lektorthomas.wordpress.com og Youtube presentasjoner https://www.youtube.com/c/ThomasLervikEng%C3%A5voll

Han er sivilingeniør fra NTH, har grunnfag i kjemi fra Universitetet i Oslo og kjemi med fagdidaktikk som kvalifiserer til undervisning i kjemi på videregående skole. I tillegg har han Praktisk Pedagogisk Utdanning fra NTNU, diverse fysikkfag fra UiO og IKT i læring 1, 2 og 3, videreutdanning fra Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Thomas Lervik Engåvoll har mange års erfaring som lærer og underviser nå i fysikk, kjemi, matematikk, naturfag og geografi på Røros videregående skole. Han har også to år med kjemiundervisning og et år med naturfagundervisning på Nettskolen i Sør-Trøndelag. I tillegg har han omfattende erfaring som eksaminator/sensor på muntlig privatisteksamen.

Thomas Lervik Engåvoll

Wiggo Lindseth

Wiggo Lindseth er engasjert av Fagakademiet for å utvikle våre nettkurs i Byggdrifterfaget. Han har 16 års yrkeserfaring fra videregående skole i tillegg til at han har hatt fagansvar for mange forskjellige nettkurs som fagsjef ved NKI Nettstudier.

Wiggo Lindseth
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i realfagNooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård
Øistein Gjøvik - nettlærer på Campus NooA

Øistein Gjøvik

Øistein Gjøvik er nettlærer på NooAs mattekurs.

Øistein Gjøvik er høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Han har lang erfaring som nettlærer i matematikk fra NKI Nettstudier og skriver bloggen Matematikklærer’n.

Han har også opprettet twitter.com/NooAmatematikk

Intervju

I dette intervjuet om hans erfaringer som nettlærer uttaler han blant annet:

– Jeg har jobbet ganske mye med å bruke forskjellige digitale verktøy i matematikk. Jeg håper jeg kan bidra til at elevene ved NooA føler de behersker disse verktøyene som en viktig del av matematikken når de er ferdig med kursene sine. Videre håper jeg også at jeg kan hjelpe elevene slik at de føler de er godt rustet til å ta en eksamen – som både inneholder deler med og uten digitale verktøy.

– Man kommer ikke utenom at mange oppgaver i matematikk dreier seg om å finne ut et rett svar. Men det er en myte at matematikk bare består av slike type oppgaver. Ofte må man tolke både oppgave og løsning, f.eks. om man skal skissere økonomiske løsninger eller løse likninger. For eksempel kan det bli et avrundet svar i en likning. Da må man vurdere om det er nødvendig å oppgi mange desimaler eller ikke. Når det nærmer seg eksamen er det lurt å løse en del gamle eksamensoppgaver. Det er jo ikke slik at man vil finte ut elevene med helt nye typer oppgaver på en eksamen så man vil få mye informasjon om hva man kan vente seg ved å se på gamle oppgaver. Men noen forskjeller blir det nok, så man kan ikke belage seg bare på å løse eksamensoppgaver!

Øistein Gjøvik
Leif Harboe er nettlærer i norsk på Campus NooA

Leif Harboe

Leif Harboe er lærer i norsk og tyskNooA videregående skole.

Han er norsklærer på Bryne videregående skole og har også lang erfaring som nettlærer i norsk fra NKS Nettstudier. Bloggen hans heter Norsklærer med digitalt grensesnitt, og han har skrevet bøker om grunnleggende digitale ferdigheter for både lære og elever.

I dette intervju om hans erfaringer som nettlærer i norsk sier Leif Harboe blant annet:

– I kurset mitt får man tilgang til mange ressurser, men det er ikke slik at alle må lese alt. Jeg bruker ressurser fra ndla.no mye, dessuten synes jeg det er flott med den digitale bokhyllen til Nasjonalbiblioteket.

– Aktiv læring handler om å ikke bare konsumere, men å produsere. Det er veldig smart hvis man legger ut arbeidsoppgavene i kurset på en blogg. Blogg er på en måte en form for høyttekning. Jeg har blogget i mange år, og tror at det har gjort meg til en bedre skribent. Tankedelingsoppgavene handler om å begynne å tro at det man selv legger ut, kan være nyttig for andre. På samme måte vil en kunne få tips av ideer av medstudenter i kurset.

– Jeg er opptatt av digital studieteknikk, og har jobbet med dette emnet i mange år, og jeg håper jeg kan bidra i Campus NooA med mine erfaringer her.

Leif Harboe
Torunn Garder - nettlærer på Campus NooA

Torunn Garder

Torunn Garder har mange års erfaring som nettlærer hos NKI Nettstudier, bl.a. i fagene Løyvekurs (person- og godstransport), Logistikkskolen (lager og terminaldrift), Systematisk HMS arbeid, Lær å lære, Sikkerhet, Personlig utvikling, Bransjeteknikk og  Ledelse og økonomisk styring.

Torunn Garder har vært kursholder og foredragsholder i flere fag, jobbet med kvalitetssikring og internkontroll for flere bedrifter samt skrevet håndbøker for transportbransjen.

Torunn Garder har studert ved Norges Idrettshøgskole (friluftsliv), har mer enn mer enn 20 års praktisk erfaring i transportbransjen, også som selvstendig næringsdrivende og er også Life Success Consultant – utdannet i USA.

Intervju med Torunn Garder

I dette intervjuet med Torunn Garder om hennes syn på læringsressurser, sosiale medier, tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og hvordan man kan skape et godt sosialt miljø for nettstudentene – forteller hun blant annet:

– Tankedelingsoppgavene på NooA Videregående skole  fungerer slik at du får se hva andre har svart på oppgavene – etter at du selv har svart. Det øker motivasjonen både til å svare på spørsmålene og til å anstrenge seg litt ekstra for å svare godt. Dessuten er det jo flott at nye studenter på denne måten kan lære av dem som har tatt kurset tidligere.

– En engasjert lærer er ofte en inspirerende lærer. Gjennom å være opptatt av faget, interessert i temaet og oppdatert på elevens ståsted er det både lett og moro å hjelpe studentene også i det sosiale miljøet, f. eks i kursenes diskusjonsforum.

– Jeg ønsker også å skape et sosialt læringsmiljø der studentene blir kjent med hverandre og bidrar til hverandres læring. Derfor oppfordrer jeg dem for eksempel til å legge ut gode studentprofiler i NooA med bilder, Skype-adresser og litt informasjon om tidligere erfaringer fra skole og arbeidsliv. Det bidrar jo også til at jeg kan gi dem en mer personlig oppfølging.

– Jeg er opptatt av å knytte teorien opp mot praksis – hva lærer du og hva har du lært som du kan bruke ”i virkeligheten”?

– Til slutt håper jeg å bidra til at Campus NooA får mange fornøyde studenter.

Torunn Garder
Ann Michalsen er kursutvikler for Campus NooA

Ann Michaelsen

Ann Michaelsen er kursutvikler og lærer for engelsk på NooA videregående skole.

Hun arbeider som studieleder og lærer i engelsk på Sandvika videregående skole. Bloggen hennes heter Teaching using web 2.0.

Ann Michaelsen

 

Kursene på NooA videregående skole

Lærere på andre kurs

Våre lærere gir deg personlig oppfølging

Tove Andersen

Tove Andersen

Tove Andersen er lærer og  på NooAs norskkurs.Hun har også utviklet nettkursene Norsk A2, Norsk B1 og Norsk B2.

Tove Andersen er lektor med mastergrad i flerkulturell og internasjonal utdanning og har mange fag i fagkretsen, bl.a. norsk/norsk som andrespråk, mediekunnskap, Afrikastudier, samt veiledning og ledelse på masternivå. Hun har mange års erfaring med opplæring i norsk og samfunnskunnskap for innvandrere; i voksenopplæring, grunnskole og videregående skole. Har vært sensor og prøveleder på norskprøver og Test i norsk – høyere nivå i flere år. Tove har arbeidet med IKT i undervisningen og nettbasert opplæring i mange år.

Tove Andersen
Christina Violeta Thrane Storsve - nettlærer på Campus NooA

Christina Violeta Thrane Storsve

Christina Violeta Thrane Storsve er lærer på nettkurset Spansk for adoptivforeldre.

Hun har i samarbeid med Unni Hjellnes, adopsjonskonsulent hos Adopsjonsforum, utviklet kursinnholdet og holdt alle Adopsjonsforums spanskkurs i Oslo. Christina  Violeta  ble adoptert fra Guatemala i 1979 da hun var 1 år. Hun har jobbet med adopsjon på ulike måter siden hun var 17 år og startet med å holde foredrag om det å være adoptert. Hun har sittet i Adopsjonsforums landsstyre i 10 år og vært kursleder for adopsjonsforberedende kurs i regi av Bufdir fra 2006 til 2012.

Når hun ikke jobber med adopsjon, jobber Christina Violeta Thrane Storsve som audiovisuell oversetter og tolk.

Intervju

I dette intervjuet om hennes erfaringer fra samarbeidet med Campus NooA sier hun blant annet sier hun blandt annet:

– Min språklige bakgrunn er at jeg er statsautorisert tolk i språkparet spansk og norsk, og jeg er translatør i språkparet engelsk og norsk. Den adopsjonsfaglige bakgrunnen min er veldig viktig i dette kurset som er skreddersydd for de parene som skal hente ett eller flere barn i Latin-Amerika.

– Jeg ble adoptert til Norge fra Guatemala da jeg var 1 år gammel. Da jeg var 17, begynte jeg å holde foredrag om hvordan det oppleves å være adoptert i Norge i dag. Det var første byggesten i min etter hvert brede kompetanse på det relativt smale feltet internasjonal adopsjon. Gjennom styreverv i 10 år i Adopsjonsforum og som kursleder for adopsjonsforberedende kurs i regi av Barne,- Ungdoms- og familiedirektoratet har jeg fått en stadig bedre innsikt i hva det innebærer å adoptere og å være den som adopteres.

Christina Violeta Thrane Storsve
Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen

Morten Flate Paulsen er rektor og daglig leder for Campus NooA. Han er sivilingeniør fra NTH, har en doktorgrad i voksenpedagogikk fra Penn State University og er professor i nettbasert utdanning. Han har vært engasjert som professor II ved Høgskolen i Gjøvik (2012-2013), Høgskolen i Sør-Trøndelag (2013-2016) og Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU (2016-).

Paulsen er en av pionerene innen internasjonal nettbasert utdanning. I 1987 var han antakelig Europas første nettlærer da han ledet an i utviklingen av NKI fra brevskole til nettskole. Han arbeidet for NKI i 30 år og det meste av tiden var han utviklingsleder for NKIs nettstudier. Han har deltatt i et dusin EU-prosjekter om nettbasert utdanning, holdt mer enn 100 foredrag på nasjonale og internasjonale konferanser og publisert mer enn 100 fagartikler, rapporter og bøker om nettbasert utdanning.

Han har sittet i redaksjonsrådene for de internasjonale fagtidsskriftene IRRODL, EURODL, the Asian Journal of Distance Education og seminar.net.

Han har erfaringer med Moodle som Adjunct Professor ved Athabasca University i Canada (1999-2005) og Professor associado ved Universidade Aberta i Portugal (2009-2010).

Han har vært President i EDEN – European Distance and E-Learning Network (2010-2013) og medlem av forskningskommiteen til EADL – European Association for Distance Learning (2004-2010). Han har sittet i styret for Studiesenteret.no (2011-2015) og vært ansattrepresentant i styret for NKI Nettstudier (2007-2011).

I 2016 ble han valgt inn i styret for FUN – Fleksibel utdanning Norge og i 2017 ble han utnevnt som Vice Chair i ICDEs Board of Trustees og medlem av referansegruppen til ICDE Global Doctoral Consortium.

Les mer i Abelias intervju med Morten Flate Paulsen.

 

Short CV in English

Education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

Part time engagements

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

Full time positions

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen

 

Andre kurs

Alle nettlærere

Våre lærere gir deg personlig oppfølging

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Arnt E Jensen

Arnt E Jensen

Lærer på Byggdrifter

Arnt har jobbet som vaktmester siden 1976 og har derfor lang og bred erfaring fra yrket han nå underviser i! Han har fagbrev som motormekaniker og har gjennom årene tatt en lang rekke kurs som har vært av betydning for vaktmesterrollen.

«Jeg er født i Namsos det herrens år 1955. Flyttet til min fars hjemsted Vardø som ettåring, men er også trønder i hjertet. Alle sommerferiene i oppveksten ble tilbragt på Namsens bredd. Jeg er gift og har 4 barnebarn +2 bonus barnebarn. Sommeren tilbringes på hytta i Komagvær med barnebarna eller i båt i Barentshavet hvor jeg kjører turister som fisker eller vil svømme med alker Lomvi og lundefugler. I vinterhalvåret er jeg «klimaflyktning» og tilbringer tiden i vår casa i Spania.

Gikk på Vardø Yrkesskole 1972-1975 Motormekanikerlinjen og fikk godkjent på praktisk og teoretisk prøve som fagprøve, -faget lå ikke under lærlingeloven på det tidspunktet.

Begynte som vaktmester i 1976, ble raskt glad i yrket og sugde til meg alt av tekniske kunnskaper om automatikk og automasjon som de 41 årene i jobb ga meg, har derfor lang og bred erfaring fra yrket.

Samtidig har jeg hatt verv i Fagbevegelsen i til sammen 30 år. Blant annet var jeg med i faggruppen for vaktmestere som bidro til å fremme krav om fagbrev som Vaktmester. I den perioden bidro vi med innspill til både kompetanseplattform og læreplan. Jeg er også medlem i prøvenemda for Byggdriftere i Finnmark.

Nettkursene i Byggdrifter er utviklet av Wiggo Lindseth i henhold til læreplanen, BDR3-01. Oppgavene i studiet er varierte og gir studentene stor valgfrihet med hensyn til løsninger og besvarelser.

Tips til deg som er nettstudent:

  • Les og jobb med fagstoffet og løs oppgavene jevnt og trutt i et tempo som passer din livssituasjon men uten for lange avbrekk. Det kan det ofte være tungt å komme inn i rytmen igjen hvis du har for lange pauser mellom hver studieenhet/kurs.

Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan og svare på spørsmål, og du vil få tilbakemeldinger på innleverte oppgavebesvarelser i løpet av kort tid, høyst noen få dager, uansett om jeg er hjemme, på hytta eller i Spania!»

Arnt E Jensen
Astrid de Mora

Astrid de Mora

Astrid de Mora er ansatt som administrativ leder i Campus NooA fra 1. august 2019. Hun  er også veileder og kontaktperson i Studentlappen, Privatisten og Pedagogen.

Hun har ansvar for samarbeid med og oppfølging av NooA studenter, lærere, kursutviklere og samarbeidspartnere.

Det er få i Norge som har mer allsidig erfaring med nettbasert utdanning enn Astrid. Hun har jobbet med nettstudier på heltid siden 2000 hos Fagskolen Kristania, Norges Yrkesakademi, eCademy og NKI Nettstudier. Hun har fullført mer enn et dusin kurs som nettstudent, undervist mer enn 6000 nettstudenter i studieteknikk, vært lærerveileder for flere hundre nettlærere, og hun har vært rektor. I tillegg er hun som sertifisert Moodle Course designer utviklet mange nettkurs.

«Jeg tok utdannelse etter at jeg ble voksen. Med full jobb og familieforpliktelser var det naturlig å velge nettstudier på grunn av fleksibiliteten det ga – jeg kunne jobbe med studiene når og hvor det passet best for meg. Jeg fikk god hjelp og støtte fra mine nettlærere, slik du også vil få av lærerene på Campus NooA.

Mine beste tips til deg som er nettstudent:

  • Sett av så faste tider til studiene som mulig!
  • Planlegg studiene godt – ta utgangspunkt i når du skal ta eksamen (eller selv ønsker å være ferdig med kurset/kursene dine) og planlegg ut fra det. Da har du en overordnet plan. Deretter er det smart å lage ukeplaner der du setter av tid til alt du skal gjøre, jobb, familie, fritid OG studier. Kanskje er det noe du må forsake (TV-titting?) for å fullføre?
  • Noen ganger kan det kjennes tungt å jobbe med studiet, da er det lurt å tenke litt på hvorfor du meldte deg på? Hva er målet ditt? Hvordan når du det? Forsøk å holde på motivasjonen – kanskje med en liten belønning til deg selv når du har fullført en studieenhet?
  • Bruk forum i kursene dine aktivt – ingen spørsmål er for «dumme» – som regel er det flere som lurer på det samme…
  • Be om hjelp fra lærer eller oss i administrasjonen!

Mine beste tips til deg som er nettlærer:

  • Husk at studentene ønsker raske, gode og personlige tilbakemeldinger og veiledninger på sine oppgavebesvarelser.
  • Presenter deg selv i profilen på læringsplattformen. Skriv gjerne også litt om dine arbeidsrutiner og hvordan studentene kan kontakte deg.

Lykke til med nettstudiene!»

Astrid de Mora
Tove Andersen

Tove Andersen

Tove Andersen er lærer og  på NooAs norskkurs.Hun har også utviklet nettkursene Norsk A2, Norsk B1 og Norsk B2.

Tove Andersen er lektor med mastergrad i flerkulturell og internasjonal utdanning og har mange fag i fagkretsen, bl.a. norsk/norsk som andrespråk, mediekunnskap, Afrikastudier, samt veiledning og ledelse på masternivå. Hun har mange års erfaring med opplæring i norsk og samfunnskunnskap for innvandrere; i voksenopplæring, grunnskole og videregående skole. Har vært sensor og prøveleder på norskprøver og Test i norsk – høyere nivå i flere år. Tove har arbeidet med IKT i undervisningen og nettbasert opplæring i mange år.

Tove Andersen
Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll er kursutvikler og nettlærer i fysikk ved NooA videregående skole.

Han er kjent av mange for sine faglige blogginnlegg www.lektorthomas.wordpress.com og Youtube presentasjoner https://www.youtube.com/c/ThomasLervikEng%C3%A5voll

Han er sivilingeniør fra NTH, har grunnfag i kjemi fra Universitetet i Oslo og kjemi med fagdidaktikk som kvalifiserer til undervisning i kjemi på videregående skole. I tillegg har han Praktisk Pedagogisk Utdanning fra NTNU, diverse fysikkfag fra UiO og IKT i læring 1, 2 og 3, videreutdanning fra Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Thomas Lervik Engåvoll har mange års erfaring som lærer og underviser nå i fysikk, kjemi, matematikk, naturfag og geografi på Røros videregående skole. Han har også to år med kjemiundervisning og et år med naturfagundervisning på Nettskolen i Sør-Trøndelag. I tillegg har han omfattende erfaring som eksaminator/sensor på muntlig privatisteksamen.

Thomas Lervik Engåvoll

Wiggo Lindseth

Wiggo Lindseth er engasjert av Fagakademiet for å utvikle våre nettkurs i Byggdrifterfaget. Han har 16 års yrkeserfaring fra videregående skole i tillegg til at han har hatt fagansvar for mange forskjellige nettkurs som fagsjef ved NKI Nettstudier.

Wiggo Lindseth
Paul Bø - kursutvikler ved Campus NooA

Paul Bø

I have seven years experience in assisting Norwegian and International startups: Developing business support services, teaching at a multitude of startup seminars, individual counselling and mentor support to International entrepreneurs.

My key area of competence are: Assisting startups through teaching and individual support, business planning and execution, marketing and sales. Global minded, entrepreneurial.

Paul Bø
Bjørn Z. Ekelund - nettlærer på Campus NooA

Bjørn Z. Ekelund

Bjørn Z. Ekelund, cand.psychol., University of Oslo and MBA, Henley Management College, founder of Human Factors AS, Norway. He is the creator of and has been the person most central to the development of Diversity Icebreaker; he has delivered his MBA dissertation on Red, Blue and Green. He is one of the most renowned and established experts in Norway within the fields of collaboration, team development, communication and management across functional roles and cultural diversities. He is dedicated to searching for innovative solutions for how practice and theoretical understanding can feedback to each other and create new qualities. He has contributed with his professional and scientific expertise to numerous research projects, articles and books. He teaches, speaks on events and conferences and facilitates change processes throughout the world.

Bjørn Z. Ekelund
Piotr Pluta - nettlærer på Campus NooA

Piotr Pluta

Piotr Pluta, is an organizational psychologist and has been working closely with the Diversity Icebreaker ever since he became member of Human Factors in 2011. He holds an MSc degree in Psychology from the University of Wrocław, Poland. He has also studied at the University of Valencia, Spain and at the East Carolina University, NC, USA. Piotr works with the tool in his consultative practice with clients and trains other facilitators in its application. He participates in the development and research activities, including validation studies and cultural validation studies.

Piotr Pluta
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Bodil Eide - nettlærer på Campus NooA

Presentasjon av Bodil Eide på norsk

Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.

Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.

Du kan se vår webside her: http://bodilandpaulo.squarespace.com/

Følg oss gjerne på Facebook også: https://www.facebook.com/bodilandpaulo

Intervju med Bodil Eide

I et intervju om sine erfaringer som nettlærer i Tegnekurset på NooA sier Bodil Eide blant annet:

– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!

– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…


Presentation in English

I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.

Bodil Eide
Jeremy Roe

Jeremy Roe

Jeremy Roe is an expert in the painting of Diego Velázquez and the culture of seventeenth-century Spain. He is Honorary Research Fellow at the University of Nottingham and is currently based in Spain, where he is pursuing further research as well as teaching seminars at the Universitat de Barcelona. Amongst other recent publications he has completed a translation of the Adiciones a algunas imágines written by Velázquez’s teacher Francisco Pacheco. It will be published by St. Joseph’s University Press.

Jeremy Roe
Holistisk sundhed

Kaisa Hafredal

Kaisa Hafredal er kursforfatter og lærer i Helhetlig helsekurs på Helseskolen. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole og har en master i NLP coaching. I tillegg til en rekke ulike kurs innen kosthold/ernæring, yoga, mindfulness og meditasjon. Hun har etablert firmaet Balanse i hverdagen som tilbyr kostholdscoaching og felles aktivitetsturer i tillegg til helsebloggen www.balanseihverdagen.no. Kaisa er turleder i DNT Turistforeningen og Jomfrureiser. Hun er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og hvordan mat, aktiviteter og tanker påvirker oss!

Blogg og intervju

Les mer på bloggen til Kaisa Hafredal www.balanseihverdagen.no.  I dette intervjuet der Kaisa Hafredal deler sine erfaringer med nettkurset Helhetlig helse, sier hun dette om målet og visjonen for kurset sitt:

– Jeg ønsker å hjelpe deltakerne med å oppnå balanse i hverdagen med en sunn livsstil. De får kunnskap om hvordan de kan etablere et godt kosthold som vil gi bedre helse, mer energi og overskudd. Kurset gir også en innføring i hvordan man kan balansere aktivitet og hvile for å øke fysiske og mentale prestasjoner i hverdagen.

– Jeg vil gjerne bidra til å forebygge sykdom og oppnå god helse i samfunnet. Jeg har et ønske om å motivere og inspirere til sunn livsstil og er opptatt av helheten i mennesket. Det er viktig å legge vekt på sammenhengen mellom kosthold, aktivitet og mental innstilling. Jeg mener det er nøkkelen til god helse.

Kaisa Hafredal
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Anne Anmarkrud Lier - nettlærer på Campus NooA

Anne Anmarkrud Lier

Anne Anmarkrud Lier er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no). Hun har utdanning innen reiseliv, økonomi og geografi fra Høgskolen i Lillehammer. Hun har utviklet reiselivsrettede kurs og veiledningsmateriell. Fagområdet hennes er allsidig innen reiseliv, med erfaring fra markedsanalyser, markedsundersøkelser, nettverksprosjekter og forretningsplaner. Hun er videre engasjert i områdeanalyser og ulike reiselivsrelaterte prosjekter for bedrifter og destinasjoner. Hun er opptatt av kunnskapsdeling, at norsk reiselivsnæring skal lykkes og at de gode eksemplene blir løftet frem.

Les også dette intervjuet der hun forteller om de nye kursene fra NooAs reiselivsskole.

Anne Anmarkrud Lier
Torhild Jørgensen Solbakken - nettlærer ved Campus NooA

Torhild Jørgensen Solbakken

Torhild Jørgensen Solbakken er lærer og kursutvikler på Reiselivsskolen.

