Leif Harboe - intervju med nettlærer

Campus Leif

Intervju med nettlærer i norsk

Leif Harboe underviser i norsk på NooA Videregående skole. Han har jobbet som nettlærer i mange år, og jobber dessuten som lærer i vgs og som sensor i faget han underviser i.

Hvilke læringsressurser er spesielt interessante eller nyttige i kursene dine?

I kurset mitt får man tilgang til mange ressurser, men det er ikke slik at alle må lese alt. Jeg bruker ressurser fra ndla.no mye, dessuten synes jeg det er flott med den digitale bokhyllen til Nasjonalbiblioteket.

På hvilken måte inkluderer du sosiale medier i kursene?

Aktiv læring handler om å ikke bare konsumere, men å produsere. Det er veldig smart hvis man legger ut arbeidsoppgavene i kurset på en blogg. Blogg er på en måte en form for høyttekning. Jeg har blogget i mange år, og tror at det har gjort meg til en bedre skribent. Tankedelingsoppgavene handler om å begynne å tro at det man selv legger ut, kan være nyttig for andre. På samme måte vil en kunne få tips av ideer av medstudenter i kurset.

Fortell litt om noen av oppgavetypene du bruker i kursene.

Jeg har lagt ut noen oppgaver der studentene etter at de har jobbet med oppgavene, kan se på mitt forslag, men ellers handler det om å raskt komme i gang med oppgaver som minner om det en kan få til eksamen.

Hva gjør du for å skape et aktivt studentmiljø i kursene?

Jeg bruker min egen blogg til å videreformidle det jeg tenker vil være interessant for mange av studentene. Så tror jeg det er viktig at det er rask respons på henvendelser, innsendinger osv.

Til slutt, hvordan vil du sette ditt personlige preg på Campus NooA?

Jeg er opptatt av digital studieteknikk, og har jobbet med dette emnet i mange år, og jeg håper jeg kan bidra i Campus NooA med mine erfaringer her.


Lærerne på NooA videregående skole

Svein Morten Sørensen

Svein Morten Sørensen

Har gått to år på yrkesskole på murerlinjen. Fikk tidlig jobb i kommunen som assistent for oppmålingsansvarlig. Var også feierassistent i en periode. Jeg jobbet to år som bygningsarbeider hos en byggentreprenør. Tok etter hvert fagbrevet som tømrer. Valgte i 2013 og begynte på en etterutdanning på Fagskolen i Porsgrunn som fagskole ingeniør – bygg. Arbeider i dag i Larvik kommune som byggforvalter.

Startet i 1990 som vaktmester i Larvik kommune. Ble tidlig engasjert i fagforeningsarbeid og valgt som tillitsvalgt i Norsk kommuneforbund. I 2003 ble Norsk kommuneforbund og Helse og sosialforbundet slått sammen og ble til Fagforbundet.

Jeg ble valgt inn til styremedlem i Seksjon samferdsel og teknisk og landsstyret i Fagforbundet. Der fikk jeg være med å fortsette arbeidet med å få godkjent vaktmesterutdanning som eget fag. Dette arbeidet startet Norsk kommuneforbund allerede i 1972.

I 2012 kom endelig meldingen fra Utdanningsdirektoratet at det var godkjent. Jeg fikk anledning til å være med på utformingen av den første læreplanen for byggdriftere som var klar høsten 2014. Var også med på fagfornyelsen i 2019/20. I 2023/2024 har jeg fått anledning til å være en av to forfattere til læremateriellet som gis ut på Fagbokforlaget – som brukes her i byggdrifterfaget på nettskolen.

Svein Morten Sørensen
Cathrine Asbjørnrød

Cathrine Asbjørnrød

Jeg er kursutvikler og lærer på nettkurset Reiseleder og nettstudiet Reiselivsmedarbeider. Siden andre klasse på videregående skole bestemte jeg meg for å arbeide i reiseliv, og livet har alltid siden det vært preget av reiselyst og engasjement innen reiseliv.

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en utdanning i reiseliv og har bachelor i reiseliv fra Høyskolen i Lillehammer. Så arbeidet jeg flere år innen reiseliv som blant annet feriekonsulent, gruppeturkonsulent samt konsulent for utviklingen av reiselivet i Vestfold fylke før jeg bestemte meg for å bli lærer. Det ble lærerskole med flere fordypningsfag og i 1991 fikk jeg drømmejobben – være lærer i reiseliv på videregående skole. Og siden det har jeg jobbet som lærer primært innen reiseliv og markedsføring.

Cathrine Asbjørnrød
Bjørn Dahl

Bjørn Dahl har lang erfaring som lærer i yrkessjåførfaget og logistikkfaget.

Bjørn Dahl
Bente Elvrum

Bente Elvrum er nettlærer i aktivitørfaget på NooA videregående skole. Hun har fagbrev som aktivitør og er utdannet adjunkt.

Bente har jobbet som lærer, både i grunnskolen og videregående skole. I tillegg har hun lang og variert erfaring fra helsevesenet. Hun har også erfaring fra arbeid med ungdom gjennom barneverntjenesten.

Til daglig underviser hun på vg 2 aktivitør ved Thora Storm videregående skole i Trondheim, og jobber i tillegg ved et sykehjem i byen.

Bente Elvrum

Andrea Kjustad er lærer i norsk på Campus NooA, og i tillegg jobber hun som nettlærer og er lærer i norsk og engelsk for voksne elever på videregående skole.

Undervisningsbakgrunnen hennes er sammensatt, og hun har undervist i alt fra musikkbarnehage, dirigert korps til å holde norskkurs. De siste 10 årene har hun i hovedsak jobbet med norskundervisning, og har undervist både ved voksenopplæring, ungdomsskole og videregående opplæring for voksne. Hun har også jobbet som norsklærer på den Internasjonale Sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Andrea har Cand. Mag som utøvende musiker fra Norges Musikkhøgskole, og har studert engelsk, spesialpedagogikk og norsk fra Universitetet i Oslo, der hun har fullført en mastergrad i norsk som andrespråk. Hun har også studert finsk.

Andrea Kjustad

Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.

Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.

Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.

Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!

Stein Arve Viblemo
Marith Berg er nettlærer i portørfaget på NooA videregående skole

Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.

Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.

Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.

Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.

Marit Berg
Lars Erik Rørholt

Lars Erik Rørholt er nettlærer i Service- og administrasjonsfaget ved NooA videregående skole.

Han har lang undervisningserfaring og har arbeidet med nettbaserte studier og kurs i mer enn 20 år. Med bakgrunn fra IT-bransjen har han undervist innen administrasjon, kontorfag, salg og service, brukerprogrammer og IT-tekniske fag. Han er kjent som en engasjert lærer med sterk faglig bakgrunn.

Lars Erik Rørholt
Hanna Josie Nordgård - nettlærer på Campus NooA

Hanna Josie Nordgård

Hanna Josie Nordgård er nettlærer i naturfag på NooA videregående skole.

Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.

Intervju

I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:

– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.

– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.

– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.

Hanna Josie Nordgård

 

Les mer om kurs for dem som vil ha studiekompetanse