Skolene på NooA.

Denne siden gir en oversikt de forskjellige skolene og kurstilbudene på NooA- .Klikk for å se mer informasjon om skolene, kursene og lærerne.

Videregående skole

Om NooA videregående skole

Videregående skole - nettkurs ved Campus NooADet er aldri for sent å fullføre videregående skole!

Hos oss kan du starte på skolen når du vil,  få studielån, studere mens du jobber og gå opp til eksamen som privatist.

Vi tilbyr fleksible og gode nettkurs med de beste digitale lærerne og aktiv bruk av sosiale medier – til konkurransedyktige priser!

NooA Videregående skole er godkjent for studielån og stipend i Lånekassen. Les mer om lån og finansiering her.

Du må selv melde deg opp til eksamen ved Privatistkontoret i hjemfylket ditt, eller via www.privatistweb.no. Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler.

Frister for oppmelding er vanligvis 5. -15. januar for eksamen til sommeren og 5. – 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato får du ved å kontakte fylkeskommunen. Eksamensavgiften for privatisteksamen fastsettes i statsbudsjettet.

Lærerne på videregående skole

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Arnt E Jensen

Arnt E Jensen

Lærer på Byggdrifter

Arnt har jobbet som vaktmester siden 1976 og har derfor lang og bred erfaring fra yrket han nå underviser i! Han har fagbrev som motormekaniker og har gjennom årene tatt en lang rekke kurs som har vært av betydning for vaktmesterrollen.

«Jeg er født i Namsos det herrens år 1955. Flyttet til min fars hjemsted Vardø som ettåring, men er også trønder i hjertet. Alle sommerferiene i oppveksten ble tilbragt på Namsens bredd. Jeg er gift og har 4 barnebarn +2 bonus barnebarn. Sommeren tilbringes på hytta i Komagvær med barnebarna eller i båt i Barentshavet hvor jeg kjører turister som fisker eller vil svømme med alker Lomvi og lundefugler. I vinterhalvåret er jeg «klimaflyktning» og tilbringer tiden i vår casa i Spania.

Gikk på Vardø Yrkesskole 1972-1975 Motormekanikerlinjen og fikk godkjent på praktisk og teoretisk prøve som fagprøve, -faget lå ikke under lærlingeloven på det tidspunktet.

Begynte som vaktmester i 1976, ble raskt glad i yrket og sugde til meg alt av tekniske kunnskaper om automatikk og automasjon som de 41 årene i jobb ga meg, har derfor lang og bred erfaring fra yrket.

Samtidig har jeg hatt verv i Fagbevegelsen i til sammen 30 år. Blant annet var jeg med i faggruppen for vaktmestere som bidro til å fremme krav om fagbrev som Vaktmester. I den perioden bidro vi med innspill til både kompetanseplattform og læreplan. Jeg er også medlem i prøvenemda for Byggdriftere i Finnmark.

Nettkursene i Byggdrifter er utviklet av Wiggo Lindseth i henhold til læreplanen, BDR3-01. Oppgavene i studiet er varierte og gir studentene stor valgfrihet med hensyn til løsninger og besvarelser.

Tips til deg som er nettstudent:

  • Les og jobb med fagstoffet og løs oppgavene jevnt og trutt i et tempo som passer din livssituasjon men uten for lange avbrekk. Det kan det ofte være tungt å komme inn i rytmen igjen hvis du har for lange pauser mellom hver studieenhet/kurs.

Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan og svare på spørsmål, og du vil få tilbakemeldinger på innleverte oppgavebesvarelser i løpet av kort tid, høyst noen få dager, uansett om jeg er hjemme, på hytta eller i Spania!»

Arnt E Jensen
Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll

Thomas Lervik Engåvoll er kursutvikler og nettlærer i fysikk ved NooA videregående skole.

Han er kjent av mange for sine faglige blogginnlegg www.lektorthomas.wordpress.com og Youtube presentasjoner https://www.youtube.com/c/ThomasLervikEng%C3%A5voll

Han er sivilingeniør fra NTH, har grunnfag i kjemi fra Universitetet i Oslo og kjemi med fagdidaktikk som kvalifiserer til undervisning i kjemi på videregående skole. I tillegg har han Praktisk Pedagogisk Utdanning fra NTNU, diverse fysikkfag fra UiO og IKT i læring 1, 2 og 3, videreutdanning fra Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Thomas Lervik Engåvoll har mange års erfaring som lærer og underviser nå i fysikk, kjemi, matematikk, naturfag og geografi på Røros videregående skole. Han har også to år med kjemiundervisning og et år med naturfagundervisning på Nettskolen i Sør-Trøndelag. I tillegg har han omfattende erfaring som eksaminator/sensor på muntlig privatisteksamen.

Thomas Lervik Engåvoll

Wiggo Lindseth

Wiggo Lindseth er engasjert av Fagakademiet for å utvikle våre nettkurs i Byggdrifterfaget. Han har 16 års yrkeserfaring fra videregående skole i tillegg til at han har hatt fagansvar for mange forskjellige nettkurs som fagsjef ved NKI Nettstudier.

Wiggo Lindseth
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i realfagNooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård
Øistein Gjøvik - nettlærer på Campus NooA

Øistein Gjøvik

Øistein Gjøvik er nettlærer på NooAs mattekurs.

Øistein Gjøvik er høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Han har lang erfaring som nettlærer i matematikk fra NKI Nettstudier og skriver bloggen Matematikklærer’n.

Han har også opprettet twitter.com/NooAmatematikk

Intervju

I dette intervjuet om hans erfaringer som nettlærer uttaler han blant annet:

– Jeg har jobbet ganske mye med å bruke forskjellige digitale verktøy i matematikk. Jeg håper jeg kan bidra til at elevene ved NooA føler de behersker disse verktøyene som en viktig del av matematikken når de er ferdig med kursene sine. Videre håper jeg også at jeg kan hjelpe elevene slik at de føler de er godt rustet til å ta en eksamen – som både inneholder deler med og uten digitale verktøy.

– Man kommer ikke utenom at mange oppgaver i matematikk dreier seg om å finne ut et rett svar. Men det er en myte at matematikk bare består av slike type oppgaver. Ofte må man tolke både oppgave og løsning, f.eks. om man skal skissere økonomiske løsninger eller løse likninger. For eksempel kan det bli et avrundet svar i en likning. Da må man vurdere om det er nødvendig å oppgi mange desimaler eller ikke. Når det nærmer seg eksamen er det lurt å løse en del gamle eksamensoppgaver. Det er jo ikke slik at man vil finte ut elevene med helt nye typer oppgaver på en eksamen så man vil få mye informasjon om hva man kan vente seg ved å se på gamle oppgaver. Men noen forskjeller blir det nok, så man kan ikke belage seg bare på å løse eksamensoppgaver!

Øistein Gjøvik
Leif Harboe er nettlærer i norsk på Campus NooA

Leif Harboe

Leif Harboe er lærer i norsk og tyskNooA videregående skole.

Han er norsklærer på Bryne videregående skole og har også lang erfaring som nettlærer i norsk fra NKS Nettstudier. Bloggen hans heter Norsklærer med digitalt grensesnitt, og han har skrevet bøker om grunnleggende digitale ferdigheter for både lære og elever.

I dette intervju om hans erfaringer som nettlærer i norsk sier Leif Harboe blant annet:

– I kurset mitt får man tilgang til mange ressurser, men det er ikke slik at alle må lese alt. Jeg bruker ressurser fra ndla.no mye, dessuten synes jeg det er flott med den digitale bokhyllen til Nasjonalbiblioteket.

– Aktiv læring handler om å ikke bare konsumere, men å produsere. Det er veldig smart hvis man legger ut arbeidsoppgavene i kurset på en blogg. Blogg er på en måte en form for høyttekning. Jeg har blogget i mange år, og tror at det har gjort meg til en bedre skribent. Tankedelingsoppgavene handler om å begynne å tro at det man selv legger ut, kan være nyttig for andre. På samme måte vil en kunne få tips av ideer av medstudenter i kurset.

– Jeg er opptatt av digital studieteknikk, og har jobbet med dette emnet i mange år, og jeg håper jeg kan bidra i Campus NooA med mine erfaringer her.

Leif Harboe
Torunn Garder - nettlærer på Campus NooA

Torunn Garder

Torunn Garder har mange års erfaring som nettlærer hos NKI Nettstudier, bl.a. i fagene Løyvekurs (person- og godstransport), Logistikkskolen (lager og terminaldrift), Systematisk HMS arbeid, Lær å lære, Sikkerhet, Personlig utvikling, Bransjeteknikk og  Ledelse og økonomisk styring.

Torunn Garder har vært kursholder og foredragsholder i flere fag, jobbet med kvalitetssikring og internkontroll for flere bedrifter samt skrevet håndbøker for transportbransjen.

Torunn Garder har studert ved Norges Idrettshøgskole (friluftsliv), har mer enn mer enn 20 års praktisk erfaring i transportbransjen, også som selvstendig næringsdrivende og er også Life Success Consultant – utdannet i USA.

Intervju med Torunn Garder

I dette intervjuet med Torunn Garder om hennes syn på læringsressurser, sosiale medier, tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og hvordan man kan skape et godt sosialt miljø for nettstudentene – forteller hun blant annet:

– Tankedelingsoppgavene på NooA Videregående skole  fungerer slik at du får se hva andre har svart på oppgavene – etter at du selv har svart. Det øker motivasjonen både til å svare på spørsmålene og til å anstrenge seg litt ekstra for å svare godt. Dessuten er det jo flott at nye studenter på denne måten kan lære av dem som har tatt kurset tidligere.

– En engasjert lærer er ofte en inspirerende lærer. Gjennom å være opptatt av faget, interessert i temaet og oppdatert på elevens ståsted er det både lett og moro å hjelpe studentene også i det sosiale miljøet, f. eks i kursenes diskusjonsforum.

– Jeg ønsker også å skape et sosialt læringsmiljø der studentene blir kjent med hverandre og bidrar til hverandres læring. Derfor oppfordrer jeg dem for eksempel til å legge ut gode studentprofiler i NooA med bilder, Skype-adresser og litt informasjon om tidligere erfaringer fra skole og arbeidsliv. Det bidrar jo også til at jeg kan gi dem en mer personlig oppfølging.

– Jeg er opptatt av å knytte teorien opp mot praksis – hva lærer du og hva har du lært som du kan bruke ”i virkeligheten”?

– Til slutt håper jeg å bidra til at Campus NooA får mange fornøyde studenter.

Torunn Garder
Ann Michalsen er kursutvikler for Campus NooA

Ann Michaelsen

Ann Michaelsen er kursutvikler og lærer for engelsk på NooA videregående skole.

Hun arbeider som studieleder og lærer i engelsk på Sandvika videregående skole. Bloggen hennes heter Teaching using web 2.0.

Ann Michaelsen

Ja takk! Send meg mer informasjon om NooA Videregående skole.

 

Helsefagarbeider

Om Helsefagarbeider

HelsefagarbeiderDette er utdanningen for deg som ønsker å ta fagbrev som Helsefagarbeider og som har lang praksis innen helsearbeid.

En helsefagarbeider gir praktisk hjelp, pleie og omsorg til mennesker som trenger det. Som helsefagarbeider jobber du med mennesker i alle aldre og i ulike livssituasjoner. Det kan være barn, voksne og eldre mennesker med ulike funksjonshemminger, sykdommer, eller med behov for rehabilitering.

Yrkestittelen helsefagarbeider erstatter  titlene hjelpepleier og omsorgsarbeider.

Studiet  består av tre kurs:

  • Yrkesutøvelse
  • Helsefremmende arbeid
  • Kommunikasjon og samhandling

Ja takk! Send meg mer informasjon om Helsefagarbeider.

Om Barne- og ungdomsarbeider

Barne- og ungdomsarbeiderHar du lang praksis innen arbeid med barn og ungdom, og ønsker å ta fagprøven? Da er dette nettstudiet for deg. Du kan oppnå fagbrev dersom du fyller følgende kriteria:

  • opparbeider minst fem års praksis
  • tar den skriftlige praksiskandidateksamen
  • går opp til fagprøven når eksamen og praksis er godkjent

Studiet består av tre kurs:

  • Yrkesutøvelse
  • Helsefremmende arbeid
  • Kommunikasjon og samhandling

Kursene på barne og ungdomsarbeider

Ja takk! Send meg mer informasjon om Barne- og ungdomsarbeidere.

 

Byggdrifterfaget

Om Byggdrifterfaget

Ja takk! Send meg mer informasjon om Byggdrifterfaget.

 

Generell studiekompetanse

Om generell studiekompetanse

generell studiekompetanse

Trenger du studiekompetanse eller bedre karakterer for å komme inn på studiet du drømmer om, er dette tilbudet for deg!

Er du over 23 år og mangler studiekompetanse? Da kan du ta generell studiekompetanse etter 23/5 regelen. Studiet består av følgende kurs:

  • Norsk Vg3
  • Matematikk P, Vg1
  • Historie Vg2-Vg3
  • Samfunnsfag Vg2
  • Engelsk Vg1
  • Naturfag Vg1
  • Matematikk P, Vg2

Ja takk! Send meg mer informasjon om generell studiekompetanse.

 

 

 Salg, service og sikkerhet Vg2

Om Salg, service og sikkerhet Vg2

Salg, service og sikkerhetEtter at du har bestått eksamen og den skriftlige praksiskandidateksamenen, og har minst fem års praksis, kan du få fagbrev som Kontor- og administrasjonsmedarbeider eller Salgsmedarbeider.
Formelt fritak for fellesfagene søker du ved opplæringsetaten i fylket ditt.
Studiet består av følgende programfag:

  • Markedsføring og salg
  • Sikkerhet
  • Økonomi og administrasjon

Kursene på salg, service og sikkerhet Vg2

Ja takk! Send meg mer informasjon om Salg, service og sikkerhet Vg2.

