Intervju med Bjørn Dahl, Lærer i Yrkessjåførfaget på nettskolen NooA
Yrkessjåførfaget – En transformasjon bak rattet
Et intervju med Bjørn Dahl,
Lærer i Yrkessjåførfaget på nettskolen NooA
NooA: Hei, og takk for at du stiller opp til dette intervjuet Bjørn.
Når folk tenker på en yrkessjåfør, ser mange for seg et tradisjonelt bilde av lange timer og ensomhet på veien. Stemmer dette bildet med virkeligheten i dag?
Bjørn Dahl: Nei, det fanger bare en brøkdel av sannheten. Den klassiske forestillingen overser den store variasjonen i type oppdrag, fra de som bor i bilen over flere dager, til de som kjører lokalt. De som kjører 20.000 km pr. år til de som kjører 150.000 km pr. år. Vi snakker også om kjøretøy med totalvekter fra 3,5 tonn og opp til 60 tonn. I tillegg til dette er det de teknologiske, logistiske og mellommenneskelige ferdighetene som definerer faget. Dagens profesjonelle sjåfør er ikke bare en som styrer bilen og frakter varer; yrket har utviklet seg til en kompleks og høyt kvalifisert jobb som krever en bredde av kompetanse få er klar over.
NooA: Hva tenker du er de mest overraskende kunnskapskravene som må på plass for å bli en moderne yrkessjåfør med formell kompetanse og fagbrev?
Bjørn Dahl: For å oppnå det formelle fagbrevet må vi se på fem viktige sannheter som endrer synet på yrket.
For det første håndterer sjåføren en høyteknologisk bil, ofte i en kompleks verdikjede.
Glem ideen om at jobben kun handler om å styre et kjøretøy. Den moderne yrkessjåføren opererer i et avansert teknologisk landskap. Faget krever høy kompetanse for å utføre oppdragene effektivt, sikkert og lønnsomt.
NooA: Hvordan reflekteres dette i utdanningen?
Bjørn Dahl: I kurset «Teknologi- og yrkessjåførkompetanse» legger vi stor vekt på bruk av digitale ressurser for å utnytte kjøretøyets muligheter best mulig. I tillegg krever kurset «Transportoppdrag og dokumentasjon» en dyp forståelse for hele verdikjeden. Sjåføren må kunne planlegge, dokumentere transportoppdrag, utføre korrekt dokumentkontroll og sikre lasten etter gjeldende forskrifter. Sjåføren er ikke lenger bare et ledd i kjeden; vedkommende er et mobilt kommandosenter som optimaliserer et kritisk knutepunkt i den nasjonale forsyningskjeden.
For det andre er en dyktig sjåfør også en servicemedarbeider og diplomat.
NooA: Til tross for all alenetiden i førerhuset, er mellommenneskelige ferdigheter altså avgjørende. Hvordan henger dette sammen?
Bjørn Dahl: Det er et av yrkets store paradokser. I en rolle definert av alenetid, er suksess ironisk nok avhengig av gode sosiale og diplomatiske ferdigheter. Sjåføren blir ofte beskrevet som «bedriftens ansikt utad på kundetreffpunkter».
NooA: Hvilke fagfelt dekker disse ferdighetene?
Bjørn Dahl: Ferdighetene hentes fra kurset «Trafikkforståelse og samhandling», som vektlegger kommunikasjon med kunder, kolleger og medtrafikanter – ofte på tvers av ulike bakgrunner og kulturer. Sjåføren må kunne yte service, håndtere krevende situasjoner med ro og representere arbeidsgiveren på en profesjonell måte.
For det tredje er egen helse et svært viktig element for yrkessjåfører.
NooA: Det er et dypere fokus på sjåførens personlige helse enn man skulle tro. Hvorfor er dette en kjernekompetanse?
Bjørn Dahl: Faget anerkjenner at sjåførens fysiske og mentale tilstand er kritisk for både sikkerhet og karrierens levetid. Dette er ikke bare snakk om førstehjelp. I kurset «Helse, miljø og sikkerhet» lærer vi fremtidige fagarbeidere å håndtere psykososiale faktorer som kan påvirke arbeidsevnen. Læreplanen inkluderer eksplisitte strategier som trening, gode søvnrutiner og et sunt kosthold. Det uttalte målet er å «forebygge frafall i yrket». Å ta vare på egen helse er nå ansett som en del av det profesjonelle utstyret – like kritisk som motoren.
For det fjerde er veien til fagbrev fleksibel
NooA: For mange erfarne sjåfører virker tanken på formell utdanning uoverkommelig ved siden av full jobb. Hvem er dette studieløpet designet for?
Bjørn Dahl: Utdanningsløpet er spesifikt designet for å gjøre formell kompetanse tilgjengelig for dem som allerede er i yrket. Kursene er utviklet for voksne med relevant arbeidserfaring som ønsker å bli en såkalt praksiskandidat og ta fagbrev. Den største fordelen er fleksibiliteten ved det nettbaserte formatet: «Du kan starte når du vil og gjennomføre studiet uansett hvor du bor samtidig som du er i full jobb».
NooA: Kan man få økonomisk støtte til studiene?
Bjørn Dahl: Ja, studiene er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. Fagorganiserte kan også søke om stipend fra for eksempel LO.
For det femte handler det om fagkunnskapen, ikke førerkortet
NooA: Er det en vanlig misforståelse at utdanningen tilsvarer førerkortopplæring for tunge kjøretøy?
Bjørn Dahl: Det er en avgjørende feilslutning. Studiet er tydelig på at det «dekker ikke opplæring til førerkort». Ei heller fører det fram til Yrkessjåførkompetansebevis, som alle yrkessjåfører må ha. Fagutdanningen handler om å bygge det teoretiske fundamentet for yrket, gjennom de fire kjerneområdene: Helse, miljø og sikkerhet; Transportoppdrag og dokumentasjon; Teknologi- og yrkessjåførkompetanse; og Trafikkforståelse og samhandling.
NooA: Hva er den ultimate forskjellen for sjåføren?
Bjørn Dahl: Å ta fagbrev gjør deg til å bli en sertifisert fagperson. Du får en solid dokumentasjon på at du forstår hele spekteret av bransjen og kan utføre arbeidet på en sikker, effektiv og profesjonell måte.
NooA: Avslutningsvis, Bjørn, rollen er altså ikke lenger bare definert av veien?
Bjørn Dahl: Helt riktig. Den defineres av evnen til å fungere som en teknolog, diplomat, logistiker og en bevisst forvalter av egen helse. Det kreves mer enn bare en stødig hånd på rattet – det krever et skarpt hode.