DVM-Pluss og DVM-U er to kurs i matematikk for ungdomsskolen. Kursene er utviklet av Den virtuelle matematikkskolen (DVM) og de er nå lagt inn sammen med de andre matematikkursene på NooAs læringsplattform.
DVM-Pluss er et nettbasert tilbud til elever på 8. og 9. trinn på ungdomsskolen som ønsker større utfordring i matematikkfaget.
Som en forsøksordning, tilbyr vi gratis tilgang til kursinnholdet i 30 dager for alle som melder seg på senest 30. mai 2020.
DVM-Pluss er gratis i forsøksperioden fordi vi ikke tilbyr hjelp fra noen lærer i kurset.
Pris: DVM-Pluss er gratis i 30 dager frem til 30. mai 2020.
Lærer: Kurset er gratis fordi det ikke har noen lærer i forsøksperioden
Varighet: Start når du vil. Du får tilgang til kurset i 30 dager fra den dagen du melder deg på.
Alle læremidlene inngår i kursprisen: Kursinnholdet er utviklet av Den virtuelle matematikkskolen
Målgruppe: Ungdomsskoleelever som ønsker ekstra utfordringer i matematikk
Kurset er delt opp i følgende fire hovedopplegg:
DVM-pluss har som mål å legge til rette for at elevene utvikler sin matematiske kompetanse og samtidig opplever glede og engasjement gjennom arbeidet med matematikk. Matematisk kompetanse kan beskrives ved hjelp av fem komponenter som til sammen utgjør det Kilpatrick og hans kolleger kaller ”mathematical proficiency” (Kilpatrick, Swafford & Findell, 2001), her oversatt til norsk.
Forståelse: Forstå matematiske begreper, representasjoner, operasjoner, prosedyrer og relasjoner
Beregning: Utføre prosedyrer, som involverer tall, størrelser og figurer, effektivt, nøyaktig og fleksibelt
Anvendelse: Formulere problemer matematisk og utvikle strategier for å løse problemer ved å bruke passende begreper og prosedyrer
Resonnering: Forklare og begrunne en løsning til et problem, eller utvide fra noe kjent til noe som ikke er kjent
Engasjement: Være motivert for å lære matematikk, se på matematikk som nyttig og verdifullt, og tro at innsats bidrar til økt læring i matematikk
Med utgangspunkt i at DVM-pluss ikke skal erstatte elevenes ordinære opplæringstilbud, men skal fungere som et supplement til den ordinære undervisningen, vil ikke tilbudet dekke alle hovedområdene av læreplanen for matematikk etter 10. trinn. Det faglige innholdet i DVM-pluss tar utgangspunkt i algebraisk tenkning. Algebraisk tenkning kan sees på som prosesser knyttet til generalisering, resonnering om ”det generelle”, struktur, mønster, sammenhenger, og formalisering av disse. Algebraisk tenkning går også på tvers av ulike matematiske temaer i skolen. Målet er ikke at elevene bare skal bli flinke i algebra, men i matematikk generelt fordi kompetansen er sentral i matematisk tenking. Et fokus på å gi elevene algebraisk kompetanse vil gi dem mulighet til å se matematikkfaget som en helhet, og samtidig gå dypere inne i forståelsen for hvordan de ulike matematiske temaene henger sammen.
DVM ble utviklet med offentlige midler, organisert som et prosjekt ved Senter for IKT i utdanningen og evaluert av NIFU i 2015.
Lag din egen bruker for å logge deg på Campus NooA og motta nyheter om våre nettstudier: