I dette tegnekurset lærer du å tegne det du ser. Du får innføring i flere fine måter å tegne med kull og blyant på, og vi begynner med å tegne enkle objekter, for så å tegne stilleben og til sist interiører og uterom. Du vi også lære litt om det visuelle sanseapparatet, om tegning som kunstnerisk språk, og hvordan du best kan bruke dine naturlige evner. Innholdet og oppgavene er strukturert for å passe nybegynnere, men også være spennende og utfordrende for viderekommende. Vi vil sammen se på eksempler fra kunsthistorien og lære fra de store mestrene.
Bodil Eide er lærer og kursutvikler på NooAs tegnekurs på nett.
Jeg er utdannet billedkunstner fra Bergen og Oslo, og har pedagogiutdannelse som kunstlærer fra Firenze. Jeg bor nære Lisboa i Portugal og jobber sammen med min mann Paulo. Vi organiserer for tiden tegnekurs både for nybegynnere og de med mer erfaring. Vi holder kurs i kreativitet og kunstnerisk praksis for amatører og unge kunstnere, vi holder kurs for lærere, samt konferanser og museumsbesøk der vi inviterer til forskjellige måter å se på og oppleve kunst på.
– Jeg oppmuntrer alle elevene til å bruke Tankedelingsoppgavene mens de jobber med tegnekurset. Jeg ser at dette er svært positivt for læringen. Det er veldig viktig for meg å gi individuelle tilbakemeldinger på deltakernes tegninger, de trenger mer enn bare kursmaterialet for å ha framgang. Jeg gir gode råd om hva hver enkelt trenger. Jeg har vært tegnelærer i mange år og vet at elevene ofte ikke ser hvor mye de har lært og hvor deres kvaliteter ligger, så jeg gir mange oppmuntrende kommentarer og praktiske råd basert på mine konkrete observasjoner. Det er mye morsommere når både elev og lærer bryr seg og er engasjerte!
– Kursdeltakerne tar bilder av tegningene sine med mobiltelefon eller digitalkamera, og laster dem opp. Slik kan jeg og de andre deltakerne se tegningene, og kommentere på dem…
Presentation in English
I completed my studies in painting and visual arts in Bergen and Oslo, Norway, and trained as an arts teacher in Florence, Italy. I live near Lisbon in Portugal where I work with my husband Paulo. At present, we organise drawing courses both for beginners and more experienced students. We give courses in creativity and artistic practice for amateurs and young artists, we organise seminars for teachers, as well as conferences and museum sessions where we invite to various ways of looking at and experiencing art.
Kurset inneholder en sluttevaluering og her er noen eksempler på hva deltakerne i tegnekurs svarte på spørsmålet: Hva var det beste med dette kurset?
– Alle de forskjellige aspektene ved å tegne, så mange forskjellige måter å oppfatte, se og deretter tegne en enkel gjenstand. Kurset har lært meg å SE, jeg har lært meg å konsentrere meg på objektet jeg skal tegne, mindfullnes. Veldig bra å få inspirasjon fra kunsthistorien – de store mestere. Bra feedback fra lærer – nyttig; også ok å se hva de andre elevene presterer.
– Jeg liker godt:
at man kan bruke tid på de enkelte moduler
at man kan se instruksjonsvideoene om og om igjen etter behov
at man kan legge inn tegneforsøk på tankedeling og få tilbakemelding
– Modul 5.
Den kunstneriske tilnærmingen (kap 1, 2, 3 og 5)
De raske og hjelpsomme svarene til læreren
Lærerens blikk (hun avslørte meg HVER gang jeg gjorde noe på en annen måte enn hun hadde beskrevet. Det kunne være alt fra tykkelsen på arket til hvilken vinkel jeg hadde når jeg så på det jeg tegnet)
Bildene på pinterest
Teorien
Videoene
Kunstneres bilder med lærerens forklaring
Alt i alt – superfornøyd!
Mine første erfaringer med nettkurs i tegning
Jeg var nybegynner da jeg meldte meg på NooAs nettkurs i tegning. Jeg hadde forsøkt å lære meg å tegne ved å titte på YouTube-filmer, men videoene jeg studerte hadde en veldig «ingeniør-preget» stil, og gjorde tegning til en kjedelig og tidkrevende oppgave. Så meldte jeg meg på tegnekurset til Bodil, og allerede i første studieenhet ble jeg positivt overrasket. Her ble jeg presentert for kroki og formskisser (som jeg for øvrig ikke hadde hørt om før). Det jeg likte spesielt godt med disse øvelsene var at fokus på resultat ble borte, jeg kunne lage kruseduller – og kalle det tegning, og best av alt – øvelsene var så konkrete at de kunne gjøres overalt. Jeg, som hadde strevd med å skape en tredimensjonal følelse i mine tegninger, hadde nå fått noen enkle øvelser for dette. Bodil gir raske og fyldige kommentarer i sine tilbakemeldinger, og har gitt meg troen på at selv en nybegynner i voksen alder kan lære seg å tegne.
My first experiences with a web-based drawing course
I was a novice when I signed up for NooA’s internet drawing course. I had tried to learn drawing by watching YouTube-films, but the videos I studied had a very “engineer-like” style, and made drawing a boring and time-consuming task. So, I signed up for Bodil’s course, which already in the first lesson gave me a positive surprise. I was introduced to gesture drawing and volume sketches (which, by the way, I had not heard of before). What I liked especially about these exercises was that there was no focus on results; I could just “scribble” and call it drawing, and best of all – the exercises were so specific that they could be done anywhere. I, who always had found it difficult to acquire a sense of three-dimensionality in my drawings, now had some simple exercises for this. Bodil gives swift and extensive feedback, and has made me believe that even an adult beginner can learn how to draw.
Eli-Anita Schøning
Ana Gonçalves recommends NooA’s online drawing course
As a Portuguese artist and student, I see Bodil Eide as one of the best teachers I have ever had. I absolutely trust her and trust the exercises. The Drawing course is wonderfully crafted and Bodil’s language is simple and clear, yet rich and full of (pertinent) content.
As for my own progression, I just wish I had more time to devote to the marvellous practice of Drawing. There’s no end for what one can learn and discover with the exercises and tools of this Drawing course. They can be practiced forever, their range of possibilities and applications is immense.
The pedagogical materials (videos with demonstrations, images, introductory lectures) are the most appropriate and resonant. (One of them has changed my life!… 🙂 )
Ana Gonçalves
Se en av videoene fra studieenhet 1 i tegnekurs
Målgruppe for tegnekurs
Ungdom og voksne som er interessert i å lære å tegne, eller ønsker å forbedre sine tegnekunnskaper.
Læremidler og ressurser
Læremidlene inngår i kursprisen, men for å komme i gang trenger du kullstifter (i middels tykkelse) og tegneblyanter (for eksempel 3B, 4B, 6B), samt knetgummi. Du trenger også rikelig med skissepapir. Du kan kjøpe skisseblokker eller skissebøker med papir fra 80g/m2. Du bør også kjøpe en blokk med glatt tegnepapir, som har fra 120g/m2 – 160g/m2. A4 er stort nok. Du bør ikke bruke kopipapir. Du får kjøpt kunstmateriale på nettet hos www.kem.no
Du trenger også å ha tilgang til en mobiltelefon eller et digitalt kamera slik at du kan ta bilder av tegningene du skal sende til læreren din og dele med de andre kursdeltakerne.
Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskaper i tegnekurs, men anbefalt aldersgrense er 15 år.
Pris på tegnekurs: NOK 3.990.
Varighet: Du kan starte når det passer deg og få tilgang til tegnekurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på. Kurset tilsvarer ca. 40 timer effektivt arbeidsinnsats.
Tilbakemeldinger og kursbevis: Hver studieenhet har en innsendingsoppgave som læreren kommenterer og vurderer. Når alle innsendingene er bestått, vil du få tilgang til et elektronisk kursbevis. Kursbevisene har egne symboler som vist i bildene og egne nettadresser. Om du vil, kan du for eksempel dele dem med andre på Facebook og LinkedIn.
Dette tegnekurset er laget spesielt for deg som skal lære å tegne på egen hånd. Programmet er laget for å gjøre læringen spennende, engasjerende og gi resultater raskt. Du kommer til å tegne enkle objekter og stilleben, samt interiører; det du har rundt deg i hverdagen.
Pedagogikken som ligger til grunn for tegnekurs er basert på et universitetskurs utviklet i Firenze, Italia. Et rikt billedmateriale følger med oppgavene, med verk fra kunsthistorien som viser en dyp innsikt i tegningens språk. Kurset inneholder også lydfiler med forklaring på tegninger av berømte kunstnere og bildegallerier i Pinterest.
Alle praktiske oppgaver har demonstrasjonsvideoer så du kan se nøyaktig hvordan det gjøres.
Tegnekurset er delt opp i fem studieenheter. Hver studieenhet avsluttes med innsendingsoppgave som vurderes av lærer. Alle deltakere blir også invitert til å legge sine tegninger ut i et felles forum slik at vi kan vurdere hverandres arbeider og lære av hverandres prosess.
Studieenhet 1. Kroki og formskisser:
Introduksjon til tegnekurs: Målsetninger, Tips om selvstudium; Hvordan holde atelier hjemme;
Eksempler på skisser fra kunsthistorien
Teori: Tegne fra den skulpturelle sansen, hvordan fange det essensielle med raske skisser
Praksis: Tre skisseteknikker med kull og blyant
Studieenhet 2. Strektegning – Enkelhet og presisjon:
Eksempler på strektegninger fra kunsthistorien
Teori: Introduksjon til strekkvalitet, beskrivelse av form kun med linjer
Praksis: Tegneøvelser i blyant, oppøvelse av håndkoordinering
Studieenhet 3. Lys og skygge – Valører:
Eksempler på skyggelegging fra kunsthistorien
Teori: Introduksjon til valører og skravering
Praksis: Skyggelegging med kull og blyant
Studieenhet 4. Perspektiv og proporsjoner:
Eksempler på bruk av perspektiv i kunsthistorien
Teori: Introduksjon til perspektiv med ett forsvinningspunkt. Bruk av hjelpemidler som motivsøker og loddsnor
Praksis: Enkle metoder for å tegne objekter på et bord og et interiør i perspektiv
Studieenhet 5. Chiaroscuro
Eksempler på bruk av full chiaroscuro i kunsthistorien
Teori: Det abstrakte blikket . Fordypning i bruk av lys og skygge
Praksis: Tegne med knetgummi fra svertet papir
Studieenhet 6. Tekstur:
Eksempler på tegninger av teksturer i kunsthistorien
Teori: Fordypning i bruk av blyant. Integrasjon av strekkvalitet og chiaroscuro.
Praksis: Tegne forskjellige teksturer
Lag din egen bruker for å logge deg på Campus NooA og motta nyheter om våre nettstudier: