Skolene på NooA.

Denne siden gir en oversikt de forskjellige skolene og kurstilbudene på NooA- .Klikk for å se mer informasjon om skolene, kursene og lærerne.

Videregående skole

Om NooA videregående skole

Videregående skole - nettkurs ved Campus NooADet er aldri for sent å fullføre videregående skole!

Hos oss kan du starte på skolen når du vil,  få studielån, studere mens du jobber og gå opp til eksamen som privatist.

Vi tilbyr fleksible og gode nettkurs med de beste digitale lærerne og aktiv bruk av sosiale medier – til konkurransedyktige priser!

NooA Videregående skole er godkjent for studielån og stipend i Lånekassen. Les mer om lån og finansiering her.

Du må selv melde deg opp til eksamen ved Privatistkontoret i hjemfylket ditt, eller via www.privatistweb.no. Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler.

Frister for oppmelding er vanligvis 5. -15. januar for eksamen til sommeren og 5. – 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato får du ved å kontakte fylkeskommunen. Eksamensavgiften for privatisteksamen fastsettes i statsbudsjettet.

Lærerne på videregående skole

Svein Morten Sørensen

Svein Morten Sørensen

Har gått to år på yrkesskole på murerlinjen. Fikk tidlig jobb i kommunen som assistent for oppmålingsansvarlig. Var også feierassistent i en periode. Jeg jobbet to år som bygningsarbeider hos en byggentreprenør. Tok etter hvert fagbrevet som tømrer. Valgte i 2013 og begynte på en etterutdanning på Fagskolen i Porsgrunn som fagskole ingeniør – bygg. Arbeider i dag i Larvik kommune som byggforvalter.

Startet i 1990 som vaktmester i Larvik kommune. Ble tidlig engasjert i fagforeningsarbeid og valgt som tillitsvalgt i Norsk kommuneforbund. I 2003 ble Norsk kommuneforbund og Helse og sosialforbundet slått sammen og ble til Fagforbundet.

Jeg ble valgt inn til styremedlem i Seksjon samferdsel og teknisk og landsstyret i Fagforbundet. Der fikk jeg være med å fortsette arbeidet med å få godkjent vaktmesterutdanning som eget fag. Dette arbeidet startet Norsk kommuneforbund allerede i 1972.

I 2012 kom endelig meldingen fra Utdanningsdirektoratet at det var godkjent. Jeg fikk anledning til å være med på utformingen av den første læreplanen for byggdriftere som var klar høsten 2014. Var også med på fagfornyelsen i 2019/20. I 2023/2024 har jeg fått anledning til å være en av to forfattere til læremateriellet som gis ut på Fagbokforlaget – som brukes her i byggdrifterfaget på nettskolen.

Svein Morten Sørensen
Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød
Bjørn Dahl

Bjørn Dahl har lang erfaring som lærer i yrkessjåførfaget og logistikkfaget.

Bjørn Dahl
Bente Elvrum

Bente Elvrum er nettlærer i aktivitørfaget på NooA videregående skole. Hun har fagbrev som aktivitør og er utdannet adjunkt.

Bente har jobbet som lærer, både i grunnskolen og videregående skole. I tillegg har hun lang og variert erfaring fra helsevesenet. Hun har også erfaring fra arbeid med ungdom gjennom barneverntjenesten.

Til daglig underviser hun på vg 2 aktivitør ved Thora Storm videregående skole i Trondheim, og jobber i tillegg ved et sykehjem i byen.

Bente Elvrum

Andrea Kjustad er lærer i norsk på Campus NooA, og i tillegg jobber hun som nettlærer og er lærer i norsk og engelsk for voksne elever på videregående skole.

Undervisningsbakgrunnen hennes er sammensatt, og hun har undervist i alt fra musikkbarnehage, dirigert korps til å holde norskkurs. De siste 10 årene har hun i hovedsak jobbet med norskundervisning, og har undervist både ved voksenopplæring, ungdomsskole og videregående opplæring for voksne. Hun har også jobbet som norsklærer på den Internasjonale Sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Andrea har Cand. Mag som utøvende musiker fra Norges Musikkhøgskole, og har studert engelsk, spesialpedagogikk og norsk fra Universitetet i Oslo, der hun har fullført en mastergrad i norsk som andrespråk. Hun har også studert finsk.

Andrea Kjustad

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Marith Berg er nettlærer i portørfaget på NooA videregående skole

Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.

Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.

Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.

Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.

Marit Berg
Lars Erik Rørholt

Lars Erik Rørholt er nettlærer i Service- og administrasjonsfaget ved NooA videregående skole.

Han har lang undervisningserfaring og har arbeidet med nettbaserte studier og kurs i mer enn 20 år. Med bakgrunn fra IT-bransjen har han undervist innen administrasjon, kontorfag, salg og service, brukerprogrammer og IT-tekniske fag. Han er kjent som en engasjert lærer med sterk faglig bakgrunn.

Lars Erik Rørholt
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i naturfag på NooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård

Ja takk! Send meg mer informasjon om NooA Videregående skole.

 

Helsefagarbeider

Om Helsefagarbeider

HelsefagarbeiderDette er utdanningen for deg som ønsker å ta fagbrev som Helsefagarbeider og som har lang praksis innen helsearbeid.

En helsefagarbeider gir praktisk hjelp, pleie og omsorg til mennesker som trenger det. Som helsefagarbeider jobber du med mennesker i alle aldre og i ulike livssituasjoner. Det kan være barn, voksne og eldre mennesker med ulike funksjonshemminger, sykdommer, eller med behov for rehabilitering.

Yrkestittelen helsefagarbeider erstatter  titlene hjelpepleier og omsorgsarbeider.

Studiet  består av tre kurs:

  • Yrkesutøvelse
  • Helsefremmende arbeid
  • Kommunikasjon og samhandling

Ja takk! Send meg mer informasjon om Helsefagarbeider.

Byggdrifterfaget

Om Byggdrifterfaget

Ja takk! Send meg mer informasjon om Byggdrifterfaget.

 

Generell studiekompetanse

Om generell studiekompetanse

generell studiekompetanse

Trenger du studiekompetanse eller bedre karakterer for å komme inn på studiet du drømmer om, er dette tilbudet for deg!

Er du over 23 år og mangler studiekompetanse? Da kan du ta generell studiekompetanse etter 23/5 regelen. Studiet består av følgende kurs:

  • Norsk Vg3
  • Matematikk P, Vg1
  • Historie Vg2-Vg3
  • Samfunnsfag Vg2
  • Engelsk Vg1
  • Naturfag Vg1
  • Matematikk P, Vg2

Ja takk! Send meg mer informasjon om generell studiekompetanse.

 

Reiselivsskolen

Om Reiselivsskolen

Reiselivsskolen - nettkurs ved Campus NooA

Campus NooA satser på kurs innen reiseliv. Vi tilbyr kurs i samarbeid med Norsk turistutvikling, Reiseliv Vg2 på videregående skole

Reiseliv Vg2 gir deg økt kunnskap om service og kundebehandling i reiselivsbransjen. Studiet inneholder følgende tre programfag:

  • Vertskapsrollen
  • Salg og Markedsføring
  • Etablering og drift

Lærerne på Reiselivsskolen

Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød

Studentuttalelser

Caroline Engvik - nettstudent i reiselivsjournalistikk

Nettstudent i reiselivsjournalistikk

En nettstudents erfaringer med kurset reiselivsjournalistikk

Jeg har i rundt 1 ½ år gått på et reiselivsjournalistikkurs i regi av Per Henriksen og, etter hvert, Campus NooA. Målet har vært et ønske om å skrive reiseskildringer fra mine egne reiser, tips og nyttige råd i forbindelse med det å reise ute i den store verden.

Kurset har gitt meg en god forståelse av hva det betyr å reise og skrive, i tillegg til å gi meg et innblikk i hva som forventes i denne skrivebransjen. Jeg har fått en innføring og blitt bevisst på forskjellige sjangre.

Jeg synes det var veldig greit å gå på et nettkurs, og utnytte fleksibiliteten ved Campus NooA. Med tanke på jobb, reising og travelhet har fleksibiliteten vært passende for meg siden det har vært noen perioder hvor jeg ikke har fått skrevet noe.

Læreren i kurset har vært veldig imøtekommende når det gjelder tiden for innsendinger og kommet tilbake i grei tid etterpå med tilbakemeldinger.

Han har vært ærlig og kommet med gode tilbakemeldinger som var lett å forstå og å huske. Skrev jeg noe bra kommenterte han det i tillegg til å gi forslag til endringer. Men jeg følte noen ganger at jeg ikke fikk et svar når jeg hadde misforstått noe.

En ting jeg synes var litt synd var at jeg følte de fleste oppgavene vi fikk på dette kurset var veldig like. Den eneste forskjellen – etter å ha gått igjennom hver sjanger – var hvordan vi presenterte oss selv på starten av de artiklene vi skrev, hvordan vi solgte oss selv. Skjønner at det er viktig å ha en tydelig ”profil”, men det fikk meg til å miste litt motivasjon underveis.

Utenom dette har kurset gitt meg mye! Jeg føler meg mer sikker på hvilke sjangre jeg liker å skrive i, jeg vet mer om hvordan jeg bør uttrykke meg, og hvor tydelig og nøye jeg må være. Alt i alt har kurset gitt meg et godt inntrykk i reisejournalist-bransjen og jeg føler meg tryggere og mer sikker på hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne!

Er det noen som vurderer å gå på dette kurset som leser denne uttalelsen vil jeg anbefale dere å vurdere det nøye. Velger dere å melde dere på kurset kommer dere til å få en innføring og en forståelse av reisejournalistikk som dere ellers kanskje ikke vil få.

Caroline Engvik
Randi Grace Nilsberg har gjennomført kurset Reiselivsjournalist

Randi Grace Nilsberg  har sendt oss denne uttalelsen etter at hun gjennomførte kurset Reiselivsjournalist:

– Vi som liker å reise har ofte lyst til å dele opplevelsene med andre ved hjelp av tekst og bilder. Å rable ned noen ord for seg selv og vennene våre er én ting, men å skrive noe som selger er noe helt annet.  Dette kurset ga meg tips om hvordan en reiseartikkel skal bygges opp, hvordan selge den og hvordan man kan vinkle en fortelling slik at den blir interessant for flere. Dette var et kurs som ga enda mer skrivelyst!

Randi Grace Nilsberg

Ja takk! Send meg mer informasjon om Reiselivsskolen.

 

Forfatterskole med skrivekurs på norsk og engelsk

Om Forfatterskolen

Forfatterskolen - skrivekurs - nettkurs ved Campus NooALiker du å skrive? Ønsker du å bli bedre? Alle kan bli bedre til å skrive med våre forfatterkurs. Du kan starte når du vil, og gjennomføre når det passer deg!

Sammen med Forfatterskole.dk har vi laget fem skrivekurs på norsk – for alle som vil bli bedre til å skrive norsk. De samme kursene er tilgjengelig på engelsk – for nordmenn og andre som vil bli bedre til å skrive på engelsk.

Nettkursene egner seg for alle som vil bli bedre til å skrive. Det kan for eksempel være: studenter og elever på videregående skole, bloggere, journalister, forfattere, ledere og pensjonister.

Les mer om nettkursene og meld deg på inspirerende skrivekurs med motiverte lærere!

Les også intervjuene med nettlærer Nina Zoë Jørstad og nettstudent Kristin Manger Lindner og denne redaksjonelle annonsen i tidsskritet Kunst november 2013.

Forfatterskolen

Lærerne på Forfatterskolen

Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen is CEO of NooA, professor of online education, Acting Secretary General for ICDE – the International Council of Distance and Online Education and former President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network, Norway.

My four favourite online education words are flexibility, cooperation, transparency and celebration. Four words that guide my work and are central in my Theory of Cooperative Freedom and Transparency in Online Education.

I have advocated, practiced and studied online education since I started developing the EKKO learning management system in 1986. In 2012, I established NooA – the Nordic open online Academy which has given me hands on experience in most imaginable functions of online education. Besides, I work as a part-time professor of online education at the Norwegian University of Science and Technology. In 2017 I was appointed Vice Chair of the ICDE Board of Trustees and Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium. In these positions, I benefit from my time as President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network and as a member of EADL – the European Association for Distance Learning R&D committee.

For many years, I thrived as director of development at NKI Nettstudier. There, I designed the EKKO computer conferencing and LMS system for distance education and initiated the NKI Internet College in 1987. This was probably the first European online college, and I’m still proud of being a central pioneer and implementer in the period when NKI developed its unique SESAM LMS system and excelled as one of Europe’s first megaproviders of online education and Scandinavia’s largest provider of online courses.

I learned a lot from my years as a doctoral student of adult education and instructional systems at the Pennsylvania State University. My dissertation was on «Teaching Techniques for Computer-mediated Communication» and my research included a survey of 150 online teachers in 30 countries. There, I established The Distance Education Online Symposium (DEOS) in 1990, when working as a graduate assistant at the American Center for the Study of Distance Education. I’m still proud of being the founding editor of DEOSNEWS and the first moderator of DEOS-L – among the world’s very first international online journals and discussion forums.

I also appreciate the friends and colleagues I met, both face-to-face and in Moodle, when I worked part time for Universidade Aberta in Portugal and was appointed Adjunct Professor, at the Athabasca University, Centre for Distance Education in Canada.

I gained valuable experience as regional editor for IRRODL (The International Review of Research in Open and Distance Learning) and EURODL (The European Journal of Open, Distance and E-Learning). I also have some experience from the Editorial Board of the Asian Journal of Distance Education and seminar.net.

I have enjoyed sharing my views and experience in a number of Keynote presentations and probably more than 50 other presentations at international conferences. Looking back, I have also published more papers than I can remember and edited at least twenty major books and reports about online education. More than 100 of my publications are listed in Google Scholar.

Finally, I want to say that I have developed a strong belief in international collaboration through participation in more than a dozen international projects related to e-learning and online education.

My education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

My part-time engagements in online education

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

My work history in online education

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil er dansk forfatter med doktorgrad i filosofi. Han er en av grunnleggerne bak www.forfatterskole.dk og medlem av NooAs Advisory Board. Han har arbeidet som redaktør, idéutvikler, anmelder og høgskolelærer.

Han er NooAs samarbeidspartner på Forfatterskolen.

Lars Rudolf Stadil

Studentuttalelser

Siri Hjartholm anbefaler skrivekurs på nett

Siri Hjartholm anbefaler skrivekurs på nett

”Skrivekursene til Campus NooA passer meg svært godt fordi jeg kunne begynne når jeg selv ville, og fordi jeg kunne jobbe med dem når jeg hadde ledig tid. Oppgavene var inspirerende, samtidig som kommentarene og tilbakemeldingene jeg fikk fra lærerne var både nyttige og inspirerende.”

Siri Hjartholm er daglig leder i TaStyring (www.tastyring.no) der hun som coach arbeider med leder- og selvutvikling. Siri Hjartholm er glad i å skrive og er helt avhengig av skriftlig kommunikasjon i jobben sin. Derfor har hun lenge ønsket å videreutvikle sine skriveferdigheter. Utfordringen har vært å få tid til dette i en travel hverdag.

Siri Hjartholm
Herleif Håvik anbefaler Forfatterskole på det varmeste

Jeg anbefaler Forfatterskole på det varmeste

Alle reiser startet med et første skritt. Så også drømmen om å skrive. Kursene til Forfatterskole var for meg en god begynnelse og en berikende opplevelse.

Kriteriene mine for å velge kurs var like enkle som de var vanskelige å oppfylle. Det måtte passe inn i hverdagens tidsklemme og samtidig gi meg skriveerfaring, praktiske verktøy og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger –alt til en overkommelig pris.

Jeg har nå fullført grunnkursene I og II, masterklassen og fortellervinkler. Kursene bygger fint på hverandre. Oppgavene og verktøyene introduseres i et fint tempo og med stigende kompleksitet. Min stilsikkerhet har blomstret i takt med kursene. Tekstene mine er grundigere gjennomarbeidet og jeg er blitt en bedre formidler.

Språkbruk er noe svært personlig. Tilbakemeldinger blir derfor lett tatt personlig. Det var ikke et problem her. Jeg sitter igjen med en følelse av at kurslederen hadde fokus på mine tekster og ville mitt beste. Tilbakemeldingene var vennlige, konstruktive og oppmuntrende. Samtidig ble de gitt med autoritet, av personer som selv er publiserte forfattere.

Hvor min nye kunnskap og evner tar meg, vet jeg ikke. Og det er heller ikke viktig. Jeg har blitt utfordret, lært mye og hatt det morsomt underveis.

Herleif Håvik
Kristin Manger Lindner anbefaler Campus NooA på det varmeste

Kristin Manger Lindner

Jeg anbefaler Campus NooA på det varmeste, det er inspirerende å være student her!

Som selvstendig næringsdrivende er jeg i kontakt med en rekke mennesker, organisasjoner og bedrifter med jevne mellomrom. I den forbindelse er det viktig å kunne uttrykke meg troverdig, strukturert og engasjerende.

I fjor begynte jeg å skrive fortellinger og bøker, noe helt annet det jeg har jobbet med tidligere. Karakterer og historier rett og slett sloss om å få komme ut og jeg hadde behov for å finne en ny måte å uttrykke meg på. Jeg henvendte meg til Campus NooA som ikke bare svarte i løpet av få timer, men kom med en seriøs tilbakemelding til hvordan de mente at de kunne hjelpe meg i min situasjon.

Undervisningsopplegget er godt lagt opp med teori, oppgaveskriving og tankedelinger. I et on-line forum kan studenter «tenke høyt» ved å dele sin oppfatning av gitte påstander og spørsmål med andre studenter.

Min erfaring som student hos Campus NooA er at de er tilgjengelige, lydhøre og oppriktig entusiastiske på mine vegne. De faglige utfordringene er spennende, lærerike og motiverende.

Les også dette intervjuet der Kristin Manger Lindner forteller om sine erfaringer som nettstudent.

Kristin Manger Lindner

Ja takk! Send meg mer informasjon om Forfatterskolen.

 

Lederskolen

Om Lederskolen

Lederskolen - nettkurs på Campus NooA

Har du lederambisjoner? Trenger du styrekompetanse? Lederskolen samarbeider med Styre og Ledelse AS om flere kurs i styrearbeid for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere.

Lederskolen har også kurs i Profilanalyse og typeforståelse og Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Lærerne på Lederskolen

Morten Flate Paulsen - Rektor Campus NooA

Morten Flate Paulsen is CEO of NooA, professor of online education, Acting Secretary General for ICDE – the International Council of Distance and Online Education and former President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network, Norway.

My four favourite online education words are flexibility, cooperation, transparency and celebration. Four words that guide my work and are central in my Theory of Cooperative Freedom and Transparency in Online Education.

I have advocated, practiced and studied online education since I started developing the EKKO learning management system in 1986. In 2012, I established NooA – the Nordic open online Academy which has given me hands on experience in most imaginable functions of online education. Besides, I work as a part-time professor of online education at the Norwegian University of Science and Technology. In 2017 I was appointed Vice Chair of the ICDE Board of Trustees and Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium. In these positions, I benefit from my time as President of EDEN – the European Distance and E-Learning Network and as a member of EADL – the European Association for Distance Learning R&D committee.

For many years, I thrived as director of development at NKI Nettstudier. There, I designed the EKKO computer conferencing and LMS system for distance education and initiated the NKI Internet College in 1987. This was probably the first European online college, and I’m still proud of being a central pioneer and implementer in the period when NKI developed its unique SESAM LMS system and excelled as one of Europe’s first megaproviders of online education and Scandinavia’s largest provider of online courses.

I learned a lot from my years as a doctoral student of adult education and instructional systems at the Pennsylvania State University. My dissertation was on «Teaching Techniques for Computer-mediated Communication» and my research included a survey of 150 online teachers in 30 countries. There, I established The Distance Education Online Symposium (DEOS) in 1990, when working as a graduate assistant at the American Center for the Study of Distance Education. I’m still proud of being the founding editor of DEOSNEWS and the first moderator of DEOS-L – among the world’s very first international online journals and discussion forums.

I also appreciate the friends and colleagues I met, both face-to-face and in Moodle, when I worked part time for Universidade Aberta in Portugal and was appointed Adjunct Professor, at the Athabasca University, Centre for Distance Education in Canada.

I gained valuable experience as regional editor for IRRODL (The International Review of Research in Open and Distance Learning) and EURODL (The European Journal of Open, Distance and E-Learning). I also have some experience from the Editorial Board of the Asian Journal of Distance Education and seminar.net.

I have enjoyed sharing my views and experience in a number of Keynote presentations and probably more than 50 other presentations at international conferences. Looking back, I have also published more papers than I can remember and edited at least twenty major books and reports about online education. More than 100 of my publications are listed in Google Scholar.

Finally, I want to say that I have developed a strong belief in international collaboration through participation in more than a dozen international projects related to e-learning and online education.

My education

Doctor of Education at the Pennsylvania State University, Department of Adult Education and Instructional Systems.

Master of Science in Engineering at the Norwegian Institute of Technology (The University of Trondheim), Department of Electrical Engineering and Computer Science.

My part-time engagements in online education

2017 – Vice Chair at the ICDE Board of Trustees

2017  – Member of Reference Group at the ICDE Global Doctoral Consortium

2016 –  Professor II at the Department of Computer Science, Norwegian University of Science and Technology, Norway

2016 – Board member at FUN – Flexible Education Norway

2013 – 2015. Professor II at Sør-Trøndelag University College, Norway

2012 – 2013. Professor II at Gjøvik University College, Norway

2010 – 2013. President of EDEN – European Distance and E-learning Network

2009 – 2010. Professor associado at Universidade Aberta, Portugal

2004 – 2010. Member of the R&D committee of the European Association for Distance Learning.

1999 – 2005. Appointed Adjunct Professor at the Athabasca University, Centre for Distance Education, Canada

My work history in online education

2012 – CEO of Campus NooA – the Nordic open online Academy

1992 – 2012. NKI Distance Education, Program Director, Director of Development and Professor of Online Education.

1990 – 1992. Doctoral Student at Pennsylvania State University, Editor of DEOS – the Distance Education Online Symposium, and Graduate Assistant at the American Center for the Study of Distance Education.

1989 – 1990. The NKI College of Computer Science, Project Manager for the development, implementation and operation of «The NKI Electronic College».

1986 – 1989. The NKI College of Computer Science, Assistant Professor. Engaged as Project Manager for the EKKO-project, i.e. development, implementation and operation of a computer mediated conferencing system for distance education.

Morten Flate Paulsen
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen

Ja takk! Send meg mer informasjon om Lederskolen.

 

Helseskolen

Om Helseskolen

Helseskolen - nettkurs ved Campus NooAEr du opptatt av din egen og andres helse? På Helseskolen kan du lære Medikamentregning som inngår i sykepleierutdanningen og ta kurs i Helhetlig helse med fokus på sunn livsstil og god helse. Lær og bli bevisst! Få bedre helse, mer overskudd og energi.

Du kan også ta våre tre Helsefagarbeiderkurs på videregående skole.

Lærerne på Helseskolen

Marith Berg er nettlærer i portørfaget på NooA videregående skole

Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.

Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.

Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.

Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.

Marit Berg
Holistisk sundhed

Kaisa Hafredal

Kaisa Hafredal er kursforfatter og lærer i Helhetlig helsekurs på Helseskolen. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole og har en master i NLP coaching. I tillegg til en rekke ulike kurs innen kosthold/ernæring, yoga, mindfulness og meditasjon. Hun har etablert firmaet Balanse i hverdagen som tilbyr kostholdscoaching og felles aktivitetsturer i tillegg til helsebloggen www.balanseihverdagen.no. Kaisa er turleder i DNT Turistforeningen og Jomfrureiser. Hun er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og hvordan mat, aktiviteter og tanker påvirker oss!

Blogg og intervju

Les mer på bloggen til Kaisa Hafredal www.balanseihverdagen.no.  I dette intervjuet der Kaisa Hafredal deler sine erfaringer med nettkurset Helhetlig helse, sier hun dette om målet og visjonen for kurset sitt:

– Jeg ønsker å hjelpe deltakerne med å oppnå balanse i hverdagen med en sunn livsstil. De får kunnskap om hvordan de kan etablere et godt kosthold som vil gi bedre helse, mer energi og overskudd. Kurset gir også en innføring i hvordan man kan balansere aktivitet og hvile for å øke fysiske og mentale prestasjoner i hverdagen.

– Jeg vil gjerne bidra til å forebygge sykdom og oppnå god helse i samfunnet. Jeg har et ønske om å motivere og inspirere til sunn livsstil og er opptatt av helheten i mennesket. Det er viktig å legge vekt på sammenhengen mellom kosthold, aktivitet og mental innstilling. Jeg mener det er nøkkelen til god helse.

Kaisa Hafredal

Ja takk! Send meg mer informasjon om Helseskolen.

 

Kunstskolen

Om Kunstskolen

Kunstskolen - nettkurs ved Campus NooA

Er du interessert i kunst og kultur? Liker du å tegne og utvikle dine kreative sider? Eller er du blant dem som har stor glede av å gå på museer og kunstutstillinger? Da kan Kunstskolen være det rette for deg.

Lærerne på Kunstskolen

Bodil Eide - nettlærer på Campus NooA

Presentasjon av Bodil Eide på norsk

Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.

Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.

Du kan se vår webside her: http://bodilandpaulo.squarespace.com/

Følg oss gjerne på Facebook også: https://www.facebook.com/bodilandpaulo

Intervju med Bodil Eide

I et intervju om sine erfaringer som nettlærer i Tegnekurset på NooA sier Bodil Eide blant annet:

– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!

– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…


Presentation in English

I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.

Bodil Eide

Ja takk! Send meg mer informasjon om Kunstskolen.

 

Bedriftskurs

Om Bedriftskurs

10565115_914961908518621_8609971033746274207_nBedrifter og organisasjoner kan oppnå store fordeler ved å ta i bruk e-læring og nettbaserte kurs. Et samarbeid med Campus NooA kan være en god løsning for mange små og mellomstore bedrifter.

Daglig leder Morten Flate Paulsen har deltatt i EU-prosjektet «E-learning Quality in Small and Medium-sized Enterprizes» og hovedkonklusjonene fra prosjektet er at bedriftene kan bruke e-læring til å:

  1. øke fleksibiliteten i tid og sted
  2. spare penger ved å redusere kostnader til reise, hotell og kurslokaler
  3. få raskere og billigere distribusjon av kursmateriell
  4. introdusere nye produkter raskere ved å aksellererer opplæringen av ansatte og kunder
  5. øke salget fordi kundene opplever e-læring som et tegn på høy kompetanse og verdiøkende tjenester
  6. forbedre relasjonene til kunder og leverandører
  7. oppnå positive bedriftsinterne effekter

Paulsen har skrevet om prosjektet i artikkelen «Successful E-learning in Small and Medium-sized Enterprises  » og i rapporten State of the Art Report: E-learning Quality in European SMEs