Torhild Jørgensen Solbakken er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no), har 25 års erfaring innen rådgivning i reiselivet, og utdanning innen reiseliv, markedsføring og pedagogikk. Hun har utarbeidet kurs og veiledningsmateriell til reiselivsnæringen og holdt kurs og foredrag. Har et engasjement for bærekraftig reiselivsutvikling, markedstilpasset produktutvikling, drift og vertskapsrolle og utvikling av reiselivsprodukter med vekt på de mer ”myke verdier”. Her er universell utforming en naturlig del av både bærekraftig utvikling og de mer ”myke verdier”.

I dette intervjuet om kursene Norsk Turistutvikling har utviklet for NooAs reiselivsskole forteller Torhild Jørgensen Solbakken blant annet:

– Vi har sett at det er både ønske og behov for mer kunnskap innen enkelte felt blant ansatte og ledere av reiselivsbedrifter. Vi har tidligere utviklet en del kursmateriell som er blitt godt mottatt, og vi ønsket derfor å videreføre noen av disse kursene som nettkurs.

– Vi mener det er en stor fordel med nettkurs, både for studentene og for oss som lærere. Studentene kan begynne på kurset når det passer dem, og kan lese både hvor som helst og i det tempo som passer dem best. Det er ikke nødvendig å følge en fast tidsplan. Studentene kan også komme i kontakt med andre kursbrukere for deling av erfaring og diskusjon av ulike problemstillinger. For oss som lærere er det å kunne nå ut til alle, uavhengig av oppholdssted eller kurssted, en veldig stor fordel. Vi kan sitte på Lillehammer, mens studenten er i Alta, Smøla, Kragerø, New York eller hvor som helst i verden – og vi kan ha kontakt online.

Torhild Jørgensen Solbakken
Lars Lundbakken - nettlærer på Campus NooA

Lars Lundbakken

Lars Lundbakken er tilknyttet Norsk Turistutvikling AS (NTU) som samarbeider med NooA om nettkurs innen reiseliv. Han er utdannet økonom og har jobbet som bedriftsrådgiver i flere tiår, i tillegg til at han driver egen reiselivsbedrift.

Lars Lundbakken
Christina Violeta Thrane Storsve - nettlærer på Campus NooA

Christina Violeta Thrane Storsve

Christina Violeta Thrane Storsve er lærer på nettkurset Spansk for adoptivforeldre.

Hun har i samarbeid med Unni Hjellnes, adopsjonskonsulent hos Adopsjonsforum, utviklet kursinnholdet og holdt alle Adopsjonsforums spanskkurs i Oslo. Christina  Violeta  ble adoptert fra Guatemala i 1979 da hun var 1 år. Hun har jobbet med adopsjon på ulike måter siden hun var 17 år og startet med å holde foredrag om det å være adoptert. Hun har sittet i Adopsjonsforums landsstyre i 10 år og vært kursleder for adopsjonsforberedende kurs i regi av Bufdir fra 2006 til 2012.

Når hun ikke jobber med adopsjon, jobber Christina Violeta Thrane Storsve som audiovisuell oversetter og tolk.

Intervju

I dette intervjuet om hennes erfaringer fra samarbeidet med Campus NooA sier hun blant annet sier hun blandt annet:

– Min språklige bakgrunn er at jeg er statsautorisert tolk i språkparet spansk og norsk, og jeg er translatør i språkparet engelsk og norsk. Den adopsjonsfaglige bakgrunnen min er veldig viktig i dette kurset som er skreddersydd for de parene som skal hente ett eller flere barn i Latin-Amerika.

– Jeg ble adoptert til Norge fra Guatemala da jeg var 1 år gammel. Da jeg var 17, begynte jeg å holde foredrag om hvordan det oppleves å være adoptert i Norge i dag. Det var første byggesten i min etter hvert brede kompetanse på det relativt smale feltet internasjonal adopsjon. Gjennom styreverv i 10 år i Adopsjonsforum og som kursleder for adopsjonsforberedende kurs i regi av Barne,- Ungdoms- og familiedirektoratet har jeg fått en stadig bedre innsikt i hva det innebærer å adoptere og å være den som adopteres.

Christina Violeta Thrane Storsve
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i realfagNooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård
Øistein Gjøvik - nettlærer på Campus NooA

Øistein Gjøvik

Øistein Gjøvik er nettlærer på NooAs mattekurs.

Øistein Gjøvik er høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Han har lang erfaring som nettlærer i matematikk fra NKI Nettstudier og skriver bloggen Matematikklærer’n.

Han har også opprettet twitter.com/NooAmatematikk

Intervju

I dette intervjuet om hans erfaringer som nettlærer uttaler han blant annet:

– Jeg har jobbet ganske mye med å bruke forskjellige digitale verktøy i matematikk. Jeg håper jeg kan bidra til at elevene ved NooA føler de behersker disse verktøyene som en viktig del av matematikken når de er ferdig med kursene sine. Videre håper jeg også at jeg kan hjelpe elevene slik at de føler de er godt rustet til å ta en eksamen – som både inneholder deler med og uten digitale verktøy.

– Man kommer ikke utenom at mange oppgaver i matematikk dreier seg om å finne ut et rett svar. Men det er en myte at matematikk bare består av slike type oppgaver. Ofte må man tolke både oppgave og løsning, f.eks. om man skal skissere økonomiske løsninger eller løse likninger. For eksempel kan det bli et avrundet svar i en likning. Da må man vurdere om det er nødvendig å oppgi mange desimaler eller ikke. Når det nærmer seg eksamen er det lurt å løse en del gamle eksamensoppgaver. Det er jo ikke slik at man vil finte ut elevene med helt nye typer oppgaver på en eksamen så man vil få mye informasjon om hva man kan vente seg ved å se på gamle oppgaver. Men noen forskjeller blir det nok, så man kan ikke belage seg bare på å løse eksamensoppgaver!

Øistein Gjøvik
Leif Harboe er nettlærer i norsk på Campus NooA

Leif Harboe

Leif Harboe er lærer i norsk og tyskNooA videregående skole.

Han er norsklærer på Bryne videregående skole og har også lang erfaring som nettlærer i norsk fra NKS Nettstudier. Bloggen hans heter Norsklærer med digitalt grensesnitt, og han har skrevet bøker om grunnleggende digitale ferdigheter for både lære og elever.

I dette intervju om hans erfaringer som nettlærer i norsk sier Leif Harboe blant annet:

– I kurset mitt får man tilgang til mange ressurser, men det er ikke slik at alle må lese alt. Jeg bruker ressurser fra ndla.no mye, dessuten synes jeg det er flott med den digitale bokhyllen til Nasjonalbiblioteket.

– Aktiv læring handler om å ikke bare konsumere, men å produsere. Det er veldig smart hvis man legger ut arbeidsoppgavene i kurset på en blogg. Blogg er på en måte en form for høyttekning. Jeg har blogget i mange år, og tror at det har gjort meg til en bedre skribent. Tankedelingsoppgavene handler om å begynne å tro at det man selv legger ut, kan være nyttig for andre. På samme måte vil en kunne få tips av ideer av medstudenter i kurset.

– Jeg er opptatt av digital studieteknikk, og har jobbet med dette emnet i mange år, og jeg håper jeg kan bidra i Campus NooA med mine erfaringer her.

Leif Harboe
Torunn Garder - nettlærer på Campus NooA

Torunn Garder

Torunn Garder har mange års erfaring som nettlærer hos NKI Nettstudier, bl.a. i fagene Løyvekurs (person- og godstransport), Logistikkskolen (lager og terminaldrift), Systematisk HMS arbeid, Lær å lære, Sikkerhet, Personlig utvikling, Bransjeteknikk og  Ledelse og økonomisk styring.

Torunn Garder har vært kursholder og foredragsholder i flere fag, jobbet med kvalitetssikring og internkontroll for flere bedrifter samt skrevet håndbøker for transportbransjen.

Torunn Garder har studert ved Norges Idrettshøgskole (friluftsliv), har mer enn mer enn 20 års praktisk erfaring i transportbransjen, også som selvstendig næringsdrivende og er også Life Success Consultant – utdannet i USA.

Intervju med Torunn Garder

I dette intervjuet med Torunn Garder om hennes syn på læringsressurser, sosiale medier, tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og hvordan man kan skape et godt sosialt miljø for nettstudentene – forteller hun blant annet:

– Tankedelingsoppgavene på NooA Videregående skole  fungerer slik at du får se hva andre har svart på oppgavene – etter at du selv har svart. Det øker motivasjonen både til å svare på spørsmålene og til å anstrenge seg litt ekstra for å svare godt. Dessuten er det jo flott at nye studenter på denne måten kan lære av dem som har tatt kurset tidligere.

– En engasjert lærer er ofte en inspirerende lærer. Gjennom å være opptatt av faget, interessert i temaet og oppdatert på elevens ståsted er det både lett og moro å hjelpe studentene også i det sosiale miljøet, f. eks i kursenes diskusjonsforum.

– Jeg ønsker også å skape et sosialt læringsmiljø der studentene blir kjent med hverandre og bidrar til hverandres læring. Derfor oppfordrer jeg dem for eksempel til å legge ut gode studentprofiler i NooA med bilder, Skype-adresser og litt informasjon om tidligere erfaringer fra skole og arbeidsliv. Det bidrar jo også til at jeg kan gi dem en mer personlig oppfølging.

– Jeg er opptatt av å knytte teorien opp mot praksis – hva lærer du og hva har du lært som du kan bruke ”i virkeligheten”?

– Til slutt håper jeg å bidra til at Campus NooA får mange fornøyde studenter.

Torunn Garder
Annemette Fogh - nettlærer på Campus NooA

Annemette Fogh

Annemette Fogh er dansk og underviser i de engelskspråklige skrivekursene på Campus NooA. Hun er oversetter av kunstfaglige og skjønnlitterære tekster, forfatter, skribent og foreleser. Hun er cand. mag. i engelsk, italiensk og kunsthistorie.

– Jeg driver oversættelsesvirksomheden www.culturebites.dk , der oversætter kunstfaglige og skønlitterære tekster, primært dansk- engelsk, engelsk-dansk og italiensk–dansk. Jeg oversætter for en lang række danske kunst – og kulturinstitutioner, som eksempelvis Statens Museum for Kunst, Kunstakademiet, Kunsthallerne, med flere.

Annemette har også erfaring som:

  • Tidligere galleriejer, Galleri Føniks, Charlottenlund, med speciale i modernismen.
  • Underviser i italiensk i Udenrigsministeriet samt International Communications..
  • Freelance skribent for Kvinfo, KATALOG (Fotomuseet Brandts) og Kunstavisen, MAGASINET KUNST.
  • KUNSTEN PÅ REJSE, video- og lydkunst.
  • Medlem af Dansk Oversætterforbund, DOF, samt Dansk Forfatterforening
Annemette Fogh
Nina Zoë Jørstad - skrivekurs - forfatterskolen - nettlærer på Campus NooA

Nina Zoë Jørstad

Nina Zoë Jørstad startet med nettundervisning i 2008, og er nå lærer på NooAs Forfatterskole der hun underviser i de norskspråklige skrivekursene.

Nina Zoë Jørstad er skrivecoach og lærer ved www.storymaker-triangle.no. Hun har også undervist i kreativ skriving i New York og ved flere folkeuniversiteter i Norge.

Intervju

I et intervju om erfaringer som nettlærer ved NooAs Forfatterskole uttaler hun blant annet:

Jeg har vært kursleder i kreativ skriving i mange år, og benytter meg av kunnskap fra mitt tidligere yrke som skuespiller, egen skriving, skriveseminarer med Robert McKee og andre. I tillegg har jeg lært mye med prøve-og-feilemetoden. Digital undervisning er inspirerende, fordi det handler om å inspirere og bygge fjerntillit. Forutinntatte holdninger basert på utseende, toneleie og atferd får ingen grobunn i fjernundervisning, og det er spennende i seg selv. For meg er det vesentlig å gjøre deltakerne oppmerksomme på sine bevisste og ubevisste ferdigheter, og samtidig gi dem konkrete forslag til forbedring. Jeg håper at noe av den kunnskapen jeg har samlet i årenes løp kan være til nytte for deltakerne mine.

Nina Zoë Jørstad
Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen

Morten Flate Paulsen er rektor og daglig leder for Campus NooA. Han er sivilingeniør fra NTH, har en doktorgrad i voksenpedagogikk fra Penn State University og er professor i nettbasert utdanning. Han har vært engasjert som professor II ved Høgskolen i Gjøvik (2012-2013), Høgskolen i Sør-Trøndelag (2013-2016) og Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU (2016-).

Paulsen er en av pionerene innen internasjonal nettbasert utdanning. I 1987 var han antakelig Europas første nettlærer da han ledet an i utviklingen av NKI fra brevskole til nettskole. Han arbeidet for NKI i 30 år og det meste av tiden var han utviklingsleder for NKIs nettstudier. Han har deltatt i et dusin EU-prosjekter om nettbasert utdanning, holdt mer enn 100 foredrag på nasjonale og internasjonale konferanser og publisert mer enn 100 fagartikler, rapporter og bøker om nettbasert utdanning.

Han har sittet i redaksjonsrådene for de internasjonale fagtidsskriftene IRRODL, EURODL, the Asian Journal of Distance Education og seminar.net.

Han har erfaringer med Moodle som Adjunct Professor ved Athabasca University i Canada (1999-2005) og Professor associado ved Universidade Aberta i Portugal (2009-2010).

Han har vært President i EDEN – European Distance and E-Learning Network (2010-2013) og medlem av forskningskommiteen til EADL – European Association for Distance Learning (2004-2010). Han har sittet i styret for Studiesenteret.no (2011-2015) og vært ansattrepresentant i styret for NKI Nettstudier (2007-2011).

I 2016 ble han valgt inn i styret for FUN – Fleksibel utdanning Norge og i 2017 ble han utnevnt som Vice Chair i ICDEs Board of Trustees og medlem av referansegruppen til ICDE Global Doctoral Consortium.

Les mer i Abelias intervju med Morten Flate Paulsen.

 

Short CV in English

Education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

Part time engagements

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

Full time positions

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Ann Michalsen er kursutvikler for Campus NooA

Ann Michaelsen

Ann Michaelsen er kursutvikler og lærer for engelsk på NooA videregående skole.

Hun arbeider som studieleder og lærer i engelsk på Sandvika videregående skole. Bloggen hennes heter Teaching using web 2.0.

Ann Michaelsen
Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil er dansk forfatter med doktorgrad i filosofi. Han er en av grunnleggerne bak www.forfatterskole.dk og medlem av NooAs Advisory Board. Han har arbeidet som redaktør, idéutvikler, anmelder og høgskolelærer.

Han er NooAs samarbeidspartner på Forfatterskolen.

Lars Rudolf Stadil