 

Reiseliv Vg2

Om Reiseliv Vg2

ReiselivØnsker du en stilling i reiselivsbransjen? Da velger du denne studieretningen!
Reiseliv Vg2 gir deg økt kunnskap om service og kundebehandling i reiselivsbransjen. Studiet inneholder følgende tre programfag:

  • Vertskapsrollen
  • Salg og Markedsføring
  • Etablering og drift

Kursene på reiseliv Vg2

Ja takk! Send meg mer informasjon om Reiseliv Vg2.

 

Reiselivsskolen

Om Reiselivsskolen

Reiselivsskolen - nettkurs ved Campus NooA

Campus NooA satser på kurs innen reiseliv. Vi tilbyr kurs i samarbeid med Norsk turistutvikling, Reiseliv Vg2 på videregående skole og kursene reiselivsjournalist og fotograf.

Reiseliv Vg2 gir deg økt kunnskap om service og kundebehandling i reiselivsbransjen. Studiet inneholder følgende tre programfag:

  • Vertskapsrollen
  • Salg og Markedsføring
  • Etablering og drift

Reisefotograf

Lærerne på Reiselivsskolen

Anne Anmarkrud Lier - nettlærer på Campus NooA

Anne Anmarkrud Lier

Anne Anmarkrud Lier er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no). Hun har utdanning innen reiseliv, økonomi og geografi fra Høgskolen i Lillehammer. Hun har utviklet reiselivsrettede kurs og veiledningsmateriell. Fagområdet hennes er allsidig innen reiseliv, med erfaring fra markedsanalyser, markedsundersøkelser, nettverksprosjekter og forretningsplaner. Hun er videre engasjert i områdeanalyser og ulike reiselivsrelaterte prosjekter for bedrifter og destinasjoner. Hun er opptatt av kunnskapsdeling, at norsk reiselivsnæring skal lykkes og at de gode eksemplene blir løftet frem.

Les også dette intervjuet der hun forteller om de nye kursene fra NooAs reiselivsskole.

Anne Anmarkrud Lier
Torhild Jørgensen Solbakken - nettlærer ved Campus NooA

Torhild Jørgensen Solbakken

Torhild Jørgensen Solbakken er lærer og kursutvikler på Reiselivsskolen.

Torhild Jørgensen Solbakken er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no), har 25 års erfaring innen rådgivning i reiselivet, og utdanning innen reiseliv, markedsføring og pedagogikk. Hun har utarbeidet kurs og veiledningsmateriell til reiselivsnæringen og holdt kurs og foredrag. Har et engasjement for bærekraftig reiselivsutvikling, markedstilpasset produktutvikling, drift og vertskapsrolle og utvikling av reiselivsprodukter med vekt på de mer ”myke verdier”. Her er universell utforming en naturlig del av både bærekraftig utvikling og de mer ”myke verdier”.

I dette intervjuet om kursene Norsk Turistutvikling har utviklet for NooAs reiselivsskole forteller Torhild Jørgensen Solbakken blant annet:

– Vi har sett at det er både ønske og behov for mer kunnskap innen enkelte felt blant ansatte og ledere av reiselivsbedrifter. Vi har tidligere utviklet en del kursmateriell som er blitt godt mottatt, og vi ønsket derfor å videreføre noen av disse kursene som nettkurs.

– Vi mener det er en stor fordel med nettkurs, både for studentene og for oss som lærere. Studentene kan begynne på kurset når det passer dem, og kan lese både hvor som helst og i det tempo som passer dem best. Det er ikke nødvendig å følge en fast tidsplan. Studentene kan også komme i kontakt med andre kursbrukere for deling av erfaring og diskusjon av ulike problemstillinger. For oss som lærere er det å kunne nå ut til alle, uavhengig av oppholdssted eller kurssted, en veldig stor fordel. Vi kan sitte på Lillehammer, mens studenten er i Alta, Smøla, Kragerø, New York eller hvor som helst i verden – og vi kan ha kontakt online.

Torhild Jørgensen Solbakken
Lars Lundbakken - nettlærer på Campus NooA

Lars Lundbakken

Lars Lundbakken er tilknyttet Norsk Turistutvikling AS (NTU) som samarbeider med NooA om nettkurs innen reiseliv. Han er utdannet økonom og har jobbet som bedriftsrådgiver i flere tiår, i tillegg til at han driver egen reiselivsbedrift.

Lars Lundbakken

Studentuttalelser

Caroline Engvik - nettstudent i reiselivsjournalistikk

Nettstudent i reiselivsjournalistikk

En nettstudents erfaringer med kurset reiselivsjournalistikk

Jeg har i rundt 1 ½ år gått på et reiselivsjournalistikkurs i regi av Per Henriksen og, etter hvert, Campus NooA. Målet har vært et ønske om å skrive reiseskildringer fra mine egne reiser, tips og nyttige råd i forbindelse med det å reise ute i den store verden.

Kurset har gitt meg en god forståelse av hva det betyr å reise og skrive, i tillegg til å gi meg et innblikk i hva som forventes i denne skrivebransjen. Jeg har fått en innføring og blitt bevisst på forskjellige sjangre.

Jeg synes det var veldig greit å gå på et nettkurs, og utnytte fleksibiliteten ved Campus NooA. Med tanke på jobb, reising og travelhet har fleksibiliteten vært passende for meg siden det har vært noen perioder hvor jeg ikke har fått skrevet noe.

Læreren i kurset har vært veldig imøtekommende når det gjelder tiden for innsendinger og kommet tilbake i grei tid etterpå med tilbakemeldinger.

Han har vært ærlig og kommet med gode tilbakemeldinger som var lett å forstå og å huske. Skrev jeg noe bra kommenterte han det i tillegg til å gi forslag til endringer. Men jeg følte noen ganger at jeg ikke fikk et svar når jeg hadde misforstått noe.

En ting jeg synes var litt synd var at jeg følte de fleste oppgavene vi fikk på dette kurset var veldig like. Den eneste forskjellen – etter å ha gått igjennom hver sjanger – var hvordan vi presenterte oss selv på starten av de artiklene vi skrev, hvordan vi solgte oss selv. Skjønner at det er viktig å ha en tydelig ”profil”, men det fikk meg til å miste litt motivasjon underveis.

Utenom dette har kurset gitt meg mye! Jeg føler meg mer sikker på hvilke sjangre jeg liker å skrive i, jeg vet mer om hvordan jeg bør uttrykke meg, og hvor tydelig og nøye jeg må være. Alt i alt har kurset gitt meg et godt inntrykk i reisejournalist-bransjen og jeg føler meg tryggere og mer sikker på hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne!

Er det noen som vurderer å gå på dette kurset som leser denne uttalelsen vil jeg anbefale dere å vurdere det nøye. Velger dere å melde dere på kurset kommer dere til å få en innføring og en forståelse av reisejournalistikk som dere ellers kanskje ikke vil få.

Caroline Engvik
Randi Grace Nilsberg har gjennomført kurset Reiselivsjournalist

Randi Grace Nilsberg  har sendt oss denne uttalelsen etter at hun gjennomførte kurset Reiselivsjournalist:

– Vi som liker å reise har ofte lyst til å dele opplevelsene med andre ved hjelp av tekst og bilder. Å rable ned noen ord for seg selv og vennene våre er én ting, men å skrive noe som selger er noe helt annet.  Dette kurset ga meg tips om hvordan en reiseartikkel skal bygges opp, hvordan selge den og hvordan man kan vinkle en fortelling slik at den blir interessant for flere. Dette var et kurs som ga enda mer skrivelyst!

Randi Grace Nilsberg

Ja takk! Send meg mer informasjon om Reiselivsskolen.

 

Forfatterskole med skrivekurs på norsk og engelsk

Om Forfatterskolen

Forfatterskolen - skrivekurs - nettkurs ved Campus NooALiker du å skrive? Ønsker du å bli bedre? Alle kan bli bedre til å skrive med våre forfatterkurs. Du kan starte når du vil, og gjennomføre når det passer deg!

Sammen med Forfatterskole.dk har vi laget fem skrivekurs på norsk – for alle som vil bli bedre til å skrive norsk. De samme kursene er tilgjengelig på engelsk – for nordmenn og andre som vil bli bedre til å skrive på engelsk.

Nettkursene egner seg for alle som vil bli bedre til å skrive. Det kan for eksempel være: studenter og elever på videregående skole, bloggere, journalister, forfattere, ledere og pensjonister.

Les mer om nettkursene og meld deg på inspirerende skrivekurs med motiverte lærere!

Les også intervjuene med nettlærer Nina Zoë Jørstad og nettstudent Kristin Manger Lindner og denne redaksjonelle annonsen i tidsskritet Kunst november 2013.

Forfatterskolen

Lærerne på Forfatterskolen

Annemette Fogh - nettlærer på Campus NooA

Annemette Fogh

Annemette Fogh er dansk og underviser i de engelskspråklige skrivekursene på Campus NooA. Hun er oversetter av kunstfaglige og skjønnlitterære tekster, forfatter, skribent og foreleser. Hun er cand. mag. i engelsk, italiensk og kunsthistorie.

– Jeg driver oversættelsesvirksomheden www.culturebites.dk , der oversætter kunstfaglige og skønlitterære tekster, primært dansk- engelsk, engelsk-dansk og italiensk–dansk. Jeg oversætter for en lang række danske kunst – og kulturinstitutioner, som eksempelvis Statens Museum for Kunst, Kunstakademiet, Kunsthallerne, med flere.

Annemette har også erfaring som:

  • Tidligere galleriejer, Galleri Føniks, Charlottenlund, med speciale i modernismen.
  • Underviser i italiensk i Udenrigsministeriet samt International Communications..
  • Freelance skribent for Kvinfo, KATALOG (Fotomuseet Brandts) og Kunstavisen, MAGASINET KUNST.
  • KUNSTEN PÅ REJSE, video- og lydkunst.
  • Medlem af Dansk Oversætterforbund, DOF, samt Dansk Forfatterforening
Annemette Fogh
Nina Zoë Jørstad - skrivekurs - forfatterskolen - nettlærer på Campus NooA

Nina Zoë Jørstad

Nina Zoë Jørstad startet med nettundervisning i 2008, og er nå lærer på NooAs Forfatterskole der hun underviser i de norskspråklige skrivekursene.

Nina Zoë Jørstad er skrivecoach og lærer ved www.storymaker-triangle.no. Hun har også undervist i kreativ skriving i New York og ved flere folkeuniversiteter i Norge.

Intervju

I et intervju om erfaringer som nettlærer ved NooAs Forfatterskole uttaler hun blant annet:

Jeg har vært kursleder i kreativ skriving i mange år, og benytter meg av kunnskap fra mitt tidligere yrke som skuespiller, egen skriving, skriveseminarer med Robert McKee og andre. I tillegg har jeg lært mye med prøve-og-feilemetoden. Digital undervisning er inspirerende, fordi det handler om å inspirere og bygge fjerntillit. Forutinntatte holdninger basert på utseende, toneleie og atferd får ingen grobunn i fjernundervisning, og det er spennende i seg selv. For meg er det vesentlig å gjøre deltakerne oppmerksomme på sine bevisste og ubevisste ferdigheter, og samtidig gi dem konkrete forslag til forbedring. Jeg håper at noe av den kunnskapen jeg har samlet i årenes løp kan være til nytte for deltakerne mine.

Nina Zoë Jørstad
Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil

Lars Rudolf Stadil er dansk forfatter med doktorgrad i filosofi. Han er en av grunnleggerne bak www.forfatterskole.dk og medlem av NooAs Advisory Board. Han har arbeidet som redaktør, idéutvikler, anmelder og høgskolelærer.

Han er NooAs samarbeidspartner på Forfatterskolen.

Lars Rudolf Stadil

Studentuttalelser

Siri Hjartholm anbefaler skrivekurs på nett

Siri Hjartholm anbefaler skrivekurs på nett

”Skrivekursene til Campus NooA passer meg svært godt fordi jeg kunne begynne når jeg selv ville, og fordi jeg kunne jobbe med dem når jeg hadde ledig tid. Oppgavene var inspirerende, samtidig som kommentarene og tilbakemeldingene jeg fikk fra lærerne var både nyttige og inspirerende.”

Siri Hjartholm er daglig leder i TaStyring (www.tastyring.no) der hun som coach arbeider med leder- og selvutvikling. Siri Hjartholm er glad i å skrive og er helt avhengig av skriftlig kommunikasjon i jobben sin. Derfor har hun lenge ønsket å videreutvikle sine skriveferdigheter. Utfordringen har vært å få tid til dette i en travel hverdag.

Siri Hjartholm
Herleif Håvik anbefaler Forfatterskole på det varmeste

Jeg anbefaler Forfatterskole på det varmeste

Alle reiser startet med et første skritt. Så også drømmen om å skrive. Kursene til Forfatterskole var for meg en god begynnelse og en berikende opplevelse.

Kriteriene mine for å velge kurs var like enkle som de var vanskelige å oppfylle. Det måtte passe inn i hverdagens tidsklemme og samtidig gi meg skriveerfaring, praktiske verktøy og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger –alt til en overkommelig pris.

Jeg har nå fullført grunnkursene I og II, masterklassen og fortellervinkler. Kursene bygger fint på hverandre. Oppgavene og verktøyene introduseres i et fint tempo og med stigende kompleksitet. Min stilsikkerhet har blomstret i takt med kursene. Tekstene mine er grundigere gjennomarbeidet og jeg er blitt en bedre formidler.

Språkbruk er noe svært personlig. Tilbakemeldinger blir derfor lett tatt personlig. Det var ikke et problem her. Jeg sitter igjen med en følelse av at kurslederen hadde fokus på mine tekster og ville mitt beste. Tilbakemeldingene var vennlige, konstruktive og oppmuntrende. Samtidig ble de gitt med autoritet, av personer som selv er publiserte forfattere.

Hvor min nye kunnskap og evner tar meg, vet jeg ikke. Og det er heller ikke viktig. Jeg har blitt utfordret, lært mye og hatt det morsomt underveis.

Herleif Håvik
Kristin Manger Lindner anbefaler Campus NooA på det varmeste

Kristin Manger Lindner

Jeg anbefaler Campus NooA på det varmeste, det er inspirerende å være student her!

Som selvstendig næringsdrivende er jeg i kontakt med en rekke mennesker, organisasjoner og bedrifter med jevne mellomrom. I den forbindelse er det viktig å kunne uttrykke meg troverdig, strukturert og engasjerende.

I fjor begynte jeg å skrive fortellinger og bøker, noe helt annet det jeg har jobbet med tidligere. Karakterer og historier rett og slett sloss om å få komme ut og jeg hadde behov for å finne en ny måte å uttrykke meg på. Jeg henvendte meg til Campus NooA som ikke bare svarte i løpet av få timer, men kom med en seriøs tilbakemelding til hvordan de mente at de kunne hjelpe meg i min situasjon.

Undervisningsopplegget er godt lagt opp med teori, oppgaveskriving og tankedelinger. I et on-line forum kan studenter «tenke høyt» ved å dele sin oppfatning av gitte påstander og spørsmål med andre studenter.

Min erfaring som student hos Campus NooA er at de er tilgjengelige, lydhøre og oppriktig entusiastiske på mine vegne. De faglige utfordringene er spennende, lærerike og motiverende.

Les også dette intervjuet der Kristin Manger Lindner forteller om sine erfaringer som nettstudent.

Kristin Manger Lindner

Ja takk! Send meg mer informasjon om Forfatterskolen.

 

Lederskolen

Om Lederskolen

Lederskolen - nettkurs på Campus NooA

Har du lederambisjoner? Trenger du styrekompetanse? Lederskolen samarbeider med Styre og Ledelse AS om flere kurs i styrearbeid for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere.

Lederskolen har også kurs i Profilanalyse og typeforståelse og Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Lærerne på Lederskolen

Paul Bø - kursutvikler ved Campus NooA

Paul Bø

I have seven years experience in assisting Norwegian and International startups: Developing business support services, teaching at a multitude of startup seminars, individual counselling and mentor support to International entrepreneurs.

My key area of competence are: Assisting startups through teaching and individual support, business planning and execution, marketing and sales. Global minded, entrepreneurial.

Paul Bø
Bjørn Z. Ekelund - nettlærer på Campus NooA

Bjørn Z. Ekelund

Bjørn Z. Ekelund, cand.psychol., University of Oslo and MBA, Henley Management College, founder of Human Factors AS, Norway. He is the creator of and has been the person most central to the development of Diversity Icebreaker; he has delivered his MBA dissertation on Red, Blue and Green. He is one of the most renowned and established experts in Norway within the fields of collaboration, team development, communication and management across functional roles and cultural diversities. He is dedicated to searching for innovative solutions for how practice and theoretical understanding can feedback to each other and create new qualities. He has contributed with his professional and scientific expertise to numerous research projects, articles and books. He teaches, speaks on events and conferences and facilitates change processes throughout the world.

Bjørn Z. Ekelund
Piotr Pluta - nettlærer på Campus NooA

Piotr Pluta

Piotr Pluta, is an organizational psychologist and has been working closely with the Diversity Icebreaker ever since he became member of Human Factors in 2011. He holds an MSc degree in Psychology from the University of Wrocław, Poland. He has also studied at the University of Valencia, Spain and at the East Carolina University, NC, USA. Piotr works with the tool in his consultative practice with clients and trains other facilitators in its application. He participates in the development and research activities, including validation studies and cultural validation studies.

Piotr Pluta
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen

Ja takk! Send meg mer informasjon om Lederskolen.

 

Helseskolen

Om Helseskolen

Helseskolen - nettkurs ved Campus NooAEr du opptatt av din egen og andres helse? På Helseskolen kan du lære Medikamentregning som inngår i sykepleierutdanningen og ta kurs i Helhetlig helse med fokus på sunn livsstil og god helse. Lær og bli bevisst! Få bedre helse, mer overskudd og energi.

Du kan også ta våre tre Helsefagarbeiderkurs på videregående skole.

Lærerne på Helseskolen

Holistisk sundhed

Kaisa Hafredal

Kaisa Hafredal er kursforfatter og lærer i Helhetlig helsekurs på Helseskolen. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole og har en master i NLP coaching. I tillegg til en rekke ulike kurs innen kosthold/ernæring, yoga, mindfulness og meditasjon. Hun har etablert firmaet Balanse i hverdagen som tilbyr kostholdscoaching og felles aktivitetsturer i tillegg til helsebloggen www.balanseihverdagen.no. Kaisa er turleder i DNT Turistforeningen og Jomfrureiser. Hun er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og hvordan mat, aktiviteter og tanker påvirker oss!

Blogg og intervju

Les mer på bloggen til Kaisa Hafredal www.balanseihverdagen.no.  I dette intervjuet der Kaisa Hafredal deler sine erfaringer med nettkurset Helhetlig helse, sier hun dette om målet og visjonen for kurset sitt:

– Jeg ønsker å hjelpe deltakerne med å oppnå balanse i hverdagen med en sunn livsstil. De får kunnskap om hvordan de kan etablere et godt kosthold som vil gi bedre helse, mer energi og overskudd. Kurset gir også en innføring i hvordan man kan balansere aktivitet og hvile for å øke fysiske og mentale prestasjoner i hverdagen.

– Jeg vil gjerne bidra til å forebygge sykdom og oppnå god helse i samfunnet. Jeg har et ønske om å motivere og inspirere til sunn livsstil og er opptatt av helheten i mennesket. Det er viktig å legge vekt på sammenhengen mellom kosthold, aktivitet og mental innstilling. Jeg mener det er nøkkelen til god helse.

Kaisa Hafredal

Ja takk! Send meg mer informasjon om Helseskolen.

 

Kunstskolen

Om Kunstskolen

Kunstskolen - nettkurs ved Campus NooA

Er du interessert i kunst og kultur? Liker du å tegne og utvikle dine kreative sider? Eller er du blant dem som har stor glede av å gå på museer og kunstutstillinger? Da kan Kunstskolen være det rette for deg.

Lærerne på Kunstskolen

Bodil Eide - nettlærer på Campus NooA

Presentasjon av Bodil Eide på norsk

Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.

Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.

Du kan se vår webside her: http://bodilandpaulo.squarespace.com/

Følg oss gjerne på Facebook også: https://www.facebook.com/bodilandpaulo

Intervju med Bodil Eide

I et intervju om sine erfaringer som nettlærer i Tegnekurset på NooA sier Bodil Eide blant annet:

– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!

– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…


Presentation in English

I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.

Bodil Eide
Jeremy Roe

Jeremy Roe

Jeremy Roe is an expert in the painting of Diego Velázquez and the culture of seventeenth-century Spain. He is Honorary Research Fellow at the University of Nottingham and is currently based in Spain, where he is pursuing further research as well as teaching seminars at the Universitat de Barcelona. Amongst other recent publications he has completed a translation of the Adiciones a algunas imágines written by Velázquez’s teacher Francisco Pacheco. It will be published by St. Joseph’s University Press.

Jeremy Roe

Ja takk! Send meg mer informasjon om Kunstskolen.

 

Bedriftskurs

Om Bedriftskurs

10565115_914961908518621_8609971033746274207_nBedrifter og organisasjoner kan oppnå store fordeler ved å ta i bruk e-læring og nettbaserte kurs. Et samarbeid med Campus NooA kan være en god løsning for mange små og mellomstore bedrifter.

Daglig leder Morten Flate Paulsen har deltatt i EU-prosjektet «E-learning Quality in Small and Medium-sized Enterprizes» og hovedkonklusjonene fra prosjektet er at bedriftene kan bruke e-læring til å:

  1. øke fleksibiliteten i tid og sted
  2. spare penger ved å redusere kostnader til reise, hotell og kurslokaler
  3. få raskere og billigere distribusjon av kursmateriell
  4. introdusere nye produkter raskere ved å aksellererer opplæringen av ansatte og kunder
  5. øke salget fordi kundene opplever e-læring som et tegn på høy kompetanse og verdiøkende tjenester
  6. forbedre relasjonene til kunder og leverandører
  7. oppnå positive bedriftsinterne effekter

Paulsen har skrevet om prosjektet i artikkelen «Successful E-learning in Small and Medium-sized Enterprises  » og i rapporten State of the Art Report: E-learning Quality in European SMEs